Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31987 frågor besvarade.
Tips på frågeställningar?
4 Svar
Ordet "terror" kommer från latin och betydet "rädsla, fruktan" och definitionen av Terrorism som fenomen är att "skapa skräck för att uppnå ideologiska mål".
Undet Franska revolutionen år 1789 fick begreppet sina "rötter" och bred etablering samt kom in (som låneord) i många andra språk.
Vill du skriva om Terrorismens historia? eller om nutiden?
Terror har historiskt använts som metod i politisk kamp både av höger- och vänsterextremister.
Terrorismens historia - hur och när "det hela" började... - kan man t.ex inrikta sitt gymnasiearbete på.
Nätverkens byggande inom terrorism - hur funkar rekrytering av nya "medlemmar"? - kan man också skriva gymnasiearbete om.
Annars kan man välja ett visst land och/eller ett visst "åratal" - som t.ex:
"Terrorism efter år 2000 i USA" - och beskriva vad som hände under den perioden i just det landet och analysera varför det hände, samt uppge vilka slutsatser som drogs och vilka åtgärder som föreslogs och kom till stånd för att bekämpa terrorism.
Terrorism i ett psykologiskt perspektiv - kan man skriva om.
Terrorism: självmordsuppdrag - hur tänker man som är beredd att ge sitt liv för ... vad?
***
Ovan finner du lite "lösa tankar" kring ämnet. Kika också gärna på www.framtid.se/yrke/terrorexpert och om du vill kan du kanske skriva om yrken som "jobbar med..." eller snarare mot terrorism.
Man kan också inrikta sitt gymnasiearbete på "Rekryterare" och deras metoder, dvs personer som rekryterar till terrornätverk - hur gör de?
Här kommer några tankar kring frågeställningar från en psykolog:
- Kan vem som helst radikaliseras?
- Vilka skydds- och riskfaktorer (sociala, demografiska, psykologiska) gör att vissa är mer utsatta än andra?
- Politisk och religiös terrorism - likheter och skillnader?
Det kan också vara intressant att rikta in sig på en terrorgrupp och skriva om gruppens ideologi och historik. Förslag på grupper att analyser är: Islamiska staten, FARC gerillan, Jabhat Al-Nusrah, Boko haram eller the Order.
Vi fick svar från Förvaltningshögskolan vid Göteborgs universitet som lyder:
Man kan t ex skriva sina gymnasiearbeten om något mål eller delmål till de Globala Hållbarhetsmålen,
och med vilka styrmedel man ska kunna lösa någon av alla de olika utmaningarna.
http://www.globalamalen.se/om-globala-malen/
http://gmv.chalmers.gu.se/Aktuellt/julkalender
Hej!
Vi har nu fått svar från en sakkunnig i det aktuella ämnet. Hen föreslår några frågeställningar som du eventuellt kan använda:
1. Vilka samband finns mellan organiserad brottslighet och terrorism som våldsyttring?
2. Hur har terrorism definierats över tid? Finns det skillnader före/efter 11/9-2001?
3. Kan vissa definitioner av terrorism vara kontraproduktiva genom att faktiskt ge näring åt terroristorganisationer?
4. Vilka konsekvenser har kriget mot terrorn haft? Har terrorismen minskat sedan 11/9-2001?
5. Hur skiljer sig olika terroristorganisationer (Irgun/Etzel, Daesh/ISIL, Hamas, Boko Haram, ETA, IRA, Aum Shinrikyo, PKK, etc.) åt?
6. Hur kommer det sig att vissa terroristorganisationer (Hamas, Hezbollah) har ett stort folkligt stöd i områden som de verkar i?
*********************
OBS! du måste få temat för ditt gymnasiearbete godkänt av din handledare för gymnasiearbete på din gymnasieskola. I annat fall riskerar du att få underkänt i kursen och utan godkänt betyg i gymnasiearbete uppfyller man inte kraven för examensbevis.
En av de sakkunniga som vi har tillfrågat, svarar så här:
Nationella samordnaren arbetar för att värna demokratin mot våldsbejakande extremism (VBE), vilket inte är samma sak som terrorism. VBE är ett samlingsbegrepp för rörelser, ideologier eller miljöer som inte accepterar en demokratisk samhällsordning och som främjar våld för att uppnå ett ideologiskt mål. Våldet kan innefatta terrorism, men inte nödvändigtvis.
Terror, å andra sidan, är alltså en särskild taktik/metod för att uppnå ett politiskt eller ideologiskt mål. Det finns ingen entydig definition på terrorism, men ofta innefattar det attacker mot civila mål eller ”icke-stridande” i kombination med ett politiskt syfte. Vissa går så långt som Rosalyn Higgins, f.d. domare i internationella brottmålsdomstolen, och menar att terrorism är endast ett sätt att beskriva aktiviteter man generellt inte tycker om eller godkänner. Hur terrorism definieras och vad som klassas som terrorism är med andra ord högst politiskt och inom forskningen flitigt omdebatterat.
Mot den bakgrunden faller terrorism inte riktigt inom ramen för Nationella samordnarens ansvarsområden. Det är Säkerhetspolisen som ansvarar för att förhindra och avvärja terrorattacker i Sverige, och samverkar med Nationella Operativa Avdelningen (NOA), Samverkansrådet mot terrorism, och Nationellt Centrum för Terrorhotsbedömning (NCT).
Vidare läsning och kontakt:
- Säkerhetspolisens hemsida
- Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI)
- Försvarshögskolan (FHS) – har ett Centrum för Asymmetriska hot- och terrorismstudier (CATS) där bl.a. Peder Hyllengren och Magnus Ranstorp är verksamma
- Hamdi Hassan är sakkunnig expert på Utrikesdepartementet
- Justitiedepartementet ansvarar för Sveriges strategi mot terrorism
- Radicalisation Awareness Network (RAN) finns på EU-nivå och har oerhört mycket information
- Även Organisationen för Säkerhet och Samarbete i Europa (OSSE) kan ha intressant läsning.
Avdelningschef på Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor hälsar följande:
"Vår myndighet funderar en hel del kring vad samhället kan göra för att förebygga att unga personer känner sig attraherade av de (förenklade) budskap och "sanningar" som de olika formerna av våldsbejakande extremism står för. Vi har tagit fram material på det temat, men det finns också andra, både i Sverige och utomlands, som har kompletterande kunskap och perspektiv. (Förutom vårt material skulle jag rekommendera att ni länkar till nationella samordnaren mot våldsbejakande extremisms hemsida.) Utifrån detta skulle exempel på frågor att utgå från kunna vara:
Vad gör staten och kommuner för att förebygga våldsbejakande extremism?
Varför attraheras vissa personer av våldsbejakande extremism?
Hur kan kommuner göra för att involvera unga i det förebyggande arbetet mot våldsbejakande extremism?
Vad finns det för likheter och skillnader i hur länder i Europa försöker förebygga terrorism? Varför finns dessa olikheter?
Hur kan kommuner involvera civilsamhället i arbetet med att förebygga våldsbejakande extremism?
Vad kan EU göra för att förebygga våldsbejakande extremism?
På vilket sätt hotas vårt samhälle av terrorism?
Till sist:
Jämför två kommuners arbete med att förebygga våldsbejakande extremism utifrån hur de involverar unga och/eller civilsamhället.
Med förhoppning om att frågorna kan tjäna som inspiration!"
Hej! Ännu ett förslag som förhoppningsvis kan vara till någon sort hjälp för dig:
att du tittar på den nationella samordnaren mot extermism hemsida, där finns mycket information som kan ge uppslag till några idéer och teman för gymnasiearbete tror jag. https://www.google.se/#q=nationella+samordnaren+mot+v%C3%A5ldsbejakande+extremism
Förra året tog Socialstyrelsen fram ett stödmaterial riktat till Socialtjänsten som kan vara bra att titta på och som eventuellt kan ge upphov till några idéer:
http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2016/2016-5-2
Frågor och svar taggade med 'högstadiet' (14 st.)
-
Hur blir man inredningsarkitekt?
Hej! Jag har en lillasyster som ska välja gymnasieval tills hösten. Hon vill bli något inom inredning och det jag som storasyster tänkt är att hon kan bli inredningsarkitekt. Dock är det väldigt svårt att förstå när man söker...
Hej Emily!jag vill börja med att skriva att din syster kan/får ändra sitt val t o m sista dagen i Omvalsperioden som ligger senare på våren och hon blir, för det, inte sämre prioriterad.... Läs hela svaret -
Läsa spanska 1 fast man läst spanska i högstadiet?
Jag håller på att plugga upp lite betyg och undrar om man får läsa spanska 1 på komvux fast man läst spanska i högstadiet? Det är över 12-13 år sedan jag senast läste spanska, och jag minns ingenting, haha.
Hej Malin,det blir upp till komvux i din kommun att ta in dig på spanska 1, nybörjarkurs eller på spanska 2, fortsättningskurs - eller inte. Du skriver "pluggar upp betyg",... Läs hela svaret -
Studera under sommaren för att få högstadie poäng?
Jag studerade matte, svenska, engelska och kinesiska för nian på Sofia Distans men inga andra ämnen och där för är inte behörig för gymnasiet eller folkhögskola. Jag hittade att det finns något som heter “introduktionskurser” som...
Hej R,ang. folkhögskolestudierDet går att börja på grundskolenivå på en folkhögskola för att sedan gå upp till gymnasienivå. Åldersmässigt... Läs hela svaret -
Gymnasielärare eller högstadielärare?
Hej Nu är det så att jag går andra terminen på universitetet. Jag läser ämneslärarprogvram 7-9 men har under senare tid lutat mig åt att byta inrikting till gymnasiet istället. Det som skrämmer mig (och som får mig att tänka...
Hej Meya,Gymnasielärare är behörig att i samma ämne undervisa även på högstadier (år 7 - 9 i grundskolan). Som gymnasielärare blir du minst fem år äldre än... Läs hela svaret -
Vad ska jag göra ?
Hej! Jag har bara gått ut åttan i högstadiet har inte gått på gymnasium bara jobbat efter åttan. Nu vill jag gärna plugga till eltekniker på komvux/högskola. Men vad ska jag plugga upp för betyg på komvux för att kunna gå vidare till eltekniker eftersom jag bara gått till åttan? Vad ska jag göra?
Hej Patriciq, vänd dig till Komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Du behöver få godkända betyg i grundskolekurser - i första hand i svenska eller svenska som andraspråk Grund;... Läs hela svaret -
Vilket program ?
Hej , jag tänkte bli lärare på historia , smahälleskunskap och Svenska som andra språk åk 7-9 , just nu går jag nian så jag undrar om vilket gymnasieprogram som passar bäst mitt mål?
Hej Jafar,>>Samhällsvetenskapsprogrammet, inriktning Samhällsvetenskap passar bäst för dig att gå på gymnasiet, om du senare vill utbilda dig till lärare i bl a samhällskunskap; detta för... Läs hela svaret -
Vilket linje ska man läsa i gymnasiet för att bli advokat?
Jag har nästan alltid undrat om vilken linje man ska läsa för att kunna senare studera för att bli advokat, vissa säger att man kan läsa den humanistiska programmet men jag tänker gå på samhälle. Och vad jag undrar är om man kan välja att bara läsa samhälle och kunna senare läsa juridik eller...
Hej Elisabeth, advokat>> kan man bli om man först läser till jurist>>. Man behöver inte läsa juridiska kurser på gymnasienivå för att kunna... Läs hela svaret -
Hur ska jag plugga upp mina betyg från 9:an?
Jag går just nu första året på gymnasiet. Jag går estet inriktning teater. Men jag trivs inte. Jag försökte byta till samhäll på samma skola ganska tidigt men fick inte eftersom de hade gått för lång tid. Så jag fick beskedet att vänta och söka om nästa år och gå om 1:an. Problemet är bara att...
Hej Saga! Jag tänker på Prövningar. Du borde få göra prövningar i grundskolekuser... känner inte till något direkt förbud mot att du skulle göra prövningar... Läs hela svaret -
Ämneslärare mot gymnasieskolan - jobba på högstadiet?
Hej! Jag ska söka till "ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan", med ämnena matematik och kemi. Men kommer jag då när jag är färdigutbildad att kunna jobba mot åk 7-9 om jag skulle vilja? Hälsningar, Julia
Hej Julia! En behörig gymnasieIärare är samtiigt behörig att undervisa i samma ämnen på högstadiet, så svar på din fråga är JA! Du ska kunna undervisa i samma ämnen även på grundskoIan. Ha det bäst! DanieI SYV -
Vill bli lärare, vad för kurser krävs?
Hej! Jag ska gå Estetik & media på gymnasiet men efter det vill jag kunna söka till en lärarutbildning direkt utan att gå konvux eller vad det heter. Jag vill bli behörig lärare i klasserna 4-6 eller/oxå högstadiet. Vilka kurser behöver jag lägga till och läsa? Tusen tack!
Hej Jacob, på högstadiet är man ämneslärare och det är olika behörighet till just Vilka Ämnen man vill undervisa i. Och behörighetskraven kan också ändras... Läs hela svaret -
hur blir jag lärare?
hej,jag vill bli hemkunskaps lärare från7-9 och vet ej vilket linje jag ska gå på eller vilket gymnasium jag ska gå . kan nån ge mig tips eller råd??
Hej Gabrielé, på högstadier, åk7-9 är det oftast så att man blir Behörig i tre olika ämnen. Vilka två andra ämnen vill du bli behörig att undervisa... Läs hela svaret -
Tenta av språk inför gymnasiet?
Jag går just nu i 8an, så nästa år så är det dags att välja till gymnasiet. Jag hade tänkt välja en linje där man får läsa två olika moderna språk, då jag är intresserad av detta. Jag tänker fortsätta läsa spanska, såsom jag gör nu i högstadiet. Därutöver så skulle jag vilja läsa japanska. Jag...
Hej Ella! det är jättebra att du pluggar språk på egen hand! Japanska undervisas på några få gymnasieskolor. Var i landet bor du, undrar jag? Frågan är om du kommer in... Läs hela svaret -
Hur funkar det?
Om man ska söka till ämneslärare till årskurs 7-9 med inriktning Idrott och Svenska. Behöver man Naturkunskap 2 då eller räcker det med 1B ( 1a1 o 1a2 )
Man behöver Naturkunskap 2 men det finns ersättningsmöjligheter & om man läste på naturvetenskaps- eller naturbruksprogrammet eller på vård- och omsorgsprogrammet kanske man är behörig utan... Läs hela svaret -
Vad ska man undervisa i eller informera eleverna om?
Hej! Jag undrar om ni har tips på vad man kan undervisa elever i eller informera om som har en koppling till yrken, arbetsmarknaden, gymnasium, vidare studier eller någon aktivitet (tema) för grundskoleelever i mellan- och högstadiet? Något som kan tillföra kommunikation från båda håll. Tacksam!
Vi återkommer med ett längre svar men titta så länge på Tipspromenad om yrken som är färdig att skrivas ut med 10 frågor som passar till olika... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga