Selma

    Hej! Jag har planer på att arbeta som Au Pair i England nu i höst men i och med Corona så har jag också sökt universitetsutbildningar för att ”garda” mig, så att jag vet att jag har något att göra framöver. Jag har därför tackat ja till mitt förstahandsval RM på handels i Stockholm och en kurs på distans i Uppsala. Nu till min fråga: Visst går det på något sätt att tacka nej till dessa kurser om det blir så att det faktiskt går att åka utomlands höst? Det blir väl inga konsekvenser för mig om jag skulle vilja söka samma utbildning nästa år? Kände mig så säker på att jag gjorde rätt när jag tackade ja till dem trots att planen är att inte plugga i höst, men är lite orolig att det kan få konsekvenser för framtiden (särskilt då handels antagning verkar följa lite egna regler)

    • :

      Hej!
      Mig veterligen kommer inte du på något sätt "bestraffas" vid framtida söktillfällen, om du väljer att tacka nej denna gång. Det som skulle kunna utgöra ett problem är om du registrerar dig på programmen/kurserna och väljer att hoppa av senare i terminen. Då kommer ett sent avbrott registreras, vilket hindrar dig att söka om utbildningen som vanligt via antagning.se. Då kan du endast bli omregistrerad om plats finns. Kolla på deadlines när du senast måste tacka nej för respektive utbildning och följ det så borde det inte vara några problem.
      MVH,
      Brendan (ej SYV)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    det är frivilligt att studera på höger nivå än grundskola. I Sverige är det endast grundskola som är obligatorisk. Men du vill - om jag förstår dig rätt - komma in på samma utbildning senare, alltså du i princip vill studera.
    Du kan t.ex ställa din fråga till [email protected] - om det är utbildning på HHS, som du kom in på och har frågor om. Du kan t.ex fråga om du kan ansöka om att få senarelägga din studiestart. Se information på studera.nu/livet-som-student/ta-en-paus-eller-byta-studieort/anstand---att-skjuta-upp-studierna - men HHS är en icke-statlig högskola, så jag törs inte lova att exakt samma regler gäller för den skolan. Det mest fördelaktiga för dig skulle vara att försöka få anstånd, så har du färdig plats nästa år i så fall. I annat fall behöver du söka och på nytt konkurrera om plats.

    Angående åka utomlands för att jobba som Au-pair - det är en ganska osäker situation, som också tyvärr kan förvärras. T.ex finns det experter som varnar om "andra coronavågen" som kan komma under hösten. Och i så fall finns risk att du "fastnar utomlands" utan möjlighet att resa till Sverige. Det har du säkert tänk på också, själv. Det kanske  -  med tanke på corona-situationen - smartast att använda sin studieplats och börja läsa. Du kan kanske i så fall ta studieuppehåll mellan årskurserna på ditt program och jobba som au-pair då i stället?
    Vänligen
    Julia