Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31992 frågor besvarade.
Tips på frågeställningar?
4 Svar
Ordet "terror" kommer från latin och betydet "rädsla, fruktan" och definitionen av Terrorism som fenomen är att "skapa skräck för att uppnå ideologiska mål".
Undet Franska revolutionen år 1789 fick begreppet sina "rötter" och bred etablering samt kom in (som låneord) i många andra språk.
Vill du skriva om Terrorismens historia? eller om nutiden?
Terror har historiskt använts som metod i politisk kamp både av höger- och vänsterextremister.
Terrorismens historia - hur och när "det hela" började... - kan man t.ex inrikta sitt gymnasiearbete på.
Nätverkens byggande inom terrorism - hur funkar rekrytering av nya "medlemmar"? - kan man också skriva gymnasiearbete om.
Annars kan man välja ett visst land och/eller ett visst "åratal" - som t.ex:
"Terrorism efter år 2000 i USA" - och beskriva vad som hände under den perioden i just det landet och analysera varför det hände, samt uppge vilka slutsatser som drogs och vilka åtgärder som föreslogs och kom till stånd för att bekämpa terrorism.
Terrorism i ett psykologiskt perspektiv - kan man skriva om.
Terrorism: självmordsuppdrag - hur tänker man som är beredd att ge sitt liv för ... vad?
***
Ovan finner du lite "lösa tankar" kring ämnet. Kika också gärna på www.framtid.se/yrke/terrorexpert och om du vill kan du kanske skriva om yrken som "jobbar med..." eller snarare mot terrorism.
Man kan också inrikta sitt gymnasiearbete på "Rekryterare" och deras metoder, dvs personer som rekryterar till terrornätverk - hur gör de?
Här kommer några tankar kring frågeställningar från en psykolog:
- Kan vem som helst radikaliseras?
- Vilka skydds- och riskfaktorer (sociala, demografiska, psykologiska) gör att vissa är mer utsatta än andra?
- Politisk och religiös terrorism - likheter och skillnader?
Det kan också vara intressant att rikta in sig på en terrorgrupp och skriva om gruppens ideologi och historik. Förslag på grupper att analyser är: Islamiska staten, FARC gerillan, Jabhat Al-Nusrah, Boko haram eller the Order.
Vi fick svar från Förvaltningshögskolan vid Göteborgs universitet som lyder:
Man kan t ex skriva sina gymnasiearbeten om något mål eller delmål till de Globala Hållbarhetsmålen,
och med vilka styrmedel man ska kunna lösa någon av alla de olika utmaningarna.
http://www.globalamalen.se/om-globala-malen/
http://gmv.chalmers.gu.se/Aktuellt/julkalender
Hej!
Vi har nu fått svar från en sakkunnig i det aktuella ämnet. Hen föreslår några frågeställningar som du eventuellt kan använda:
1. Vilka samband finns mellan organiserad brottslighet och terrorism som våldsyttring?
2. Hur har terrorism definierats över tid? Finns det skillnader före/efter 11/9-2001?
3. Kan vissa definitioner av terrorism vara kontraproduktiva genom att faktiskt ge näring åt terroristorganisationer?
4. Vilka konsekvenser har kriget mot terrorn haft? Har terrorismen minskat sedan 11/9-2001?
5. Hur skiljer sig olika terroristorganisationer (Irgun/Etzel, Daesh/ISIL, Hamas, Boko Haram, ETA, IRA, Aum Shinrikyo, PKK, etc.) åt?
6. Hur kommer det sig att vissa terroristorganisationer (Hamas, Hezbollah) har ett stort folkligt stöd i områden som de verkar i?
*********************
OBS! du måste få temat för ditt gymnasiearbete godkänt av din handledare för gymnasiearbete på din gymnasieskola. I annat fall riskerar du att få underkänt i kursen och utan godkänt betyg i gymnasiearbete uppfyller man inte kraven för examensbevis.
En av de sakkunniga som vi har tillfrågat, svarar så här:
Nationella samordnaren arbetar för att värna demokratin mot våldsbejakande extremism (VBE), vilket inte är samma sak som terrorism. VBE är ett samlingsbegrepp för rörelser, ideologier eller miljöer som inte accepterar en demokratisk samhällsordning och som främjar våld för att uppnå ett ideologiskt mål. Våldet kan innefatta terrorism, men inte nödvändigtvis.
Terror, å andra sidan, är alltså en särskild taktik/metod för att uppnå ett politiskt eller ideologiskt mål. Det finns ingen entydig definition på terrorism, men ofta innefattar det attacker mot civila mål eller ”icke-stridande” i kombination med ett politiskt syfte. Vissa går så långt som Rosalyn Higgins, f.d. domare i internationella brottmålsdomstolen, och menar att terrorism är endast ett sätt att beskriva aktiviteter man generellt inte tycker om eller godkänner. Hur terrorism definieras och vad som klassas som terrorism är med andra ord högst politiskt och inom forskningen flitigt omdebatterat.
Mot den bakgrunden faller terrorism inte riktigt inom ramen för Nationella samordnarens ansvarsområden. Det är Säkerhetspolisen som ansvarar för att förhindra och avvärja terrorattacker i Sverige, och samverkar med Nationella Operativa Avdelningen (NOA), Samverkansrådet mot terrorism, och Nationellt Centrum för Terrorhotsbedömning (NCT).
Vidare läsning och kontakt:
- Säkerhetspolisens hemsida
- Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI)
- Försvarshögskolan (FHS) – har ett Centrum för Asymmetriska hot- och terrorismstudier (CATS) där bl.a. Peder Hyllengren och Magnus Ranstorp är verksamma
- Hamdi Hassan är sakkunnig expert på Utrikesdepartementet
- Justitiedepartementet ansvarar för Sveriges strategi mot terrorism
- Radicalisation Awareness Network (RAN) finns på EU-nivå och har oerhört mycket information
- Även Organisationen för Säkerhet och Samarbete i Europa (OSSE) kan ha intressant läsning.
Avdelningschef på Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor hälsar följande:
"Vår myndighet funderar en hel del kring vad samhället kan göra för att förebygga att unga personer känner sig attraherade av de (förenklade) budskap och "sanningar" som de olika formerna av våldsbejakande extremism står för. Vi har tagit fram material på det temat, men det finns också andra, både i Sverige och utomlands, som har kompletterande kunskap och perspektiv. (Förutom vårt material skulle jag rekommendera att ni länkar till nationella samordnaren mot våldsbejakande extremisms hemsida.) Utifrån detta skulle exempel på frågor att utgå från kunna vara:
Vad gör staten och kommuner för att förebygga våldsbejakande extremism?
Varför attraheras vissa personer av våldsbejakande extremism?
Hur kan kommuner göra för att involvera unga i det förebyggande arbetet mot våldsbejakande extremism?
Vad finns det för likheter och skillnader i hur länder i Europa försöker förebygga terrorism? Varför finns dessa olikheter?
Hur kan kommuner involvera civilsamhället i arbetet med att förebygga våldsbejakande extremism?
Vad kan EU göra för att förebygga våldsbejakande extremism?
På vilket sätt hotas vårt samhälle av terrorism?
Till sist:
Jämför två kommuners arbete med att förebygga våldsbejakande extremism utifrån hur de involverar unga och/eller civilsamhället.
Med förhoppning om att frågorna kan tjäna som inspiration!"
Hej! Ännu ett förslag som förhoppningsvis kan vara till någon sort hjälp för dig:
att du tittar på den nationella samordnaren mot extermism hemsida, där finns mycket information som kan ge uppslag till några idéer och teman för gymnasiearbete tror jag. https://www.google.se/#q=nationella+samordnaren+mot+v%C3%A5ldsbejakande+extremism
Förra året tog Socialstyrelsen fram ett stödmaterial riktat till Socialtjänsten som kan vara bra att titta på och som eventuellt kan ge upphov till några idéer:
http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2016/2016-5-2
Frågor och svar taggade med 'utbytesstudent' (8 st.)
-
Kan man fortfarande gå på utbytesår även fast man hade F?
Hej! Jag är väldigt intresserad av att gå på ett utbytesår i USA 2025/2026 alltså när jag går i tvåan i gymnasiet. Har även tänkt efter sommaren 2024 alltså första året. Men jag har haft dåliga betyg det var...
Hejsan,när du ansöker om att få åka på utbytesår förklara din situation och varför du tidigare haft lägre betyg och högt frånvaro. Om du har... Läs hela svaret -
Vilken utbildning/universitet?
Hej! Jag undrar vilken utbildning jag ska gå på om jag vill bli tidningsredaktör, dessutom vill jag studera i Korea som utbytesstudent i en termin och undrar därför vilket universitet jag ska gå på då?
Hej Sara,det yrket du ställer en fråga om, och liknande yrken som t.ex Förlagsredaktör, Content-manager och Webbredaktör, är i Sverige icke-reglerade. Det betyder att arbetsgivare... Läs hela svaret -
Vilka alternativ finns det för att bli civilekonom?
Hej! Jag ska börja 3:an på gymnasiet - Thorén business school inom programmet ekonomi med inriktning marknadsföring. Detta med IV -valen internationell ekonomi, engelska 7 och matte 3b. Jag föreställer mig arbeta som civilekonom i framtiden, däremot vet jag inte riktig vad det finns för...
Hej Sara,utbildning till Civilekonom ges i Sverige på civilekonomprogrammet som är 4-årigt program på högskolenivå.Du får gärna kika på en lista som visar... Läs hela svaret -
Räknas alla kurser som man läst in på ens GPA eller bara programmet?
Hej! En kort fråga bara, jag kom inte in på det som jag ville detta år, så jag läser för tillfället på ett program som inte intresserar mig särskilt mycket. Trots allt så kommer detta år förbereda mig på...
Hej Abbas,Grade Point Average (GPA) brukar räknas ut på gymnasiala betyg. Om det utländska universitetet där du vill läsa, kräver ngt annat, fråga... Läs hela svaret -
Utbytesstudier för en student på Lunds universitet - hur går det till?
Hej jag söker svar på frågan - en student på genusvetenskapliga programmet på Lunds Universitet vill åka iväg en termin som utbytesstudent. Hur går det till? Vad måste man tänka på? vad måste göras, när och hur? tusen tack för ett snabbt svar! :)
Hej, gå in på den här sidan>> där du ser med vilka universitet i andra länder som Lunds universitet har avtal med om utbytesstudier. Mycket bra reIevant... Läs hela svaret -
Utbytesår samtidigt läsa de vanliga kurserna, är det möjligt?
Jag undrar om man kan göra ett utbytesår tillexempel till Hawaii med EF och läsa en engelsk intensivkurs där men samtidigt läsa några gymnasiala kurser på distans samtidigt så man ej hamnar efter och behöver gå om. Tacksam för svar!
Hej EIvira, om du vilI Iäsa på distans, sök tilI Korrespondensgymnasiet>> för att det är den som erbjuder undervisning på distans. Om du däremot... Läs hela svaret -
Vad behöver jag veta om jag vill gå ett utbytesår?
Hej! Jag vill vara utbytesstudent i Kanada under ett år efter nian. Min moster bor i Winnipeg, Kanada sedan trettio år tillbaka, så jag behöver inte ordna någon värdfamilj. Vad är bra att veta, och främst, hur ska jag förbereda min forsatta utbildning på gymnasiet i Sverige. Behöver jag göra...
Hej Christian! Det finns olika sätt att gå tillväga - t.ex. skulle du kunna satsa på IB http://www.gymnasieguiden.se/program/IB som är en Internationell gymnasial utbildning eller så vill du gå ett... Läs hela svaret -
IB + Utbytesår = bra kombination?
Hej SYV! Efter 9:an ska jag tillsammans med organisationen åka på ett utbytesår i USA och studera på High School i 10 månader. Efter det planerar jag att hoppa in i åk 2 på IB, förmodligen på Hvitfeldtska i Göteborg. Det verkar vara det enda sättet för mig att tillgodoräkna mitt år och att...
Hej Linnea! Att du strävar för att läsa dig mycket och ha höga betyg är bra! Men allt är bra i "lagom" dos, givetvis. Om det blir ett beroende att behöva ha högre betyg än alla andra i din klass, kan det hindra dig från att ha... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga