Isabelle
    Hej, jag går samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning beteendevetenskap och ska nu påbörja mitt gymnasiearbete. Jag är väldigt intresserad av psykologi och kriminologi och vill därför skriva något som har med det att göra. Kanske en blandning. Om jag skulle skriva om varför människor begår brott eller möjligtvis åskådareffekten hur skulle jag kunna undersöka detta? Vilka olika studier kan man göra? Hur ska jag "tratta ner" (avsmalna) ämnet? Har du andra tips på ämnen jag kan skriva om som har med psykologi eller kriminologi att göra?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Isabelle;
    SYV är inte expert på de områden som du är intresserad av och du får inte glömma att du måste få temat för ditt GA godkänt av din handledare på skolan. Med det sagt, ska jag ändå försöka ge dig några tips.

    Se exempel som Skolverket ger på GA på Samhällsvet.programmet - här.

    Se om du hittar intressant info på Kriminellas Rätt i Samhället hemsida.


    Det finns en uppsjö av intressanta frågeställningar kring radikalisering, våldsbejakande extremism och terrorism. Ett antal förslag på sådana frågeställningar finns att se i detta svaret på en elevs fråga på www.fragasyv.se
     

    Om du vill undesöka "åskådar-psykologi", alltså hur folk reagerar när de bevittnar brott - så finns det säkert mycket skrivet om det (avhandlingar, böcker och artiklar) - du kan be dina lärare rekommendera böcker till dig; du kan också be bibliotekarier om hjälp med att hitta relevanta böcker och hemsidor i ämnet. Du kan sedan sammanställa vilka olika teorier som finns kring det och argumentera på vilken teori du tror mest på och varför. du kan också försöka illustrera med några personliga berättelser - om du kan hitta några personer som kan berätta för dig var de tänkte och kände när de blev vittnen till tragisk händelser eller brott; kanske var de brottsoffer själva (exempel: en 13årig flicka som av en äldre kille blev rånad på sin mobiltelefon mitt på "blanka eftermiddag" mitt i stan).
    Avgränsa kan man på olika sätt: t.ex på Ålder på "deltagare": t.ex endast "barn", personer under 18 år eller "äldre", personer över 65 år. Du kan också från början säga att du tar hänsyn endast till det som var skrivet och hände endast i Sverige (svenska händelser och kriminologer som är verksamma i Sverige - till exempel).

    Att "rigga upp" ngt experiment skulle kanske både vara roligt och lärorikt, men det måste man tänka sig noga för och absolut få det på förhand godkänd av sin handledare för Gymnasiearbete.

    Man kan också göra Observationer, t.ex sägs det att människor som spenderar mycket tid tillsammans börjar mer och mer likna varandra i hur de klär sig, vilka frisyrer de väljer och vilka ord de använder. Det finns då också säkert några som avviker och inte börjar likna de andra i en grupp. T.ex minns jag nu att när jag för många år sedan började på SYV-programmet, som är en 3-åriga högskoleprogram, sa en av våra lärare i början av kurs 1: "Titta noga på varandra - försök minnas hur ni ser ut: kläder, frisyrer, väskorna mm och efter 3 år som ni spenderar på den här utbildningen, så kan jag garantera er att de flesta kommer ha liknande kläder, frisyrer, väskor mm.". Jag har glömt detta och inte tittade så noga på det... men nu, när du ställde den här frågan, minns jag det. Läraren påstod att hans mångåriga erfarenhet var att det stämmer att människor som läser i flera år i samma grupp börjar likna varandra mer och mer... Vet inte om det finns tid nog nu, när du redan har börjat år3 på gymnasiet att göra "experiment" eller lång observation på det temat...

    Ännu en annan fråga: Identiska tvillingar som växer upp i olika miljöer, när bara en av de blir kriminell men inte den andra? Vad beror det på? eller om båda blir kriminella, fast de växte upp i helt olika miljöer? Alltså - vad är starkare: Arv eller Miljö?

    Det finns också ett antal länkar längst ner i yrkespresentationen/kriminolog och du kan kanske få några idéer på de sajtena.

    Du kan kanske också samtidigt som du gör GA, göra en "samhällelig insats", t.ex genom att bli volontär på en kvinno- eller tjej-jour. Se info på framtid.se/yrke/kvinnojoursmedarbetare eller i någon annan organisation dit brottsoffer vänder sig. Du kan i så fall i ditt GA analysera de erfarenheter du får av att arbeta i en sådan organisation.

    Studie- och yrkesvägledare

    Frågor och svar taggade med 'tyska 5' (3 st.)

    • Alice

      Börjar man alltid läsa språk i 2:an på Teknikprogrammet på gymnasiet?

      Hej! Jag undrar om man alltid börjar med språk i 2:an på teknikprogrammet eftersom det inte är obligatoriskt. Kan man gå någon kurs utanför skolan eftersom jag tänkte börja med Tyska 3 så att man kan repetera på något sätt? Och kommer man ha chans att läsa Tyska 5 om man börjar i 2:an?

      Julia: : Hej Alice!i Teknikprogrammet ingår inte moderna språk. Vissa gymnasieskolor kan erbjuda läsa mod.språk i alla fall, men det är väldigt olika vilka... Läs hela svaret
    • Sabrina

      Att läsa mer än 2500 poäng?

      Hej! Jag valde att läsa matte 5 som individuellt val i trean. Jag har dock insett att jag inte kan räkna med så höga betyg i den kursen. Vill därför sätta den som en utökad kurs och ha tyska 5 som individuellt val istället. Jag känner att jag heller vill läsa tyska 5 eftersom jag anser att det...

      Milla : : Hej Sabrina! Att läsa utökade kurser är ett Undantag, som beviljas av Rektorn. Vilka kurser som din skola (SYV och Rektorn) sätter som "utökade" i ditt Examensbevis - bör enligt reglerna,... Läs hela svaret
    • zahra

      Komvux eller basår?

      Hej! Går andra året i gymnasiet. Det är så att jag kommer byta från samhälle till beteende nästa termin, tyvärr kommer många inte välja tyska steg 5, det jag undrar då kan jag plugga det i basår? vill helst inte behöva plugga i komvux.

      Anna: : Hej Zahra! Maximalt antal meritpoäng inom Moderna språk uppnår du genom godkända betyg i Tyska 3 och 4. Du får inte mer merit än 1.5 inom Moderna språk. Läs om meritpoäng på den... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga