Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31984 frågor besvarade.
Tips på frågeställningar?
4 Svar
Ordet "terror" kommer från latin och betydet "rädsla, fruktan" och definitionen av Terrorism som fenomen är att "skapa skräck för att uppnå ideologiska mål".
Undet Franska revolutionen år 1789 fick begreppet sina "rötter" och bred etablering samt kom in (som låneord) i många andra språk.
Vill du skriva om Terrorismens historia? eller om nutiden?
Terror har historiskt använts som metod i politisk kamp både av höger- och vänsterextremister.
Terrorismens historia - hur och när "det hela" började... - kan man t.ex inrikta sitt gymnasiearbete på.
Nätverkens byggande inom terrorism - hur funkar rekrytering av nya "medlemmar"? - kan man också skriva gymnasiearbete om.
Annars kan man välja ett visst land och/eller ett visst "åratal" - som t.ex:
"Terrorism efter år 2000 i USA" - och beskriva vad som hände under den perioden i just det landet och analysera varför det hände, samt uppge vilka slutsatser som drogs och vilka åtgärder som föreslogs och kom till stånd för att bekämpa terrorism.
Terrorism i ett psykologiskt perspektiv - kan man skriva om.
Terrorism: självmordsuppdrag - hur tänker man som är beredd att ge sitt liv för ... vad?
***
Ovan finner du lite "lösa tankar" kring ämnet. Kika också gärna på www.framtid.se/yrke/terrorexpert och om du vill kan du kanske skriva om yrken som "jobbar med..." eller snarare mot terrorism.
Man kan också inrikta sitt gymnasiearbete på "Rekryterare" och deras metoder, dvs personer som rekryterar till terrornätverk - hur gör de?
Här kommer några tankar kring frågeställningar från en psykolog:
- Kan vem som helst radikaliseras?
- Vilka skydds- och riskfaktorer (sociala, demografiska, psykologiska) gör att vissa är mer utsatta än andra?
- Politisk och religiös terrorism - likheter och skillnader?
Det kan också vara intressant att rikta in sig på en terrorgrupp och skriva om gruppens ideologi och historik. Förslag på grupper att analyser är: Islamiska staten, FARC gerillan, Jabhat Al-Nusrah, Boko haram eller the Order.
Vi fick svar från Förvaltningshögskolan vid Göteborgs universitet som lyder:
Man kan t ex skriva sina gymnasiearbeten om något mål eller delmål till de Globala Hållbarhetsmålen,
och med vilka styrmedel man ska kunna lösa någon av alla de olika utmaningarna.
http://www.globalamalen.se/om-globala-malen/
http://gmv.chalmers.gu.se/Aktuellt/julkalender
Hej!
Vi har nu fått svar från en sakkunnig i det aktuella ämnet. Hen föreslår några frågeställningar som du eventuellt kan använda:
1. Vilka samband finns mellan organiserad brottslighet och terrorism som våldsyttring?
2. Hur har terrorism definierats över tid? Finns det skillnader före/efter 11/9-2001?
3. Kan vissa definitioner av terrorism vara kontraproduktiva genom att faktiskt ge näring åt terroristorganisationer?
4. Vilka konsekvenser har kriget mot terrorn haft? Har terrorismen minskat sedan 11/9-2001?
5. Hur skiljer sig olika terroristorganisationer (Irgun/Etzel, Daesh/ISIL, Hamas, Boko Haram, ETA, IRA, Aum Shinrikyo, PKK, etc.) åt?
6. Hur kommer det sig att vissa terroristorganisationer (Hamas, Hezbollah) har ett stort folkligt stöd i områden som de verkar i?
*********************
OBS! du måste få temat för ditt gymnasiearbete godkänt av din handledare för gymnasiearbete på din gymnasieskola. I annat fall riskerar du att få underkänt i kursen och utan godkänt betyg i gymnasiearbete uppfyller man inte kraven för examensbevis.
En av de sakkunniga som vi har tillfrågat, svarar så här:
Nationella samordnaren arbetar för att värna demokratin mot våldsbejakande extremism (VBE), vilket inte är samma sak som terrorism. VBE är ett samlingsbegrepp för rörelser, ideologier eller miljöer som inte accepterar en demokratisk samhällsordning och som främjar våld för att uppnå ett ideologiskt mål. Våldet kan innefatta terrorism, men inte nödvändigtvis.
