Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31938 frågor besvarade.
Tips på frågeställningar?
4 Svar
Ordet "terror" kommer från latin och betydet "rädsla, fruktan" och definitionen av Terrorism som fenomen är att "skapa skräck för att uppnå ideologiska mål".
Undet Franska revolutionen år 1789 fick begreppet sina "rötter" och bred etablering samt kom in (som låneord) i många andra språk.
Vill du skriva om Terrorismens historia? eller om nutiden?
Terror har historiskt använts som metod i politisk kamp både av höger- och vänsterextremister.
Terrorismens historia - hur och när "det hela" började... - kan man t.ex inrikta sitt gymnasiearbete på.
Nätverkens byggande inom terrorism - hur funkar rekrytering av nya "medlemmar"? - kan man också skriva gymnasiearbete om.
Annars kan man välja ett visst land och/eller ett visst "åratal" - som t.ex:
"Terrorism efter år 2000 i USA" - och beskriva vad som hände under den perioden i just det landet och analysera varför det hände, samt uppge vilka slutsatser som drogs och vilka åtgärder som föreslogs och kom till stånd för att bekämpa terrorism.
Terrorism i ett psykologiskt perspektiv - kan man skriva om.
Terrorism: självmordsuppdrag - hur tänker man som är beredd att ge sitt liv för ... vad?
***
Ovan finner du lite "lösa tankar" kring ämnet. Kika också gärna på www.framtid.se/yrke/terrorexpert och om du vill kan du kanske skriva om yrken som "jobbar med..." eller snarare mot terrorism.
Man kan också inrikta sitt gymnasiearbete på "Rekryterare" och deras metoder, dvs personer som rekryterar till terrornätverk - hur gör de?
Här kommer några tankar kring frågeställningar från en psykolog:
- Kan vem som helst radikaliseras?
- Vilka skydds- och riskfaktorer (sociala, demografiska, psykologiska) gör att vissa är mer utsatta än andra?
- Politisk och religiös terrorism - likheter och skillnader?
Det kan också vara intressant att rikta in sig på en terrorgrupp och skriva om gruppens ideologi och historik. Förslag på grupper att analyser är: Islamiska staten, FARC gerillan, Jabhat Al-Nusrah, Boko haram eller the Order.
Vi fick svar från Förvaltningshögskolan vid Göteborgs universitet som lyder:
Man kan t ex skriva sina gymnasiearbeten om något mål eller delmål till de Globala Hållbarhetsmålen,
och med vilka styrmedel man ska kunna lösa någon av alla de olika utmaningarna.
http://www.globalamalen.se/om-globala-malen/
http://gmv.chalmers.gu.se/Aktuellt/julkalender
Hej!
Vi har nu fått svar från en sakkunnig i det aktuella ämnet. Hen föreslår några frågeställningar som du eventuellt kan använda:
1. Vilka samband finns mellan organiserad brottslighet och terrorism som våldsyttring?
2. Hur har terrorism definierats över tid? Finns det skillnader före/efter 11/9-2001?
3. Kan vissa definitioner av terrorism vara kontraproduktiva genom att faktiskt ge näring åt terroristorganisationer?
4. Vilka konsekvenser har kriget mot terrorn haft? Har terrorismen minskat sedan 11/9-2001?
5. Hur skiljer sig olika terroristorganisationer (Irgun/Etzel, Daesh/ISIL, Hamas, Boko Haram, ETA, IRA, Aum Shinrikyo, PKK, etc.) åt?
6. Hur kommer det sig att vissa terroristorganisationer (Hamas, Hezbollah) har ett stort folkligt stöd i områden som de verkar i?
*********************
OBS! du måste få temat för ditt gymnasiearbete godkänt av din handledare för gymnasiearbete på din gymnasieskola. I annat fall riskerar du att få underkänt i kursen och utan godkänt betyg i gymnasiearbete uppfyller man inte kraven för examensbevis.
En av de sakkunniga som vi har tillfrågat, svarar så här:
Nationella samordnaren arbetar för att värna demokratin mot våldsbejakande extremism (VBE), vilket inte är samma sak som terrorism. VBE är ett samlingsbegrepp för rörelser, ideologier eller miljöer som inte accepterar en demokratisk samhällsordning och som främjar våld för att uppnå ett ideologiskt mål. Våldet kan innefatta terrorism, men inte nödvändigtvis.
Terror, å andra sidan, är alltså en särskild taktik/metod för att uppnå ett politiskt eller ideologiskt mål. Det finns ingen entydig definition på terrorism, men ofta innefattar det attacker mot civila mål eller ”icke-stridande” i kombination med ett politiskt syfte. Vissa går så långt som Rosalyn Higgins, f.d. domare i internationella brottmålsdomstolen, och menar att terrorism är endast ett sätt att beskriva aktiviteter man generellt inte tycker om eller godkänner. Hur terrorism definieras och vad som klassas som terrorism är med andra ord högst politiskt och inom forskningen flitigt omdebatterat.
Mot den bakgrunden faller terrorism inte riktigt inom ramen för Nationella samordnarens ansvarsområden. Det är Säkerhetspolisen som ansvarar för att förhindra och avvärja terrorattacker i Sverige, och samverkar med Nationella Operativa Avdelningen (NOA), Samverkansrådet mot terrorism, och Nationellt Centrum för Terrorhotsbedömning (NCT).
Vidare läsning och kontakt:
- Säkerhetspolisens hemsida
- Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI)
- Försvarshögskolan (FHS) – har ett Centrum för Asymmetriska hot- och terrorismstudier (CATS) där bl.a. Peder Hyllengren och Magnus Ranstorp är verksamma
- Hamdi Hassan är sakkunnig expert på Utrikesdepartementet
- Justitiedepartementet ansvarar för Sveriges strategi mot terrorism
- Radicalisation Awareness Network (RAN) finns på EU-nivå och har oerhört mycket information
- Även Organisationen för Säkerhet och Samarbete i Europa (OSSE) kan ha intressant läsning.
Avdelningschef på Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor hälsar följande:
"Vår myndighet funderar en hel del kring vad samhället kan göra för att förebygga att unga personer känner sig attraherade av de (förenklade) budskap och "sanningar" som de olika formerna av våldsbejakande extremism står för. Vi har tagit fram material på det temat, men det finns också andra, både i Sverige och utomlands, som har kompletterande kunskap och perspektiv. (Förutom vårt material skulle jag rekommendera att ni länkar till nationella samordnaren mot våldsbejakande extremisms hemsida.) Utifrån detta skulle exempel på frågor att utgå från kunna vara:
Vad gör staten och kommuner för att förebygga våldsbejakande extremism?
Varför attraheras vissa personer av våldsbejakande extremism?
Hur kan kommuner göra för att involvera unga i det förebyggande arbetet mot våldsbejakande extremism?
Vad finns det för likheter och skillnader i hur länder i Europa försöker förebygga terrorism? Varför finns dessa olikheter?
Hur kan kommuner involvera civilsamhället i arbetet med att förebygga våldsbejakande extremism?
Vad kan EU göra för att förebygga våldsbejakande extremism?
På vilket sätt hotas vårt samhälle av terrorism?
Till sist:
Jämför två kommuners arbete med att förebygga våldsbejakande extremism utifrån hur de involverar unga och/eller civilsamhället.
Med förhoppning om att frågorna kan tjäna som inspiration!"
Hej! Ännu ett förslag som förhoppningsvis kan vara till någon sort hjälp för dig:
att du tittar på den nationella samordnaren mot extermism hemsida, där finns mycket information som kan ge uppslag till några idéer och teman för gymnasiearbete tror jag. https://www.google.se/#q=nationella+samordnaren+mot+v%C3%A5ldsbejakande+extremism
Förra året tog Socialstyrelsen fram ett stödmaterial riktat till Socialtjänsten som kan vara bra att titta på och som eventuellt kan ge upphov till några idéer:
http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2016/2016-5-2
Frågor och svar taggade med 'omläsning' (9 st.)
-
Matematik 1b när behörigheten 1a redan finns?
Kan man läsa matematik 1b om man redan har behörigheten matematik 1a? Kan man läsa så man får två (eller tre) behörigheter i matematik 1 med olika bokstavsbeteckningar (a,b,c)?
