Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31988 frågor besvarade.
Tips på frågeställningar?
4 Svar
Ordet "terror" kommer från latin och betydet "rädsla, fruktan" och definitionen av Terrorism som fenomen är att "skapa skräck för att uppnå ideologiska mål".
Undet Franska revolutionen år 1789 fick begreppet sina "rötter" och bred etablering samt kom in (som låneord) i många andra språk.
Vill du skriva om Terrorismens historia? eller om nutiden?
Terror har historiskt använts som metod i politisk kamp både av höger- och vänsterextremister.
Terrorismens historia - hur och när "det hela" började... - kan man t.ex inrikta sitt gymnasiearbete på.
Nätverkens byggande inom terrorism - hur funkar rekrytering av nya "medlemmar"? - kan man också skriva gymnasiearbete om.
Annars kan man välja ett visst land och/eller ett visst "åratal" - som t.ex:
"Terrorism efter år 2000 i USA" - och beskriva vad som hände under den perioden i just det landet och analysera varför det hände, samt uppge vilka slutsatser som drogs och vilka åtgärder som föreslogs och kom till stånd för att bekämpa terrorism.
Terrorism i ett psykologiskt perspektiv - kan man skriva om.
Terrorism: självmordsuppdrag - hur tänker man som är beredd att ge sitt liv för ... vad?
***
Ovan finner du lite "lösa tankar" kring ämnet. Kika också gärna på www.framtid.se/yrke/terrorexpert och om du vill kan du kanske skriva om yrken som "jobbar med..." eller snarare mot terrorism.
Man kan också inrikta sitt gymnasiearbete på "Rekryterare" och deras metoder, dvs personer som rekryterar till terrornätverk - hur gör de?
Här kommer några tankar kring frågeställningar från en psykolog:
- Kan vem som helst radikaliseras?
- Vilka skydds- och riskfaktorer (sociala, demografiska, psykologiska) gör att vissa är mer utsatta än andra?
- Politisk och religiös terrorism - likheter och skillnader?
Det kan också vara intressant att rikta in sig på en terrorgrupp och skriva om gruppens ideologi och historik. Förslag på grupper att analyser är: Islamiska staten, FARC gerillan, Jabhat Al-Nusrah, Boko haram eller the Order.
Vi fick svar från Förvaltningshögskolan vid Göteborgs universitet som lyder:
Man kan t ex skriva sina gymnasiearbeten om något mål eller delmål till de Globala Hållbarhetsmålen,
och med vilka styrmedel man ska kunna lösa någon av alla de olika utmaningarna.
http://www.globalamalen.se/om-globala-malen/
http://gmv.chalmers.gu.se/Aktuellt/julkalender
Hej!
Vi har nu fått svar från en sakkunnig i det aktuella ämnet. Hen föreslår några frågeställningar som du eventuellt kan använda:
1. Vilka samband finns mellan organiserad brottslighet och terrorism som våldsyttring?
2. Hur har terrorism definierats över tid? Finns det skillnader före/efter 11/9-2001?
3. Kan vissa definitioner av terrorism vara kontraproduktiva genom att faktiskt ge näring åt terroristorganisationer?
4. Vilka konsekvenser har kriget mot terrorn haft? Har terrorismen minskat sedan 11/9-2001?
5. Hur skiljer sig olika terroristorganisationer (Irgun/Etzel, Daesh/ISIL, Hamas, Boko Haram, ETA, IRA, Aum Shinrikyo, PKK, etc.) åt?
6. Hur kommer det sig att vissa terroristorganisationer (Hamas, Hezbollah) har ett stort folkligt stöd i områden som de verkar i?
*********************
OBS! du måste få temat för ditt gymnasiearbete godkänt av din handledare för gymnasiearbete på din gymnasieskola. I annat fall riskerar du att få underkänt i kursen och utan godkänt betyg i gymnasiearbete uppfyller man inte kraven för examensbevis.
En av de sakkunniga som vi har tillfrågat, svarar så här:
Nationella samordnaren arbetar för att värna demokratin mot våldsbejakande extremism (VBE), vilket inte är samma sak som terrorism. VBE är ett samlingsbegrepp för rörelser, ideologier eller miljöer som inte accepterar en demokratisk samhällsordning och som främjar våld för att uppnå ett ideologiskt mål. Våldet kan innefatta terrorism, men inte nödvändigtvis.
Terror, å andra sidan, är alltså en särskild taktik/metod för att uppnå ett politiskt eller ideologiskt mål. Det finns ingen entydig definition på terrorism, men ofta innefattar det attacker mot civila mål eller ”icke-stridande” i kombination med ett politiskt syfte. Vissa går så långt som Rosalyn Higgins, f.d. domare i internationella brottmålsdomstolen, och menar att terrorism är endast ett sätt att beskriva aktiviteter man generellt inte tycker om eller godkänner. Hur terrorism definieras och vad som klassas som terrorism är med andra ord högst politiskt och inom forskningen flitigt omdebatterat.
Mot den bakgrunden faller terrorism inte riktigt inom ramen för Nationella samordnarens ansvarsområden. Det är Säkerhetspolisen som ansvarar för att förhindra och avvärja terrorattacker i Sverige, och samverkar med Nationella Operativa Avdelningen (NOA), Samverkansrådet mot terrorism, och Nationellt Centrum för Terrorhotsbedömning (NCT).
Vidare läsning och kontakt:
- Säkerhetspolisens hemsida
- Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI)
- Försvarshögskolan (FHS) – har ett Centrum för Asymmetriska hot- och terrorismstudier (CATS) där bl.a. Peder Hyllengren och Magnus Ranstorp är verksamma
- Hamdi Hassan är sakkunnig expert på Utrikesdepartementet
- Justitiedepartementet ansvarar för Sveriges strategi mot terrorism
- Radicalisation Awareness Network (RAN) finns på EU-nivå och har oerhört mycket information
- Även Organisationen för Säkerhet och Samarbete i Europa (OSSE) kan ha intressant läsning.
Avdelningschef på Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor hälsar följande:
"Vår myndighet funderar en hel del kring vad samhället kan göra för att förebygga att unga personer känner sig attraherade av de (förenklade) budskap och "sanningar" som de olika formerna av våldsbejakande extremism står för. Vi har tagit fram material på det temat, men det finns också andra, både i Sverige och utomlands, som har kompletterande kunskap och perspektiv. (Förutom vårt material skulle jag rekommendera att ni länkar till nationella samordnaren mot våldsbejakande extremisms hemsida.) Utifrån detta skulle exempel på frågor att utgå från kunna vara:
Vad gör staten och kommuner för att förebygga våldsbejakande extremism?
Varför attraheras vissa personer av våldsbejakande extremism?
Hur kan kommuner göra för att involvera unga i det förebyggande arbetet mot våldsbejakande extremism?
Vad finns det för likheter och skillnader i hur länder i Europa försöker förebygga terrorism? Varför finns dessa olikheter?
Hur kan kommuner involvera civilsamhället i arbetet med att förebygga våldsbejakande extremism?
Vad kan EU göra för att förebygga våldsbejakande extremism?
På vilket sätt hotas vårt samhälle av terrorism?
Till sist:
Jämför två kommuners arbete med att förebygga våldsbejakande extremism utifrån hur de involverar unga och/eller civilsamhället.
Med förhoppning om att frågorna kan tjäna som inspiration!"
Hej! Ännu ett förslag som förhoppningsvis kan vara till någon sort hjälp för dig:
att du tittar på den nationella samordnaren mot extermism hemsida, där finns mycket information som kan ge uppslag till några idéer och teman för gymnasiearbete tror jag. https://www.google.se/#q=nationella+samordnaren+mot+v%C3%A5ldsbejakande+extremism
Förra året tog Socialstyrelsen fram ett stödmaterial riktat till Socialtjänsten som kan vara bra att titta på och som eventuellt kan ge upphov till några idéer:
http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2016/2016-5-2
Frågor och svar taggade med 'bli behörig lärare' (12 st.)
-
jobb som legitimerad bildlärare på grundskolan?
Jag undrar om jag kan undervisa som bildlärare på grundskolan. Jag är utbildad grafisk designer på ett designseminarium i Danmark.
Hej,för att bli legitimerad lärare måste du ansöka om legitimation hos skolverkets avdelning för lärarlegitimationer och du får därifrån svar om du kan få... Läs hela svaret -
Behörighet till syslöjd lärare?
Hej Jag undervisar sedan två år tillbaka som syslöjd lärare men saknar behörighet, tyvärr. Jag har gåt tre års yrkesinriktad utbildning utomlands inom syslöjd. Vika alternativ fins för mig att bli behörig lärare inom...
Hej! vi fick nu svar från Karlstads Universitet, var god läs nedan: Hej,Om personen har relevanta studier sedan tidigare som skulle kunna användas i en lärarexamen skulle hen kunna börja med att... Läs hela svaret -
Jag vill bli mattelärare och undrar vad som krävs för utbildningen?
Hej ! Jag vill bli mattelärare och undrar om vad som krävs för utbildningen? Hur många antagningspoäng behöver man och HP poäng? Hur mycket får man varje månad? Hur länge ska man läsa?
Hejsan,Mattelärare kan man jobba som på grundskola, gymnasiet, folkhögskola eller högskola. Jag antar att din fråga gäller att bli gymnasielärare... Läs hela svaret -
Hur blir jag behörig att undervisa i engelska?
Jag är behörig bildlärare från grundskola till gymnasienivå samt behörig i slöjd från åk3-9. Jag vill även undervisa i engelska, vad behöver jag komplettera med? Jag har läst engelska på komvux kurskod EN201.
HEJ ANNA-KARIN! I brist på behöriga lärare kan även obehöriga få undervisa; det vet du säkert allt för bra om, själv, redan! :) du kan därför söka... Läs hela svaret -
Hur blir jag behörig?
Jag läser just nu 45 hp hemkunskap 7-9 och skulle vilja bli behörig lärare i ämnet. Jag vill läsa distans för att samtidigt kunna jobba (jobbar som hkk lärare). Hur ska jag göra för att komma dit ?
Hej Annelie, det vi vet om utbildningar till att bli Hem- och konsumentkunskapslärare - uppger vi på framtid.se/yrke/hem-och-konsumentkunskapslarareDet är mycket svårt att svara på din fråga och bl.a... Läs hela svaret -
Vad krävs för sjuksköterskeprogrammet?
Hej! Jag går andra året på gymnasiet och vill antagligen plugga vidare till sjuksköterska efter studenten. Jag går vård och omsorg och när jag tagit studenten kommer jag att ha läst kurserna svenska 1,2 och 3. Matte 1a och 2a. Samhällskunskap...
Hej M, du kan på VO bli behörig till sjuksköterskeprogrammet och ej behöva komplettera på komvux, alls, utan kunna söka till ssk-programmet under våren i årskurs3 med... Läs hela svaret -
Hur blir man SFI-lärare?
Hejsan, jag vill ha tips på hur en person som idag arbetar som tolk kan bli behörig SFI-lärare. I första hand utbildningar inom Stockholms-område sökes. mvh Studie- och yrkesvägledare
Hejsan!Att hen som vill bli SFI-lärare arbetar som tolk är bra! Då kan hen flera språk! men, för att uppnå formell behörighet som SFI-lärare, spelar det tyvärr ingen roll att hen... Läs hela svaret -
Vad är kortaste vägen att bli behörig slöjdlärare?
Jag vill bli slöjdlärare på grundskolan och kommer läsa en hantverkslinje på folkhögskola som säger att man blir behörig att läsa vidare till lärare i praktiska och estetiska linjer. Jag undrar då hur man går tillväga. Jag tänkte att jag kan läsa till två ämne som bild och konst då jag har läst...
Länktips: https://www.framtid.se/yrke/slojdlarare https://www.framtid.se/yrke/textilslojdlarare yrke/hem-och-konsumentkunskapslarare Hej Vladislav,är det Slöjdlärare... Läs hela svaret -
Har jag vad som krävs?
Hej! Jag vill bli ämneslärare åk7-9 förstaämne bild, andraämne engelska och hittills okänt tredjeämne (möjligtvis Litteraturläsning, om det fortfarande ingår i skolan, eller liknande). Jag har gymnasieexamen 2014 med F i endast Idrott & Hälsa och Engelska 7 (men jag gjorde mig förtjänt av...
hej Sarah! Fick du Examensbevis eller fick du Studiebevis när du slutade på gymnasiet? Det är jätteviktigt att du uppger. Det två olika alternativ och olika saker som gäller.... Ang. CSN - så... Läs hela svaret -
Kan jag läsa yttligare ett ämne?
Hej! Jag undrar om man kan läsa till yttligare ett ämne om man redan har lärarexamen i tre ämnen, alltså att man endast läser så mycket hp som krävs för att få undervisa i ämnet och inte läsa pedagigiken då man redan läst den?
Pedagogiken är anpassad till just undervisningsämnena och man bör därför läsa pedagogik sist. Vill man bli behörig i ännu ett ämne, blir man tvungen läsa om KPU, tre... Läs hela svaret -
Lärarlegitimation i psykologi?
Jag har redan lär.leg i en o sp. Räcker det att plugga psykologi 60hp fa få lär.legitimation? http://lnu.se/utbildning/kurser/1PS600#semester_20161
Hej Livia! Så som reglerna ser ut, bör man läsa KPU, kompletterande pedagogisk utbildning 90 hp Efter det att man "tog" tillräckligt antal hp i sina undervisningsämnen. Detta pga KPU har olika utformning för olika... Läs hela svaret -
Hur blir jag syslöjdslärare?
Hej. Jag går just nu en folkhögskola där jag läser sömnad. Den senaste tiden har jag hört och förstått att det är ont om syslöjdslärare i mitt område. Vad behöver jag gör för att få jobba som syslöjdslärare? Antar att jag måste läsa pedagogik men hur mycket? Räcker det med enstaka kurser eller...
Hej Des! Du kan eventuellt få jobb som Syslöjdslärare även utan lärarutbildning (om inga behöriga lärare finns att anställa). Sök tjänster som annonseras och vi håller tummarna! Behöriga lärare prioriteras väldigt högt (dvs... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga