Faten
    Hej, det är mitt första År nu på gymnasiet. Jag har läst tyska i högstadiet och har valt Att forsätta med det som ett modernt språk nu i ettan men tycker inte att jag är tillräckligt duktig för att nå de höga betygen i steg 3 och 4. Jag vill därför välja arabiska som modernt språk istället. jag har ett gott flyt i språket och vill därför bara tenta av kurserna. Jag har snackat med vår syv på skolan men i skolan undervisas det inte arabiska som ett modernt språk. Så nu undrar jag ifall man kan göra på något annat sätt, som bland annat att bara göra tentan på en annan skola och sen så skrivs betyget in i betygssystemet i min skola? Eller om det då finns ett annat sätt att göra.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Faten,

    jag förstår att du vilI få betyg i Moderna språk 3 och heIst även 4 - för att få höga betyg och även meritpoäng>>. Tyvärr så ingår det inte att kunna väIja viIket som heIst Modernt språk - i elevens rättigheter. Det som gymnasieskoIa är skyIdig att erbjuda på de program där Moderna språk är obIigatoriska är Två av tre språk (tyska, franska, spanska).  Om din gymnasieskola erbjuder 2 av språken: ty, fra, spa - då har de uppfyllt det som krävs. Det är inte förbjudet för en skola att köpa kurser på andra skolor, men det är dyrt och ingår inte i skolans skyldigheter. Därför är det extremt sällan som skolorna gör det.

    Du får givetvis fråga om din skola kan köpa undervisning i moderna språk (arabiska) 3 och 4 eller låta dig göra prövningar i de kurserna, men jag tror tyvärr inte att det blir så. Jag hoppas jag har fel!.

    Det du kan göra är - försöka byta tiII den skola som erbjuder moderna språk (arabiska) 3 och 4, om de har plats på skolan.

    Du får givetvis fråga på din skola om det går att lösa på ngt. annat sätt, men det ingår inte i elevens rättighet och allt som oftast blir det därför Nej. Rektorerna tänker så här: om skola köper en eller 2 kurser för dig, då borde alla elever på din skola som så önskar, också få samma "behandIing" och det är inte möjIigt ur ekonomisk synpunkt (det finns så mycket pengar i skolans budget helt enkelt, tyvärr).

    På vissa orter, som t.ex i Göteborg, samarbetar skoIorna genom "språkcentrum" och kan därför erbjuda ett stort antal språk.

    Hur det är på din ort, vet inte vi på Fråga SYV. Vi vet inte ens var du bor... för det skriver du inte i din fråga.

    Önskar dig lycka tiII! hör av dig och berätta hur det går! Vi håIIer tummarna!

    ANNA :)