Hej!Jag undrar varför skulle man velat läsa matematik 1a och 1b eller 1a och 1c eller alla tre kurser på nivå 1? Vad skulle vara syfte med det, förutom en situation:om en elev har i... Läs hela svaret -
Prövning eller kurser vad gäller?
Hejsan! Jag har gjort flertal prövningar i ämnen jag har betyg i som inte har gått bra, därför jag gick ut gymnasiet för flera år sen och kommer därmed inte ihåg kursernas innehåll alls trots att jag försökt läsa in dem. Jag...
Hej,att komvux inte tar in på kurser i vilka man redan har godkända betyg har ingenting med studiemedel och CSN att göra, över huvudet taget. Komvux bryr sig inte om den studerande kommer söka... Läs hela svaret -
Vad räknas som heltid för att få studiebidrag?
Hej! Min son går första året på samhällsprogrammet inriktning beteendevetenskap, men ville helst gå barn och fritidsprogrammet, dock fanns inte det programmet när man skulle söka, men nu startar det upp efter sommaren så han har fått en...
Hej,på CSN´s webbsida läser man bland annat följande:"Om bidrag för gymnasiestudier Om du studerar heltid på gymnasienivå på till exempel gymnasiet, komvux... Läs hela svaret -
Varför togs möjligheten att läsa om kurser?
Varför togs möjligheten att läsa om redan godkända kurser om man vill höja betygen? Läste att detta togs bort 1 januari 2007, men vad är anledningen bakom det?
Hej Perie!ring till skolverket och be att få prata med en jurist som är expert i skoljuridiska frågor - är det bästa rådet jag kan ge dig. Tel. 08-52733200Om du vill veta vad jag... Läs hela svaret -
Betygen om man byter linje?
Hej, jag går i 2an och tycker ekonomiprogrammet är för svårt så har frågat om det går att byta linje, jag har tur eftersom att det verkar gå till tex VO fast i årskurs 1 då. Men nu till frågan, sparas betygen automatiskt som jag...
Hej Adam,du behöver inte vara orolig över att betygen inte sparas eller inte ska gå att få ut. Satta betyg gäller tillsvidare. Men du (kanske) kommer behöva läsa om vissa kurser i vilka du redan... Läs hela svaret -
hur blir det om man läser om en kurs 2 gånger?
Hej, jag har läst historia 1B två gånger för att jag bytte skola i 2an och då hade jag redan läst historia i 1an, men valde att läsa historua igen för att höja mitt betyg. Jag fick E i historia i 1an, och höjde mig till ett A i 2an. Jag...
Hej Sara,nej det räknas som 100poäng och det är högre betyget som kommer ingå i ditt examensbevis (du kan alltså "glömma" att du läst samma kurs förut och... Läs hela svaret -
CSN vad som krävs och A betyg om man kan läsa om?
Hej, Kan man läsa en kurs man har läst på gymnasiet och har fått A på igen på kumvux? Och där med få CSN tillhörande den nya studietiden? Samma sak om man läser en kurs man har t.ex. B i på kumvux och får ett lägre betyg...
Hej Jonathan!Om man har flera betyg i samma kurs, är det det Högre betyget som gäller (även om man fick lägre betyg senare än man fick högre betyg).ang.Studiemedel: beslut... Läs hela svaret -
Sänks mitt meritvärde om jag får underkänt i matte 4 två gånger?
Hej! jag har gått ut med ett F i matte 4 och jag tänker nu läsa upp matten på komvux. Jag undrar då ifall jag får ett F till på komvux kommer det att dra ner på mitt meritvärde ännu mer? eller kommer det inte att ske någon...
Nej, det kommer inte att bli någon skillnad i ditt meritvärde om du får F flera gånger.Jag undrar: har du fått ut Examensbevis med F i matematik4 som ingår?... Läs hela svaret -
Kan 9ans betyg jämställas med engelska gcse?
Hej, vår familj ska flytta till England och min dotter ska då plugga A- levels i England. Nu vill skolan i England veta om 9ans nat prov i Sverige är likvärdiga med GCSEs? Hur ska vi kunna få hjälp med detta? Hon vill gärna slippa läsa year 11 i...
Hej Anna! Enl.vad jag tror är det så här: GCSE-examen brukar som helhet motsvara ett Slutbetyg från den svenska grundskolan. Det engelska skolsystemet skiljer sig dock... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga