Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Zahra!

    Jag är inte säker på att jag förstår din fråga.

    Tyska, steg 5 - vill du läsa den kursen? Varför vill du läsa den: för att kunna mer tyska eller finns det någon annan anledning?

    Hur som hels så kan man inte läsa språk inom Naturvetenskapligt basår på högskola/universitet. Språkstudier ingår inte i nat.vet.basår.

    Att du byter inriktning inom Samhällsvetenskapsprogrammet är lite ovanligt. Varför gör du det, undrar jag? Och vad har det med Tyska 5 att göra?

    Vad vill du göra efter gymnasiet?

    Om jag förstår dig rätt, så vill du läsa på ett naturvetenskapligt basår, men varför?

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv

    • : Jag kommer byta på grund av att jag inte riktigt gillar min nuvarande skola. Vill läsa tyska steg 5 på grund av merit och för att jag gillar språket. Vill utbilda mig till optiker och därför ska jag gå basår. ska formulera om min fråga angående tyskan. eftersom skolan inte kan erbjuda mig tyska steg 5 så tvingas jag läsa det i komvux om jag förstått rätt?
    • Anna : Det är inte säkert du behöver du basår för att bli behörig till Optiker. Tyska 5 behöver du inte för Meritpoäng. Jag skriver ett nytt svar till dig nu.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Zahra!

    Maximalt antal meritpoäng inom Moderna språk uppnår du genom godkända betyg i Tyska 3 och 4. Du får inte mer merit än 1.5 inom Moderna språk. Läs om meritpoäng på den här platsen på Gymnasieguiden.

    Om du vill bli Optiker, så finns det idag utbildning på två orter - i Stockholm på Karolinska Institutet och på Linné Universitetet i Kalmar.

     Och det är olika behörihetskrav som ställs på de två olika orter:

    på Karolinska Institutet i Stockholm krävs det följande behörighet: Biologi 1, Fysik 1a / 1b1+1b2, Kemi 1 (alternativt Naturkunskap 2) & Matematik 2 (a, b eller c)

    men på Linné Universitetet i Kalmar krävs det högre behörighet: Biologi 2, Fysik 1a/1b1 + 1b2, Kemi 2, Matematik 3c.

    Matematik 2b ingår som obligatorisk kurs i Samhällsvetenskapsprogrammet och om du läser Naturkunskap 2 - blir du behörig att söka Optikerutbildning på Karolinska Institutet i Stockholm direkt efter gymnasiet.

    Du bör försöka hinna med att läsa Naturkunskap 2 och försöka uppnå max antal meritpoäng /men tyska 5 behövs inte för det - i och för sig är det bra att du gillar språk och vill lära dig mer tyska/.

    Du kan förslagsvis - om du uppnår behörighet till Optiker i Stockholm - söka till den utbildningen direkt efter gymnasiet och som andra alternativet söka till naturvetenskapligt basår.

    Skulle det bli så att du inte kommer in på Optiker i Stockholm, kanske du kommer in på Naturvetenskapligt basår. Jag skulle rekommendera att du samtidigt även söker till komvux. För att i fall du inte kommer in på Optiker i Stockholm och inte heller på ett naturvet.basår - då har du ingen utbildningsplats efter gymnasiet.

    Du kan alltid tacka Nej till erbjuden plats på komvux, men om du inte söker, får du ingen plats /som du sen kan tacka Nej till/. :)

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp i din studieplanering!

    ANNA