Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31991 frågor besvarade.
Tips på frågeställningar?
4 Svar
Ordet "terror" kommer från latin och betydet "rädsla, fruktan" och definitionen av Terrorism som fenomen är att "skapa skräck för att uppnå ideologiska mål".
Undet Franska revolutionen år 1789 fick begreppet sina "rötter" och bred etablering samt kom in (som låneord) i många andra språk.
Vill du skriva om Terrorismens historia? eller om nutiden?
Terror har historiskt använts som metod i politisk kamp både av höger- och vänsterextremister.
Terrorismens historia - hur och när "det hela" började... - kan man t.ex inrikta sitt gymnasiearbete på.
Nätverkens byggande inom terrorism - hur funkar rekrytering av nya "medlemmar"? - kan man också skriva gymnasiearbete om.
Annars kan man välja ett visst land och/eller ett visst "åratal" - som t.ex:
"Terrorism efter år 2000 i USA" - och beskriva vad som hände under den perioden i just det landet och analysera varför det hände, samt uppge vilka slutsatser som drogs och vilka åtgärder som föreslogs och kom till stånd för att bekämpa terrorism.
Terrorism i ett psykologiskt perspektiv - kan man skriva om.
Terrorism: självmordsuppdrag - hur tänker man som är beredd att ge sitt liv för ... vad?
***
Ovan finner du lite "lösa tankar" kring ämnet. Kika också gärna på www.framtid.se/yrke/terrorexpert och om du vill kan du kanske skriva om yrken som "jobbar med..." eller snarare mot terrorism.
Man kan också inrikta sitt gymnasiearbete på "Rekryterare" och deras metoder, dvs personer som rekryterar till terrornätverk - hur gör de?
Här kommer några tankar kring frågeställningar från en psykolog:
- Kan vem som helst radikaliseras?
- Vilka skydds- och riskfaktorer (sociala, demografiska, psykologiska) gör att vissa är mer utsatta än andra?
- Politisk och religiös terrorism - likheter och skillnader?
Det kan också vara intressant att rikta in sig på en terrorgrupp och skriva om gruppens ideologi och historik. Förslag på grupper att analyser är: Islamiska staten, FARC gerillan, Jabhat Al-Nusrah, Boko haram eller the Order.
Vi fick svar från Förvaltningshögskolan vid Göteborgs universitet som lyder:
Man kan t ex skriva sina gymnasiearbeten om något mål eller delmål till de Globala Hållbarhetsmålen,
och med vilka styrmedel man ska kunna lösa någon av alla de olika utmaningarna.
http://www.globalamalen.se/om-globala-malen/
http://gmv.chalmers.gu.se/Aktuellt/julkalender
Hej!
Vi har nu fått svar från en sakkunnig i det aktuella ämnet. Hen föreslår några frågeställningar som du eventuellt kan använda:
1. Vilka samband finns mellan organiserad brottslighet och terrorism som våldsyttring?
2. Hur har terrorism definierats över tid? Finns det skillnader före/efter 11/9-2001?
3. Kan vissa definitioner av terrorism vara kontraproduktiva genom att faktiskt ge näring åt terroristorganisationer?
4. Vilka konsekvenser har kriget mot terrorn haft? Har terrorismen minskat sedan 11/9-2001?
5. Hur skiljer sig olika terroristorganisationer (Irgun/Etzel, Daesh/ISIL, Hamas, Boko Haram, ETA, IRA, Aum Shinrikyo, PKK, etc.) åt?
6. Hur kommer det sig att vissa terroristorganisationer (Hamas, Hezbollah) har ett stort folkligt stöd i områden som de verkar i?
*********************
OBS! du måste få temat för ditt gymnasiearbete godkänt av din handledare för gymnasiearbete på din gymnasieskola. I annat fall riskerar du att få underkänt i kursen och utan godkänt betyg i gymnasiearbete uppfyller man inte kraven för examensbevis.
En av de sakkunniga som vi har tillfrågat, svarar så här:
Nationella samordnaren arbetar för att värna demokratin mot våldsbejakande extremism (VBE), vilket inte är samma sak som terrorism. VBE är ett samlingsbegrepp för rörelser, ideologier eller miljöer som inte accepterar en demokratisk samhällsordning och som främjar våld för att uppnå ett ideologiskt mål. Våldet kan innefatta terrorism, men inte nödvändigtvis.
Terror, å andra sidan, är alltså en särskild taktik/metod för att uppnå ett politiskt eller ideologiskt mål. Det finns ingen entydig definition på terrorism, men ofta innefattar det attacker mot civila mål eller ”icke-stridande” i kombination med ett politiskt syfte. Vissa går så långt som Rosalyn Higgins, f.d. domare i internationella brottmålsdomstolen, och menar att terrorism är endast ett sätt att beskriva aktiviteter man generellt inte tycker om eller godkänner. Hur terrorism definieras och vad som klassas som terrorism är med andra ord högst politiskt och inom forskningen flitigt omdebatterat.
Mot den bakgrunden faller terrorism inte riktigt inom ramen för Nationella samordnarens ansvarsområden. Det är Säkerhetspolisen som ansvarar för att förhindra och avvärja terrorattacker i Sverige, och samverkar med Nationella Operativa Avdelningen (NOA), Samverkansrådet mot terrorism, och Nationellt Centrum för Terrorhotsbedömning (NCT).
Vidare läsning och kontakt:
- Säkerhetspolisens hemsida
- Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI)
- Försvarshögskolan (FHS) – har ett Centrum för Asymmetriska hot- och terrorismstudier (CATS) där bl.a. Peder Hyllengren och Magnus Ranstorp är verksamma
- Hamdi Hassan är sakkunnig expert på Utrikesdepartementet
- Justitiedepartementet ansvarar för Sveriges strategi mot terrorism
- Radicalisation Awareness Network (RAN) finns på EU-nivå och har oerhört mycket information
- Även Organisationen för Säkerhet och Samarbete i Europa (OSSE) kan ha intressant läsning.
Avdelningschef på Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor hälsar följande:
"Vår myndighet funderar en hel del kring vad samhället kan göra för att förebygga att unga personer känner sig attraherade av de (förenklade) budskap och "sanningar" som de olika formerna av våldsbejakande extremism står för. Vi har tagit fram material på det temat, men det finns också andra, både i Sverige och utomlands, som har kompletterande kunskap och perspektiv. (Förutom vårt material skulle jag rekommendera att ni länkar till nationella samordnaren mot våldsbejakande extremisms hemsida.) Utifrån detta skulle exempel på frågor att utgå från kunna vara:
Vad gör staten och kommuner för att förebygga våldsbejakande extremism?
Varför attraheras vissa personer av våldsbejakande extremism?
Hur kan kommuner göra för att involvera unga i det förebyggande arbetet mot våldsbejakande extremism?
Vad finns det för likheter och skillnader i hur länder i Europa försöker förebygga terrorism? Varför finns dessa olikheter?
Hur kan kommuner involvera civilsamhället i arbetet med att förebygga våldsbejakande extremism?
Vad kan EU göra för att förebygga våldsbejakande extremism?
På vilket sätt hotas vårt samhälle av terrorism?
Till sist:
Jämför två kommuners arbete med att förebygga våldsbejakande extremism utifrån hur de involverar unga och/eller civilsamhället.
Med förhoppning om att frågorna kan tjäna som inspiration!"
Hej! Ännu ett förslag som förhoppningsvis kan vara till någon sort hjälp för dig:
att du tittar på den nationella samordnaren mot extermism hemsida, där finns mycket information som kan ge uppslag till några idéer och teman för gymnasiearbete tror jag. https://www.google.se/#q=nationella+samordnaren+mot+v%C3%A5ldsbejakande+extremism
Förra året tog Socialstyrelsen fram ett stödmaterial riktat till Socialtjänsten som kan vara bra att titta på och som eventuellt kan ge upphov till några idéer:
http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2016/2016-5-2
Frågor och svar taggade med 'nationella gymnasieprogram' (20 st.)
-
F i matte höstterminen?
Hej. Jag kommer få F i matte på höstterminen och jag undra om det gårt att ansöka till ett yrkesprogram under gymnasie valet i början av året. Jag har inge F i några andra ämnen också.
Hej,utan godkänt betyg i bland annat matematik i Slutbetyget från grundskolan är eleven tyvärr obehörig till alla nationella (svenska) gymnasieprogram inklusive de yrkesprogrammen. Obehörig elev kan inte... Läs hela svaret -
Har man rätt att fullfölja sitt linje ?
Jag gick nationella program försäljningen och serviceprogrammet då andra året i vårterminen på anpassad gymnasium. Jag läste programmensgemensamma ämnena med vanliga klassen. Till och med hade praktik på Lager157 som varade i 10 + 15 veckors...
Hej,eleven har rätt att fullfölja den utbildning som hen har blivit ANTAGEN till (det gäller den skola och just den utbildning på just den skolan som eleven kom in, blev antagen... Läs hela svaret -
Vad är "Individuellt val"?
Hej jag är en elev i 9. klass som ska ansöka till gymnasiet. Men när jag letar upp vilka kurser som erbjuds är 200 poäng värd "Individuellt val" och jag kan inte hitta vilka kurser det är.
Hej och tack för din fråga om vad "individuellt val", 200poäng, är för kurser!Jo, så här är det: i alla nationella svenska gymnasieprogram får eleverna ha 200 poäng... Läs hela svaret -
Spets & särskild variant = inriktning?
Om man läser spets eller särskild variant - ryms kurserna inom inriktningen? Dvs kan man säga att spets eller särskild variant är en form av inriktning?
Hej Lovisa,när en en gymnasieskola beviljas starta en "särskild variant" då får skolan byta ut inriktningskurserna (alla eller några av dem) mot andra kurser. Vad gäller... Läs hela svaret -
Kan jag studera så snabbare än vad som krävs?
Hej, jag är 18 år och jag studerar i språk introduktion. Jag har varit här i Sverige för 11 månader kan jag grundläggande svenska på det sättet lär jag så snabbare än vad som krävs för att innan jag kom här...
Hej Shyaka!undervisningsspråk på TE och de andra nationella gymnasieprogram i den svenska skolan är Svenska. Du behöver kunna tillräckligt inom det svenska språket för att... Läs hela svaret -
Ger matte 2b mer behörighet än matte 2a?
Hej, Ger matte 2b mer behörighet än matte 2a? mvh, Nina
Hej Nina,som regel ger inte matte 2b mer behörighet än matte 2a. Det är "motsvarande kurser" som har mycket liknande innehåll. Med godkänt betyg i matte 2a är man behörig... Läs hela svaret -
Kan jag söka till internationella Engelska gymnasiet som 20 åring?
Jag fyllde nyss 20 år och jag har studerat språkintroduktion i gymnasiet i två år. Enligt syv behöver jag däremot gå 3 år i antingen folkhögskola eller komvux för att kunna gå börja på universitet. Jag hade mycket hellre...
Hej igen! Vi har varit i kontakt med IEGS och fick svar att det tyvärr är helt omöjligt för dig att bli antagen till den skolan, p g a din ålder. Allmänt... Läs hela svaret -
Efter ett-två utlandsår, börja i årskurs 2 på gymnasium i Sverige?
Hej, efter grundskolan i Sverige tillrningar vi nu ett år i Brasilien och min son går på gymnasiet här. Om vi stannar ett år till, kan han återvända till Sverige sedan och börja på årskurs 2 på gymnasiet? Behöver han då...
Hej Nora,det är viss skillnad på IB-programmet (internationella programmet) och nationella svenska program. Vad gäller Naturvetenskapsprogrammet som är ett nationellt... Läs hela svaret -
will my grundskola betyg will influence me?
Hi! I started this year IB program and it already feels that it isn’t my program so I am thinking to change the IB to Teknikprogrammet after I am done with the hösttermin and by the way i’ve Been here sweden about two years so I got 7 betyg from the grundskola but not The...
Om du vill läsa på gymnasiet med undervisningsspråk Svenska, måste du ha godkänt betyg i svenska från grundskolan (år 9, vårterminen). -
Komma in på yrkesprogram även fast jag inte har behöriget?
Hej. Har sett att det finns många lediga platser på flera yrkesprogram, min fråga är skulle jag kunna få en plats även fast jag bara har godkänt i 7 ämnen (inklusive kärnämnena). De yrkesprogram jag syftar på är vård och...
Obehörig till nationella program kan tas in på Programinriktat val, där man i praktiken läser med en vanlig klass (i alla fall för det mesta); dock kan konkurrens... Läs hela svaret -
hur funkar det med Imv?
Hej! Det är så att jag ansökte om en Imv plats på gymnasiet i kommunen som jag är folkbokförd i. Hur stor är chansen att man kan komma in på detta programet och är det efter hur många platser som det finns kvar på mitt program man kommer in? Och kan man ta sig in där med F i matten?
Hej, om jag förstår rätt, så har du F i matte från vårterminen i år9 i grundskolan och med det inte är behörig till nationella svenska gymnasieprogram, stämmer det?Du ansökte... Läs hela svaret -
Kan man fortfarande söka gymnasie under januari när man har F i matte?
Hej, jag går i nian och jag fick F i matte under höstterminen kan jag fortfarande söka gynnaise nu under januari och februari? Om inte vad händer då under vårterminen? Och vad händer om jag blir godkänd i matte?
Hej Marwina,det är de betygen i ämnena som kommer att finnas i ditt Slutbetyg från grundskolan, som gäller som underlag för gymnasieantagning.Jag vill dock... Läs hela svaret -
Vad händer om jag inte kommer in?
Jag undrar om det finns chans för mig att komma in på ett gymnasium fast jag inte har godkänt i Engelska om jag är godkänt i alla andra ämnen? Om det finns nån chans att jag kan plugga upp min engelska i gymnasiumet eller om jag måste gå skolförberedande?
Hej,just i engelska kan man eventuellt få dispans. Det är oftast Rektor på det programmet på gymnasieskolan, dit man söker, som fattar beslut om dispens kan beviljas eller inte. Det kan dock... Läs hela svaret -
Hur kan man komma in i gymnasiet om man har 6 betyg?
Jag är 19 åring och jag fyller 20 snart i Januari. Det är viktig att jag kan komma i viken program som helst snabbast.
Hej Sinem, om du fyller 20 år i Januari 2019, hör du till Komvux, vuxenutbildningen - från och med den 1 juli 2019; alltså för att kunna läsa på Ungdomsgnasiet,... Läs hela svaret -
8 stycken F inklusivt Matte?
Hej, Det är så att jag precis gått ut 9an och fått tillbaka mina betyg. Jag har 8 stycken F sammanlagt inklusivt kärnämnet matte. Jag har totalt 97.5 betygspoäng och ska börja på gymnasiet i år. Jag vill så gärna gå på inriktningen samhällsbeteende men jag vet att jag måste gå på...
Hej D, Jag förstår att du vill komma in på Samhällsvetenskapsprogrammet. Men som det är nu, så saknar du de nödvändiga förkunskaper, tyvärr. Du måste ställa in dig... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga