Lovisa

    hej, jag är intresserad av att ta en kandidat och masters examen i globala studier, inriktning vet jag inte. Jag hade velat ta någon av dem utomlands någonstans i Europa, inom EU. Det jag undrar är hur jag kan kolla vilka skolor som erbjuder detta programmet och hur jag går till väga för att studera utomlands. Jag vill att undervisningen skall vara på engelska. Finns det någon speciell sida man kan vända sig till för att söka på olika skolor som erbjuder detta programmet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lovisa,

    du ställer en komplex fråga, eller egentligen flera frågor. Du vill hitta passande högre utbildning inom EU, du vill söka och komma in på den utbildningen + du vill också veta hur du går tillväga "för att studera utomlands" och den delen för att "gå tillväga kan också delas upp till flera "underfrågor": t.ex frågor om boende och studieekonomi.
    Vad gäller studieekonomi för studier utomlands - var god se information på csn.se/utlandsstudier-med-studiemedel och du kan också Kontakta CSN.

    I den europeiska utbildningsdatabasen Ploteus finns information om en del av Europas utbildningar vid universitet och högskolor, alltså, som jag förstår det att risken finns att inte alla utbildningar är med. :(
    Vad gäller alla de övriga "delarna" i din fråga, så kan vi på FRåGA SYV erbjuda hjälp endast i ett antal länkar till webbplatserna där vi hoppas du kan hitta relevant information (ngn sida som skulle sammanfatta eller erbjuda sökmöjlighet för högre utbildningar i alla de olika EU-länderna som skulle vara bättre (t.ex mer omfattande) eller lättare att hitta i än PLOTEUS - känner vi tyvärr inte till :( ).
    Webbplatserna som vi bedömer som pålitliga och där vi hoppas du hittar intressant för dig information:
    fragasyv.se/info/studera-utomlands
    studera.nu/studera-utomlands
    eu-jobb
    ec.europa.eu