Terror, å andra sidan, är alltså en särskild taktik/metod för att uppnå ett politiskt eller ideologiskt mål. Det finns ingen entydig definition på terrorism, men ofta innefattar det attacker mot civila mål eller ”icke-stridande” i kombination med ett politiskt syfte. Vissa går så långt som Rosalyn Higgins, f.d. domare i internationella brottmålsdomstolen, och menar att terrorism är endast ett sätt att beskriva aktiviteter man generellt inte tycker om eller godkänner. Hur terrorism definieras och vad som klassas som terrorism är med andra ord högst politiskt och inom forskningen flitigt omdebatterat.
Mot den bakgrunden faller terrorism inte riktigt inom ramen för Nationella samordnarens ansvarsområden. Det är Säkerhetspolisen som ansvarar för att förhindra och avvärja terrorattacker i Sverige, och samverkar med Nationella Operativa Avdelningen (NOA), Samverkansrådet mot terrorism, och Nationellt Centrum för Terrorhotsbedömning (NCT).
Vidare läsning och kontakt:
- Säkerhetspolisens hemsida
- Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI)
- Försvarshögskolan (FHS) – har ett Centrum för Asymmetriska hot- och terrorismstudier (CATS) där bl.a. Peder Hyllengren och Magnus Ranstorp är verksamma
- Hamdi Hassan är sakkunnig expert på Utrikesdepartementet
- Justitiedepartementet ansvarar för Sveriges strategi mot terrorism
- Radicalisation Awareness Network (RAN) finns på EU-nivå och har oerhört mycket information
- Även Organisationen för Säkerhet och Samarbete i Europa (OSSE) kan ha intressant läsning.
Avdelningschef på Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor hälsar följande:
"Vår myndighet funderar en hel del kring vad samhället kan göra för att förebygga att unga personer känner sig attraherade av de (förenklade) budskap och "sanningar" som de olika formerna av våldsbejakande extremism står för. Vi har tagit fram material på det temat, men det finns också andra, både i Sverige och utomlands, som har kompletterande kunskap och perspektiv. (Förutom vårt material skulle jag rekommendera att ni länkar till nationella samordnaren mot våldsbejakande extremisms hemsida.) Utifrån detta skulle exempel på frågor att utgå från kunna vara:
Vad gör staten och kommuner för att förebygga våldsbejakande extremism?
Varför attraheras vissa personer av våldsbejakande extremism?
Hur kan kommuner göra för att involvera unga i det förebyggande arbetet mot våldsbejakande extremism?
Vad finns det för likheter och skillnader i hur länder i Europa försöker förebygga terrorism? Varför finns dessa olikheter?
Hur kan kommuner involvera civilsamhället i arbetet med att förebygga våldsbejakande extremism?
Vad kan EU göra för att förebygga våldsbejakande extremism?
På vilket sätt hotas vårt samhälle av terrorism?
Till sist:
Jämför två kommuners arbete med att förebygga våldsbejakande extremism utifrån hur de involverar unga och/eller civilsamhället.
Med förhoppning om att frågorna kan tjäna som inspiration!"
Hej! Ännu ett förslag som förhoppningsvis kan vara till någon sort hjälp för dig:
att du tittar på den nationella samordnaren mot extermism hemsida, där finns mycket information som kan ge uppslag till några idéer och teman för gymnasiearbete tror jag. https://www.google.se/#q=nationella+samordnaren+mot+v%C3%A5ldsbejakande+extremism
Förra året tog Socialstyrelsen fram ett stödmaterial riktat till Socialtjänsten som kan vara bra att titta på och som eventuellt kan ge upphov till några idéer:
http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2016/2016-5-2
Frågor och svar taggade med 'Historia 1a2' (9 st.)
-
Juristprogrammet vård och omsorg?
Hej! Jag tar student i år och jag går vård och omsorg. För att vara behörig i juristprogrammet måste man ha historia 1a2 men jag har bara historia 1a1. Om jag vill ansöka med mina HP ska jag lägga till historia 1a2 i komvux? Jag har inte så...
Hej,obehöriga kan inte antas till svenska högskole-universitetsutbildningar; du måste därför bli behörig för att delta i konkurrensen om utbildningsplats; du måste ha både... Läs hela svaret -
Behövs 100 poäng i samhällskursen?
Hej, jag går på försäljning och serviceprogrammet och ska göra mitt val inför tillagda kurser i tvåan. I programmet ingår det endast 50 poäng i historia och 50 poäng i samhällskunskap, version 1a. Behöver jag lägga till...
Hej,för grundläggande behörighet behöver du Examensbevis från ditt gymnasieprogram och godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6. Men, det är som du skriver i din fråga... Läs hela svaret -
Kan jag plugga juridik efter gymnasiet om jag har går vård och omsorg?
Jag går nu på Ystad gymnasiet i första året på vård och omsorg och jag vill inte byta program och börja om året för att just nu tänker jag på att jag vill studera inom juridik efter gymnasiet. Jag vill inte börja om året...
Hej!Du har rätt att inom din gymnasial utbildning läsa svenska eller svenska som andraspråk 2 och 3 samt engelska 6 (kurser som krävs för grundläggande... Läs hela svaret -
Ämneslärare i gymnasiet?
Hejsan! Jag funderar på att studera till lärare på gymnasienivå i ämnena Engelska och Historia men eftersom jag gick Vård och Omsorgslinjen på gymnasiet så har jag inte behörighet att söka in till det programmet då jag saknar Historia 1a2 (jag har läst och blivit godkänd i Historia 1a1) och...
Hej Ida,Historia 1a2 är en 50poängskurs och kan på heltid läsas på 2,5 veckor eller på halvtid på fem veckor.ang."hoppa över" någon kurs inom ett högskoleprogram,... Läs hela svaret -
Fråga angående historia 1a1 och 1a2?
Hej Jag har läst historia 1a1 och håller på med historia 1a2 just nu. Egentligen ska jag ha historia 1b. Min första fråga kan historia 1a1 och historia 1a2 räknas som historia 1b och kan jag ansöka till historia 2b istället för historia 2a...
Hej Susanne!Ja, historia 1a1 och 1a2 räknas tillsammans som historia 1b. Och kursen historia 1b (eller 1a2) är underliggande kurs för både his 2a och his 2b-kultur. Man är alltså... Läs hela svaret -
Kan jag bli polis om jag går ett yrkesförberedande program?
Hejsan! Går just ju El och Energiprogrammet. Har lagt till grundläggande högskolförberedning, dvs mer svenska och engelska Kommer detta räcka för att senare i livet ansöka till polishögskolan?
Hej Alexander!som särskild behörighet till polisutbildningen ser ut idag, så krävs det också mer samhällskunskap och historia än vad som ingår i gymnasiets... Läs hela svaret -
Kan kurserna 1a1 och 1a2 kan motsvara 1b?
Hej! Jag vill söka till polis och har sedan gymnasiet godkänt betyg i historia 1a. Jag förstår att jag behöver historia 1b för att bli antagen, men har nu även sett att det går att söka kurserna 1a1 och 1a2 som är 2 st 50 poängskurser. Stämmer det ? Motsvarar de två 50 poängskurserna, hela 100...
Hej Tina,du skriver att du har godkänt betyg i "Historia 1a" men det finns ingen kurs som heter så. Kolla i dina betyg vad kursen heter som du fick godkänt betyg i. Är det kanske Historia A eller... Läs hela svaret -
Nyfiken kring vilka högskoleprogram som kräver följande kurser?
Hejsan! Nu ska vi göra Individuella val inför År 3 i Gymnasiet igen. Jag funderar på att välja Engelska 7 för meritens skull men jag är också väldigt nyfiken om exakt Vilka högskoleprogram som kräver Biologi 1 ? Vilka högskoleprogram som kräver Fysik 2 ? Vilka högskoleprogram som kräver...
Hej Mikail, du frågar "Vilka högskoleprogram som kräver Biologi 1 ?Vilka högskoleprogram som kräver Fysik 2 ?Vilka högskoleprogram som kräver Matematik 4... Läs hela svaret -
Bli polis från vård och omsorg?
Hej! Jag går vård och omsorgs programmet och vill bli polis, vilka ämnen behöver jag läsa till som inte ingår i linjen ? För läser man historia 1b när man går vård och omsorg ?
På VO läser du en mindre kurs i Historia, som är heter 1a1 och är på 50 poäng. För att komplettera upp till Historia 1b, behöver du läsa ännu en till 50-poängskurs, som... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga