Tatcic

    Hej, Jag går i Natur första året och jag tror att jag Får Typ C på allt förutom svenska och tyska och idrott där jag Har A och Enegelska E/D Jag vill bli tandläkare och har kollat på hur man kan komma in och det är ganska svårt jag känner många som har gått in genom Tapill men jag tänker också på vad händer om jag inte kommer in med tapill vad kan jag göra. Ett annat sätt är att göra prövningar eller gå komvux för att höja betygen är det verkligen lätt o göra det kan ni besvara min fråga så utförligt vill dämpa min stress Stressar över denna ämne har ni gpda råd till mig MVH Enes

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du gör ditt bästa i varje kurs du läser, så gör du det du kan göra (i alla fall nu, när du läser på gymnasiet). Att lova dig att du ska garanterat kunna komma in på tandläkarprogrammet kan jag tyvärr inte göra. Bra att du känner till Alternativt urval på Karolinska institutet TAPIL och du behöver göra högskoleprovet för att prövas via TAPIL.
    Vad gäller att höja betygen efter gymnasiet så finns det (i alla fall teoretiskt sett) olika möjligheter: söka till komvux, till allmänna kurser på folkhögskolorna och även prövningar.
    Ännu går du "bara" första året på gymnasiet och du kanske ändrar dig angående ditt yrkesval? Det finns ju så många olika yrken! Ännu går du "bara" första året på gymnasiet och reglerna kring prövningar, tillgång till komvux-kurserna och allmänna kurser på folkhögskolorna kan ändras tills det blir dags för dig... Reglerna kan ju ändras över tid. Det är därför svårt att planera på lång sikt, i detalj.
    Jag förstår att du (i alla fall som det känns nu) vill bli just tandläkare, men det finns ju, som sagt, väldigt många olika yrken! du får gärna kika på yrkesbeskrivningar på www.framtid.se Det är möjligt att du blir just tandläkare eller så blir du "någonting annat" och förhoppningsvis trivs bra och får en lyckad karriär på arbetsmarknaden i alla fall (även om du kanske inte blir just tandläkare).
    Hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp för dig!

    Studie- och yrkesvägledare