stefan
    Jag läser Svenska som andra språk med elever som går på ett nationellt program. Jag läser typ samma kurs som dom gör,alltså gör exakt samma uppgifter som dom fast min lärare bedömer mig efter 9:ans krav. Om jag får e på kursen blir jag godkänd då på grundskolenivå? Får jag reda på om jag har blivit godkänd eller inte på grundskolenivå efter kursen???

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Stefan,
    boka samtal med din lärare /uppföljningssamtal/ och dina föräldrar får gärna också vara med - du är ännu inte myndig och ställ frågor till lärare: hur du ligger till i relation till kursens mål, vad du behöver öva på lite extra samt säg att du önskar få ett klart besked när du är godkänd i Grundskole svenska som andra språk och går över till att läsa Svenska som andra språk 1 /som är första gymnasiekurs i svenska som andra språk/.
    Jag vet inte vilket Nationellt program du läser, men, oavsett program, kan du välja läsa Svenska 1 och 2 - som kurser inom Individuellt val (alla gymnasieelever väljer kurser á 200 p. inom Individuellt val) och om du läser Svenska SOM ANDRA SPRÅK på gymnasienivå, får du läsa Svenska - inom individuellt val, om du vill. Det är en bra möjlighet för dig att förstärka dig i svenska.
    Du kan fråga din lärare i svenska om han också tycker det är en bra idé. Det är inte bråttom att bestämma sig angående den saken, eftersom du väljer kurser inom Individuellt val till å k 2 och 3 (det brukar vara så, men du kan fråga SYV när just du måste välja kurser inom Individuellt val).

    Bästa hälsningar!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare