Anna

    Hej. Om jag har läst utökad kurs matte 3C, pga behörighetskrav till universitetet, och sedan väljer att läsa matte 4, kan jag då välja att "ta bort" matte 3c, om jag ej är nöjd med betyget pga att jämförelsetalet kan komma att sänkas? (Jag har läst och är godkänd i matte 3b från gymnasiet.)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,

    i dokumentet som heter Examensbevis som man får på gymnasiet eller på komvux - får ingenting ändras.
    Om du i Examensbeviset har kurser markerade med "U" (utökat program) räknas betygen i de kurserna endast 2 fall:
    - om kursen krävs för behörighet till utbildningen du söker på svenska lärosäten (särskild behörighet)
    eller
    - om kursen ger meritpoäng
    *******
    Jag är inte säker på att jag förstå din situation. Är det kanske så att du i examensbeviset från gymnasiet har betyg i matematik 3b, men den utbildning du vill komma in på kräver matematik 3c och du läste därför matte 3c Efter gymnasiet (på komvux) och nu vill läsa matte 4 och om du får högre betyg i matte 4 än du hade i matte 3c, så vill du att betyget i matte 3c inte räknas med utan att endast betyget i matte 4 räknas in?
    I så fall är det en ovanlig situation. Och vi på FRåGA SYV kan inte vara säkra på hur det blir när Antagning.se räknar fram ditt meritvärde.
    För det första, så är det rätt ovanligt att man behöver just matte 3c och inte 3b/3c, alltså de flesta högskoleutbildningar accepterar att man har godkänt betyg i matte 3b. Men visst finns det några få utbildningar som kräver just matte 3c. Och det går att i stället för matte 3c påvisa att man är behörig genom att ha godkänt betyg i matte 4.
    Sedan är det också ganska ovanligt att man får högre betyg i matte 4 än man fick i matte 3c. Kurser inom matematik bygger på varandra och blir allt svårare ju längre upp man kommer. Finns få exempel på att man skulle ha högre betyg i en högre mattekurs.
    Beslutsrätt ligger hos Antagning.se - det är de som räknar fram ditt meritvärd och inte vi här på FRåGA SYV.

    Jag föreslår följande:
    Läs matte 4, se om du får högre betyg än du fick i matte 3c. I vilket fall är det bra att kunna mer matte. Sedan ger också godkänt betyg i matte 4 - meritpoäng (om du inte redan har max merit, som är 2,5).

    Du kan kontakta Antagning.se och fråga dem; förklara då utförligt hur din situation ser ut.
    Det beskedet vi fick från Antagning.se - att i de fall där man skulle kunnat räkna fram meritvärde på olika sätt, räknas det till den sökandes fördel.

    • : Jag kan förtydliga min situation. I gymnasiet fick jag E i matte 1,2& 3b. Nu när jag vill plugga behöver jag ha matte 3C, Finns ett program på KTH som kräver det. Då tänkte jag att jag läser matte 3C dels för behörighet, men också så kan jag använda allt jag lärt mig där till att göra en prövning och höja mitt befintliga betyg i matte 3b från gymnasiet. Jag gjorde prövningen i helgen och lyckades höja mig från E till B i matte 3b. Det har gått väldigt bra för mig att plugga och jag kommer därför hoppa på matte 4 för att få meritpoäng (har bara 1.0 merit från gymnasiet), då om jag läst matte 4 behöver jag egentligen inte ha matte 3c, eftersom att det bara handlade om behörighet, och matte 4 kommer ge mig behörighet. Låt oss säga att ”OM” jag blir missnöjd med mitt slutbetyg i matte (3C, kursen slutar om en vecka) dvs får lägre betyg än C, tex D, så kommer mitt snittvärde att sänkas, KAN jag då välja bort matte 3C som utökad kurs? Och bara köra på matte 4?
    • Anna : Du väljer inte vilka betyg som ska räknas in, det gör Antagning.se - min gissning är att i fall du får högre betyg i matte 4 så att i fall matte 3c inte räknas in, så får du högre meritvärde, så kommer antagning.se göra precis så (men det är en Gissning, då vi inte jobbar med just den frågan här på FRåGA SYV utan det gör Antagning.se och det är deras bedömning som kommer att gälla). Pga det är rätt så ovanlig situation som du befinner dig i, så finns det inga "svart på vitt" regler skrivna för just den situationen. Antagning.se påstår att de (i alla de fallen där det är möjligt) räknar till sökandes fördel. Gör ditt bästa i alla kurser du läser. FRåGA SYV håller tummarna för dig!