Ida
    Hej! Jag är 16 år och går första året på gymnasiet. Men nu vill jag inte gå till skolan mer. Jag börjar gråta, får ett tryck över bröstet och andnöd när jag tänker på skolan och jag är riktigt skoltrött! Det är sån press på en i alla ämnen och jag känner inte längre att jag har någon vilja att fortsätta stressa i den här takten. Jag har känt det sedan åttan att jag inte har någon lust att gå i skolan mer. Har aldrig haft så mycket läxor som nu och jag har aldrig någon motivation och koncentration till skolan. Dessutom har jag ingen som helst fritid. Känns som jag bara åker buss, är i skolan, åker buss hem, gör läxor innan jag ska sova. Jag har sån ångest över skolan och känner mig bara trött och deprimerad jämnt.

    Jag drömmer om att åka till Nya Zeeland och se mig om, kanske jobba där ett tag eller plugga som utbytesstudent. Eller kanske helt enkelt bara ta min ryggsäck och upptäcka världen.

    Är det värt att hoppa av skolan och hitta ett jobb/resa, eller är gymnasiet så pass viktigt att jag ska behöva gå in i väggen, för jag känner verkligen att det är vad som håller på att hända. Jag vill inte verka som någon lat tonåring som hoppar av skolan för att jag inte "vill" gå i skolan mer. Och vad ska jag säga till mina föräldrar?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ida,
    väldigt tråkigt att få veta att du mår som du gör och känner ingen motivation inför skolan.

    Har du pratat med kurator, skolsköterska eller skolpsykolog? Om inte, råder jag dig boka tid hos dem snarast. Andra personer på skolan som du bör kunna få hjälp av är din klasslärare/mentor, SYV och rektor.

    Som icke-myndig får inte eleven/ungdomen självmant bestämma var hen bor eller vad hen gör. Det är vårdnadshavare som har ansvar och bestämmer.

    Gymnasieutbildningen är mycket viktig men inte viktigare än hälsan. Hur ditt hälsotillstånd ser ut kan inte vi på Fråga SYV uttala oss om: vi känner inte dig och vi är inte läkare eller psykologer. Det är kanske inte omöjligt att du blir sjukskriven på hel- eller på deltid av läkare eller att psykologen rekommenderar att du läser på deltid eller om du gör ett studieuppehåll (för att kunna få utlåtande måste du träffa läkare och/eller psykologen).
    Utan läkarintyg eller psykologutlåtande att "bara ta och hoppa av skolan" - avråder vi ifrån; detta pga flera saker: Vad ska du göra i stället? Varifrån ska inkomsten komma (genom att hoppa av gymnasiet eller genom att skolka) förlorar du studiebidraget. Går man inte i skola, har man inte heller rätt till gratis lunch och åkkortet - sammanlagt är det flera tusen kr. i månden som din familj kommer att gå miste om... äta måste man ju göra i alla fall... men jag säger inte att man ska stanna i skolan till vilket pris som helst. Hälsan är det viktigaste, men du får inte själv ställa diagnosen (det måste läkare eller psykologen göra).

    Ett bra alternativ är att du söker jobb samtidigt som du fortsätter gå i skolan och om du får arbete, byter du från skolan till att jobba. Dock är det rätt svårt att få jobb (även timmar vid behov eller korta vikariat på deltid) om man är under 18 år, ej har körkort och inte har lärt sig ngt yrke. Men arbeta får man i Sverige från 13 år (om man får jobb, så att säga).

    Ännu en fundering:
    du skriver om att du åker buss till skolan ... finns det samma program/inriktning närmare, på en annan skola dit du lättare kan ta dig till? Eller kanske det finns ett roligare, bättre passande utbildning som du kan söka till - till nästa höst och under resten av året "hanka dig fram" så gott det går?

    Något "tillåtelse" att hoppa av skolan kan vi på Fråga SYV inte ge; vi bestämmer inte över det. När du fyller 18 år kan du bestämma själv men i praktiken även det är svårt att "genomföra" om du t.ex inte skulle ha råd (bor man hemma hos föräldrarna där de betalar för allt, är det svårt att hävda "sin rätt" att göra vad man vill, om man inte kan betala för sig).

    Sammanfattning
    Sök träffa läkare eller psykologen snarast; du kan börja hos kurator på skolan och/eller hos skolsköterskan, som kan förmedla kontakt till skolläkare och till skolpsykologen. Samtidigt kan du börja söka jobb redan nu, ikväll.

    Med förhoppning om att någonting i mitt svar blir till hjälp!
    Hör gärna av dig och berätta vad som händer! Fråga SYV håller tummarna för dig!
    L.

    Liselotte