Kimia
    Hej
    Jag vill veta om jag tänker på rätt sätt:,genom att jag anser att om man inte är "så social",så är det bättre att gå VO och utbilda sig till läkare(At/St) eller tandhygienist.Jag tänker liksom att om man får erfarenhet från sjukvården och tar ut sin yrkesexamen från VO,så kan man lättare få utbildningsplats för en av utbildningarna.Genom att man går på praktik inom bl.a,sjukvården under VO & får erfarenhet.

    Väldigt tacksam för ett svar som kan hjälpa mig i min studieplanering.

    Mvh

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Kimia,
    att bli mer "social" kan man träna på och det bra om du gör i fall du anser att du vill göra det. Gå prata med kurator och/eller skolpsykolog och be om hjälp med det.
    Att "lättare få plats på utbildningarna" till lärare eller tandhygienist - så är det en omöjlig fråga att svara på. Det sker alla olika förändringar i antagningsreglerna. Vissa år öppnas det Alternativ antagning på vissa utbildningar på någon ort. Nästa år är det tillbaka till det vanliga, ingen alternativ antagning, alltså...
    och detta bestäms för varje antagningsomgång av de utbildningsansvariga och med ganska kort varsel. Så vi vet inte idag (och kan inte få den informationen heller) i fall alternativ antagning (där yrkeserfarenhet spelar roll) kommer att äga rum till läkare eller tandhygienist på nÅGON ort i Sverige NÅGON GÅNG i framtiden över huvudet taget.
    Jag kan inte få fram den information och jag tror inte det finns någon annan som kan det heller!
    Du kan prova kontakta Studievägledare på den eller de utbildningarna på högskolan som du senare vill söka till. Om någon känner till långtgående planer - så är det i så fall Studievägledare och Rektorer på just de utbildningarna.
    Det är det bästa svaret på din fråga som jag kan ge dig.

    Bästa hälsningar
    Liselotte SYV
    Liselotte
    • : Förut hade du sagt att du tycker personligen att VO,passar bättre om man vill vidareutbilda sig till tandhygienist,och nu undrar jag varför du tycker så?.Tack i förhand!.Mvh
    • Liselotte : För att det är alltid bra att ha ett YRKE - för att det finns inga garantier på att komma in på en eftergymnasial utbildning och då kan man i alla fall jobba. Och att man genom praktik på VO kan få bättre uppfattning om man kan och vill ha med patienter att göra. Det är ju mycket speciellt att ha med patienter att göra och passar absolut inte alla. Det förekommer att folk kommer in på t.ex. läkarutbildningen eller tandhygienistutbildningen och upptäcker på första praktikperiod att de absolut inte vill eller inte kan ha med patienter att göra. Det är mycket bättre att upptäcka sådant innan man söker till en eftergymnasial utbildning i så fall! Därför tycker jag personligen att det är bäst att läsa på VO och speciellt när du redan är inne och gör det, läser på VO, så ser jag ingen anledning att byta till ett annat program. Det är dock bara råd till dig. Jag vill inte och får inte bestämma vad du skall göra. Fram tills du blir 18 år måste du få dina föräldrars samtycke. När du fyller 18 år får du bestämma helt själv. Jag ger de råd som jag personligen tycker bäst om, men det är inte jag som bestämmer och jag har ingen möjlighet att ge dig några garantier på hur det blir i framtiden. Mvh Liselotte Syv