Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32131 frågor besvarade.
Tips på frågeställningar?
4 Svar
Ordet "terror" kommer från latin och betydet "rädsla, fruktan" och definitionen av Terrorism som fenomen är att "skapa skräck för att uppnå ideologiska mål".
Undet Franska revolutionen år 1789 fick begreppet sina "rötter" och bred etablering samt kom in (som låneord) i många andra språk.
Vill du skriva om Terrorismens historia? eller om nutiden?
Terror har historiskt använts som metod i politisk kamp både av höger- och vänsterextremister.
Terrorismens historia - hur och när "det hela" började... - kan man t.ex inrikta sitt gymnasiearbete på.
Nätverkens byggande inom terrorism - hur funkar rekrytering av nya "medlemmar"? - kan man också skriva gymnasiearbete om.
Annars kan man välja ett visst land och/eller ett visst "åratal" - som t.ex:
"Terrorism efter år 2000 i USA" - och beskriva vad som hände under den perioden i just det landet och analysera varför det hände, samt uppge vilka slutsatser som drogs och vilka åtgärder som föreslogs och kom till stånd för att bekämpa terrorism.
Terrorism i ett psykologiskt perspektiv - kan man skriva om.
Terrorism: självmordsuppdrag - hur tänker man som är beredd att ge sitt liv för ... vad?
***
Ovan finner du lite "lösa tankar" kring ämnet. Kika också gärna på www.framtid.se/yrke/terrorexpert och om du vill kan du kanske skriva om yrken som "jobbar med..." eller snarare mot terrorism.
Man kan också inrikta sitt gymnasiearbete på "Rekryterare" och deras metoder, dvs personer som rekryterar till terrornätverk - hur gör de?
Här kommer några tankar kring frågeställningar från en psykolog:
- Kan vem som helst radikaliseras?
- Vilka skydds- och riskfaktorer (sociala, demografiska, psykologiska) gör att vissa är mer utsatta än andra?
- Politisk och religiös terrorism - likheter och skillnader?
Det kan också vara intressant att rikta in sig på en terrorgrupp och skriva om gruppens ideologi och historik. Förslag på grupper att analyser är: Islamiska staten, FARC gerillan, Jabhat Al-Nusrah, Boko haram eller the Order.
Vi fick svar från Förvaltningshögskolan vid Göteborgs universitet som lyder:
Man kan t ex skriva sina gymnasiearbeten om något mål eller delmål till de Globala Hållbarhetsmålen,
och med vilka styrmedel man ska kunna lösa någon av alla de olika utmaningarna.
http://www.globalamalen.se/om-globala-malen/
http://gmv.chalmers.gu.se/Aktuellt/julkalender
Hej!
Vi har nu fått svar från en sakkunnig i det aktuella ämnet. Hen föreslår några frågeställningar som du eventuellt kan använda:
1. Vilka samband finns mellan organiserad brottslighet och terrorism som våldsyttring?
2. Hur har terrorism definierats över tid? Finns det skillnader före/efter 11/9-2001?
3. Kan vissa definitioner av terrorism vara kontraproduktiva genom att faktiskt ge näring åt terroristorganisationer?
4. Vilka konsekvenser har kriget mot terrorn haft? Har terrorismen minskat sedan 11/9-2001?
5. Hur skiljer sig olika terroristorganisationer (Irgun/Etzel, Daesh/ISIL, Hamas, Boko Haram, ETA, IRA, Aum Shinrikyo, PKK, etc.) åt?
6. Hur kommer det sig att vissa terroristorganisationer (Hamas, Hezbollah) har ett stort folkligt stöd i områden som de verkar i?
*********************
OBS! du måste få temat för ditt gymnasiearbete godkänt av din handledare för gymnasiearbete på din gymnasieskola. I annat fall riskerar du att få underkänt i kursen och utan godkänt betyg i gymnasiearbete uppfyller man inte kraven för examensbevis.
En av de sakkunniga som vi har tillfrågat, svarar så här:
Nationella samordnaren arbetar för att värna demokratin mot våldsbejakande extremism (VBE), vilket inte är samma sak som terrorism. VBE är ett samlingsbegrepp för rörelser, ideologier eller miljöer som inte accepterar en demokratisk samhällsordning och som främjar våld för att uppnå ett ideologiskt mål. Våldet kan innefatta terrorism, men inte nödvändigtvis.
Terror, å andra sidan, är alltså en särskild taktik/metod för att uppnå ett politiskt eller ideologiskt mål. Det finns ingen entydig definition på terrorism, men ofta innefattar det attacker mot civila mål eller ”icke-stridande” i kombination med ett politiskt syfte. Vissa går så långt som Rosalyn Higgins, f.d. domare i internationella brottmålsdomstolen, och menar att terrorism är endast ett sätt att beskriva aktiviteter man generellt inte tycker om eller godkänner. Hur terrorism definieras och vad som klassas som terrorism är med andra ord högst politiskt och inom forskningen flitigt omdebatterat.
Mot den bakgrunden faller terrorism inte riktigt inom ramen för Nationella samordnarens ansvarsområden. Det är Säkerhetspolisen som ansvarar för att förhindra och avvärja terrorattacker i Sverige, och samverkar med Nationella Operativa Avdelningen (NOA), Samverkansrådet mot terrorism, och Nationellt Centrum för Terrorhotsbedömning (NCT).
Vidare läsning och kontakt:
- Säkerhetspolisens hemsida
- Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI)
- Försvarshögskolan (FHS) – har ett Centrum för Asymmetriska hot- och terrorismstudier (CATS) där bl.a. Peder Hyllengren och Magnus Ranstorp är verksamma
- Hamdi Hassan är sakkunnig expert på Utrikesdepartementet
- Justitiedepartementet ansvarar för Sveriges strategi mot terrorism
- Radicalisation Awareness Network (RAN) finns på EU-nivå och har oerhört mycket information
- Även Organisationen för Säkerhet och Samarbete i Europa (OSSE) kan ha intressant läsning.
Avdelningschef på Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor hälsar följande:
"Vår myndighet funderar en hel del kring vad samhället kan göra för att förebygga att unga personer känner sig attraherade av de (förenklade) budskap och "sanningar" som de olika formerna av våldsbejakande extremism står för. Vi har tagit fram material på det temat, men det finns också andra, både i Sverige och utomlands, som har kompletterande kunskap och perspektiv. (Förutom vårt material skulle jag rekommendera att ni länkar till nationella samordnaren mot våldsbejakande extremisms hemsida.) Utifrån detta skulle exempel på frågor att utgå från kunna vara:
Vad gör staten och kommuner för att förebygga våldsbejakande extremism?
Varför attraheras vissa personer av våldsbejakande extremism?
Hur kan kommuner göra för att involvera unga i det förebyggande arbetet mot våldsbejakande extremism?
Vad finns det för likheter och skillnader i hur länder i Europa försöker förebygga terrorism? Varför finns dessa olikheter?
Hur kan kommuner involvera civilsamhället i arbetet med att förebygga våldsbejakande extremism?
Vad kan EU göra för att förebygga våldsbejakande extremism?
På vilket sätt hotas vårt samhälle av terrorism?
Till sist:
Jämför två kommuners arbete med att förebygga våldsbejakande extremism utifrån hur de involverar unga och/eller civilsamhället.
Med förhoppning om att frågorna kan tjäna som inspiration!"
Hej! Ännu ett förslag som förhoppningsvis kan vara till någon sort hjälp för dig:
att du tittar på den nationella samordnaren mot extermism hemsida, där finns mycket information som kan ge uppslag till några idéer och teman för gymnasiearbete tror jag. https://www.google.se/#q=nationella+samordnaren+mot+v%C3%A5ldsbejakande+extremism
Förra året tog Socialstyrelsen fram ett stödmaterial riktat till Socialtjänsten som kan vara bra att titta på och som eventuellt kan ge upphov till några idéer:
http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2016/2016-5-2
Frågor och svar taggade med 'meritpoängsgivande kurser' (9 st.)
-
Får man neka utökad kurs som försäkrats innan årskurs ett?
Hej! Jag går i tvåan i ett särskilt program som ska ge full naturbehörighet (minus fysik 2) plus 300 poäng musikkurser. Nu är det dags att välja individuella val och då visar det sig att skolan tagit bort möjligheten att läsa utökat inför hösten trots att de tidigare innan vi började på skolan...
Hej,du får gärna höra med skolverket. Skolverket har anställda jurister som är experter i skoljuridiska frågor. Min personliga åsikt är att det... Läs hela svaret -
Prövning tyska 3 är det ett alternativ?
Hej jag är nybliven student men känner att jag vill gå något annat program dock med högre antagningspoäng. Har sökt tidigare år och inte kommit in varken på BI BII eller Hp. Utbildningen är en ”internationell utbildning” och du kan läsa på tyska eller franska. (Behörighetskrav tyska 3/franska 3...
Hej Victor! det skulle vara bra att veta hur ditt Examensbevis från gymnasiet ser ut, alltså om du har U-kurser (utökat program) vilka är de U-kurserna i ditt examensbevis? De är i... Läs hela svaret -
Hur får man full merit på natur-natur?
Hej! Hur ska man nå 2,5 på natur-natur? De flesta skolor har t.ex. Entreprenörskap och naturvetenskapligspecialisering som programfördjupning, det gör att endast 200p är över. Det räcker ju inte för att få in 2,5 meritpoäng från övriga ämnen? För att få full merit, måste jag välja en skola som...
Hej M!på NA läser man en kurs i moderna språk. Om du fortsätter med samma språk från grundskolan, alltså läser Moderna språk 3 som den obligatoriska kursen inom... Läs hela svaret -
Klarhet kring meritpoäng med slutbetyg från 2012?
Jag gick ut gymnasiet 2012 och läste ett högskoleförberedande utökat estet-program. Jag har sedan dess pluggat saker som inte kräver poäng, men tänkte nu söka högskola till hösten och har blivit lite förvirrad av informationen jag hittar på nätet. Mitt meritvärde ligger på 19.06 efter...
Hej Anna,om du gick ut gymnasiet i Sverige 2012 och fick ett slutbetyg - då står det som gäller för dig på antagning.se/sv/dina-betyg/gymnasieskolan/slutbetyg-2010-och-framat &... Läs hela svaret -
Påverkar komvuxkursen min merit?
Hej! Jag tog studenten 2019 från samhällsprogrammet med fullständiga betyg samt maxmerit. Jag läser just nu företagsekonomi på komvux för att förbereda mig för framtida studier, jag har inte läst kursen på gymnasiet och jag har inget...
Hej Johanna,du som har examensbevis och läser nya kurser som inte krävs för särskild behörighet och inte ger dig meritpoäng, kommer inte påverkas av betygen i de nya kurserna. Ditt... Läs hela svaret -
Kurser som ger meritpoäng på gymnasiet?
Hej! Jag går nu andra året på det naturvetenskapliga programmet och ska i år läsa modena språk steg 4. Jag vet att modena språk steg 4 ger mig en meritpoäng men jag undrar om naturvetenskaplig specialisering också ger mig meritpoäng. I...
Hej Moa,om meritpoäng för dig som läser mot examensbevis - var god se gymnasieguiden.se/informeras/merit och det är endast eng 7, mod.språk 3 och 4 samt högre mattekurser som ger dig... Läs hela svaret -
Hur räknas meritpoängen in i mitt snitt?
Hej! Så som min studieplan ser ut just nu så läser jag både matematik 3b och engelska 7 utökat. Jag går det samhällsvetenskapliga programmet och har redan fått 1,5 poängs merit från spanska 3 och 4. Det jag undrar över är...
Hej Selma,om du söker utbildningar på svenska högskolor som ej kräver matte 3, och du i ditt examensbevis har både matte 3 och eng 7 som U-kurser, utökade - då kommer... Läs hela svaret -
mertipoäng uträkning mot visst program?
Hejsan, läste ovanstående frågetråden "Jag behöver hjälp att räkna ut mitt meritvärde till Läkarprogramme" och undrade lite samma sak. Det jag undrar är huruvida meritpoängen man får från visa gymnasiekurserkurser mot ett visst program räknas extra över de 2,5 poäng man kan samla från moderna...
Hej Julia, maximalt antal meritpoäng som man kan få är 2,5. Även om man har godkända betyg i kurser som skuIIe teoretiskt sett ge fler meritpoäng, så blir det ändå... Läs hela svaret -
Vad är skillnaden?
Hej! Jag ska välja till gymnasiet nu i år och blir verkligen jätte förvirrad av alla olika kurser, som t.ex Matte 1b, Matte 2, Engelska 7 osv. Förstår verkligen ingenting. Vad är skillnaden och hur många olika kurser finns det egentligen? Samma sak med meritpoäng på gymnasiet, får man det...
Hej Hanna! Jag förstår att det är mycket info och kan vara ganska förvirrande med alla begrepp som "meritpoäng" och många med dig undrar vad är skillnad på Matte 1a, 1b och 1c? Det finns väldigt många olika kurser inom gymnasiet... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga