Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31983 frågor besvarade.
Tips på frågeställningar?
4 Svar
Ordet "terror" kommer från latin och betydet "rädsla, fruktan" och definitionen av Terrorism som fenomen är att "skapa skräck för att uppnå ideologiska mål".
Undet Franska revolutionen år 1789 fick begreppet sina "rötter" och bred etablering samt kom in (som låneord) i många andra språk.
Vill du skriva om Terrorismens historia? eller om nutiden?
Terror har historiskt använts som metod i politisk kamp både av höger- och vänsterextremister.
Terrorismens historia - hur och när "det hela" började... - kan man t.ex inrikta sitt gymnasiearbete på.
Nätverkens byggande inom terrorism - hur funkar rekrytering av nya "medlemmar"? - kan man också skriva gymnasiearbete om.
Annars kan man välja ett visst land och/eller ett visst "åratal" - som t.ex:
"Terrorism efter år 2000 i USA" - och beskriva vad som hände under den perioden i just det landet och analysera varför det hände, samt uppge vilka slutsatser som drogs och vilka åtgärder som föreslogs och kom till stånd för att bekämpa terrorism.
Terrorism i ett psykologiskt perspektiv - kan man skriva om.
Terrorism: självmordsuppdrag - hur tänker man som är beredd att ge sitt liv för ... vad?
***
Ovan finner du lite "lösa tankar" kring ämnet. Kika också gärna på www.framtid.se/yrke/terrorexpert och om du vill kan du kanske skriva om yrken som "jobbar med..." eller snarare mot terrorism.
Man kan också inrikta sitt gymnasiearbete på "Rekryterare" och deras metoder, dvs personer som rekryterar till terrornätverk - hur gör de?
Här kommer några tankar kring frågeställningar från en psykolog:
- Kan vem som helst radikaliseras?
- Vilka skydds- och riskfaktorer (sociala, demografiska, psykologiska) gör att vissa är mer utsatta än andra?
- Politisk och religiös terrorism - likheter och skillnader?
Det kan också vara intressant att rikta in sig på en terrorgrupp och skriva om gruppens ideologi och historik. Förslag på grupper att analyser är: Islamiska staten, FARC gerillan, Jabhat Al-Nusrah, Boko haram eller the Order.
Vi fick svar från Förvaltningshögskolan vid Göteborgs universitet som lyder:
Man kan t ex skriva sina gymnasiearbeten om något mål eller delmål till de Globala Hållbarhetsmålen,
och med vilka styrmedel man ska kunna lösa någon av alla de olika utmaningarna.
http://www.globalamalen.se/om-globala-malen/
http://gmv.chalmers.gu.se/Aktuellt/julkalender
Hej!
Vi har nu fått svar från en sakkunnig i det aktuella ämnet. Hen föreslår några frågeställningar som du eventuellt kan använda:
1. Vilka samband finns mellan organiserad brottslighet och terrorism som våldsyttring?
2. Hur har terrorism definierats över tid? Finns det skillnader före/efter 11/9-2001?
3. Kan vissa definitioner av terrorism vara kontraproduktiva genom att faktiskt ge näring åt terroristorganisationer?
4. Vilka konsekvenser har kriget mot terrorn haft? Har terrorismen minskat sedan 11/9-2001?
5. Hur skiljer sig olika terroristorganisationer (Irgun/Etzel, Daesh/ISIL, Hamas, Boko Haram, ETA, IRA, Aum Shinrikyo, PKK, etc.) åt?
6. Hur kommer det sig att vissa terroristorganisationer (Hamas, Hezbollah) har ett stort folkligt stöd i områden som de verkar i?
*********************
OBS! du måste få temat för ditt gymnasiearbete godkänt av din handledare för gymnasiearbete på din gymnasieskola. I annat fall riskerar du att få underkänt i kursen och utan godkänt betyg i gymnasiearbete uppfyller man inte kraven för examensbevis.
En av de sakkunniga som vi har tillfrågat, svarar så här:
Nationella samordnaren arbetar för att värna demokratin mot våldsbejakande extremism (VBE), vilket inte är samma sak som terrorism. VBE är ett samlingsbegrepp för rörelser, ideologier eller miljöer som inte accepterar en demokratisk samhällsordning och som främjar våld för att uppnå ett ideologiskt mål. Våldet kan innefatta terrorism, men inte nödvändigtvis.
Terror, å andra sidan, är alltså en särskild taktik/metod för att uppnå ett politiskt eller ideologiskt mål. Det finns ingen entydig definition på terrorism, men ofta innefattar det attacker mot civila mål eller ”icke-stridande” i kombination med ett politiskt syfte. Vissa går så långt som Rosalyn Higgins, f.d. domare i internationella brottmålsdomstolen, och menar att terrorism är endast ett sätt att beskriva aktiviteter man generellt inte tycker om eller godkänner. Hur terrorism definieras och vad som klassas som terrorism är med andra ord högst politiskt och inom forskningen flitigt omdebatterat.
Mot den bakgrunden faller terrorism inte riktigt inom ramen för Nationella samordnarens ansvarsområden. Det är Säkerhetspolisen som ansvarar för att förhindra och avvärja terrorattacker i Sverige, och samverkar med Nationella Operativa Avdelningen (NOA), Samverkansrådet mot terrorism, och Nationellt Centrum för Terrorhotsbedömning (NCT).
Vidare läsning och kontakt:
- Säkerhetspolisens hemsida
- Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI)
- Försvarshögskolan (FHS) – har ett Centrum för Asymmetriska hot- och terrorismstudier (CATS) där bl.a. Peder Hyllengren och Magnus Ranstorp är verksamma
- Hamdi Hassan är sakkunnig expert på Utrikesdepartementet
- Justitiedepartementet ansvarar för Sveriges strategi mot terrorism
- Radicalisation Awareness Network (RAN) finns på EU-nivå och har oerhört mycket information
- Även Organisationen för Säkerhet och Samarbete i Europa (OSSE) kan ha intressant läsning.
Avdelningschef på Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor hälsar följande:
"Vår myndighet funderar en hel del kring vad samhället kan göra för att förebygga att unga personer känner sig attraherade av de (förenklade) budskap och "sanningar" som de olika formerna av våldsbejakande extremism står för. Vi har tagit fram material på det temat, men det finns också andra, både i Sverige och utomlands, som har kompletterande kunskap och perspektiv. (Förutom vårt material skulle jag rekommendera att ni länkar till nationella samordnaren mot våldsbejakande extremisms hemsida.) Utifrån detta skulle exempel på frågor att utgå från kunna vara:
Vad gör staten och kommuner för att förebygga våldsbejakande extremism?
Varför attraheras vissa personer av våldsbejakande extremism?
Hur kan kommuner göra för att involvera unga i det förebyggande arbetet mot våldsbejakande extremism?
Vad finns det för likheter och skillnader i hur länder i Europa försöker förebygga terrorism? Varför finns dessa olikheter?
Hur kan kommuner involvera civilsamhället i arbetet med att förebygga våldsbejakande extremism?
Vad kan EU göra för att förebygga våldsbejakande extremism?
På vilket sätt hotas vårt samhälle av terrorism?
Till sist:
Jämför två kommuners arbete med att förebygga våldsbejakande extremism utifrån hur de involverar unga och/eller civilsamhället.
Med förhoppning om att frågorna kan tjäna som inspiration!"
Hej! Ännu ett förslag som förhoppningsvis kan vara till någon sort hjälp för dig:
att du tittar på den nationella samordnaren mot extermism hemsida, där finns mycket information som kan ge uppslag till några idéer och teman för gymnasiearbete tror jag. https://www.google.se/#q=nationella+samordnaren+mot+v%C3%A5ldsbejakande+extremism
Förra året tog Socialstyrelsen fram ett stödmaterial riktat till Socialtjänsten som kan vara bra att titta på och som eventuellt kan ge upphov till några idéer:
http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2016/2016-5-2
Frågor och svar taggade med 'fristående högskolekurser' (9 st.)
-
Fristående kurser för kandidatexamen i Folkhälsovetenskap?
Hej, Jag vill studera till folkhälsovetare och kommer till hösten att ansöka till de program som erbjuds på distans. Eftersom jag verkligen vill läsa detta område så har jag en plan B ifall jag ej kommer in- vilket är att läsa fristående...
Hej,inom kandidatexamen behöver man ha 90 högskolepoäng kurser i sitt Huvudämne. Man måste också ha kandidatexamen med rätt innehåll och godkänt... Läs hela svaret -
hur påverkas csn av att hoppa av/inte få godkänt på fristående kurs?
Hej! Jag har valt att läsa en fristående kurs på distans. Då kursens jag läser är deltid 25%, så är jag ej kvalificerad för, och får ej studiebidrag för att jag läser kursen. Det har ännu inte gått tre veckor sedan kursens start, men jag känner redan att det är svårare än förväntat och inte...
Hej Oskar,vad jag förstår så kollar inte CSN på utbildningar för vilka du ej fått studiemedel beviljad. Jobbar dock inte vid CSN. Men jag är ganska... Läs hela svaret -
Hur gör man med kurser man eventuellt läser dubbelt av?
Hej, jag hade till hösten (2022) tänkt att läsa kurspaketet Företagsekonomi 1 för att testa på och se om jag gillar ämnet och upplägget. Kurspaketet är på ett halvår på 30 hp med fyra kurser: Organisation och ledarskap 7,5 hp,...
Hej Victor!i det fallet du beskriver får du antingen läsa hela programmet med alla ingående kurser, eller så ansöker du om Tillgodoräknande av tidigare utbildning och i... Läs hela svaret -
Kan jag göra fristående kurser på olika högskolor?
Hej! Jag har en kandidatexamen i filosofi och vill få behörighet till ett beteendevetenskaplig program på avancerad nivå. Kan jag läsa flera fristående kurser på grundnivå inom beteendevetenskap på olika högskolor och läsa...
Du behöver inte nödvändigtvis läsa att på samma lärosäte. Men för behörighet till utbildningar på avancerad nivå kommer du behöva ta ut examen:... Läs hela svaret -
Ledarskapsutbildning/Skolledare/Enhetschef?
Hej! Är Yrkeslärare och Spwcialistsjuksköterska. Vad finns det för Ledarskapsutbildningar som jag kan gå för att i framtiden kunna söka jobb som Rektor eller Enhetschef? Finns några på distans eller med få träffar?
Hej Marie; rektorsprogrammet erbjuds som regel i form av "uppdragsutbildning": huvudmän anmäler rektorer som behöver gå utbildningen; alltså först så får man jobbet som... Läs hela svaret -
Godkänd högskolekurs?
Jag läser en fristående kurs (30hp) på universitetet. Det går över lag ganska bra, men just nu kämpar jag med en uppsats som jag tycker är väldigt svår. Självklart oroar jag mig lite för att den inte ska bli godkänd. Så min fråga är helt enkelt: hur många av en högskolekurs poäng måste bli...
Hej Johanna,jag förstår att du är orolig och att det är viktigt att du får godkänt betyg på kursen. Gör ditt bästa. Mer kan du inte göra. Vi på Fråga syv kan inte lova... Läs hela svaret -
Vad är det för skillnad?
Hej! Vad är det för skillnad på dessa utbildningar? https://www.miun.se/utbildning/kurser/undervisning-och-manniskors-beteende/bild/bild-gr-a-bild-30-hp/om-kursen/?term=ht2018-vt2019 https://lnu.se/kurs/bildpedagogik-i-grundkurs/vaxjo-ht/
Svar på din kommentar:Det är säkrare att söka till Ämneslärarprogrammet. Om man vill chansa och läsa de ämnena först som man sedan vill undervisa i - då får man givetvis... Läs hela svaret -
Fristående kurser på distans från olika universitet?
Hej! Jag vill ta en ekonomie kandidatexamen men vill inte vara bunden till ett program och inte heller platsbunden till ett universitet och en stad, utan vill studera fristående kurser på distans. Jag vet vad som krävs för att ta en ekonomie kandidat, dvs 90hp FE, 30hp NE osv. Kan jag...
Hej Elin! För att ta ut Ekonomie kandidatexamen, måste du bl a skriva Examensarbete som handlar om ekonomi och det är oftast det lärosätet där du skriver ditt Examensarbete i... Läs hela svaret -
få examen genom fristående kurser?
Hej! Jag vill bli arbetsterapeut men då jag inte har jätte bra betyg så behöver jag läsa upp nästan alla betyg för att få en chans att komma in på det programmet på någon högskola och bara att plugga upp det kommer ta några år.. Därför undrar jag om ni vet om man möjligtvis kan läsa alla kurser...
Hej Linnea! Enligt våra uppgifter (svar som vi fick från Studievägledare på Arbetsterapeututbildningar) - så kan man tyvärr INTE sätta ihop sin utbildning till Arbetsterapeut av fristående kurser. För att bli... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga