Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32071 frågor besvarade.
Tips på frågeställningar?
4 Svar
Ordet "terror" kommer från latin och betydet "rädsla, fruktan" och definitionen av Terrorism som fenomen är att "skapa skräck för att uppnå ideologiska mål".
Undet Franska revolutionen år 1789 fick begreppet sina "rötter" och bred etablering samt kom in (som låneord) i många andra språk.
Vill du skriva om Terrorismens historia? eller om nutiden?
Terror har historiskt använts som metod i politisk kamp både av höger- och vänsterextremister.
Terrorismens historia - hur och när "det hela" började... - kan man t.ex inrikta sitt gymnasiearbete på.
Nätverkens byggande inom terrorism - hur funkar rekrytering av nya "medlemmar"? - kan man också skriva gymnasiearbete om.
Annars kan man välja ett visst land och/eller ett visst "åratal" - som t.ex:
"Terrorism efter år 2000 i USA" - och beskriva vad som hände under den perioden i just det landet och analysera varför det hände, samt uppge vilka slutsatser som drogs och vilka åtgärder som föreslogs och kom till stånd för att bekämpa terrorism.
Terrorism i ett psykologiskt perspektiv - kan man skriva om.
Terrorism: självmordsuppdrag - hur tänker man som är beredd att ge sitt liv för ... vad?
***
Ovan finner du lite "lösa tankar" kring ämnet. Kika också gärna på www.framtid.se/yrke/terrorexpert och om du vill kan du kanske skriva om yrken som "jobbar med..." eller snarare mot terrorism.
Man kan också inrikta sitt gymnasiearbete på "Rekryterare" och deras metoder, dvs personer som rekryterar till terrornätverk - hur gör de?
Här kommer några tankar kring frågeställningar från en psykolog:
- Kan vem som helst radikaliseras?
- Vilka skydds- och riskfaktorer (sociala, demografiska, psykologiska) gör att vissa är mer utsatta än andra?
- Politisk och religiös terrorism - likheter och skillnader?
Det kan också vara intressant att rikta in sig på en terrorgrupp och skriva om gruppens ideologi och historik. Förslag på grupper att analyser är: Islamiska staten, FARC gerillan, Jabhat Al-Nusrah, Boko haram eller the Order.
Vi fick svar från Förvaltningshögskolan vid Göteborgs universitet som lyder:
Man kan t ex skriva sina gymnasiearbeten om något mål eller delmål till de Globala Hållbarhetsmålen,
och med vilka styrmedel man ska kunna lösa någon av alla de olika utmaningarna.
http://www.globalamalen.se/om-globala-malen/
http://gmv.chalmers.gu.se/Aktuellt/julkalender
Hej!
Vi har nu fått svar från en sakkunnig i det aktuella ämnet. Hen föreslår några frågeställningar som du eventuellt kan använda:
1. Vilka samband finns mellan organiserad brottslighet och terrorism som våldsyttring?
2. Hur har terrorism definierats över tid? Finns det skillnader före/efter 11/9-2001?
3. Kan vissa definitioner av terrorism vara kontraproduktiva genom att faktiskt ge näring åt terroristorganisationer?
4. Vilka konsekvenser har kriget mot terrorn haft? Har terrorismen minskat sedan 11/9-2001?
5. Hur skiljer sig olika terroristorganisationer (Irgun/Etzel, Daesh/ISIL, Hamas, Boko Haram, ETA, IRA, Aum Shinrikyo, PKK, etc.) åt?
6. Hur kommer det sig att vissa terroristorganisationer (Hamas, Hezbollah) har ett stort folkligt stöd i områden som de verkar i?
*********************
OBS! du måste få temat för ditt gymnasiearbete godkänt av din handledare för gymnasiearbete på din gymnasieskola. I annat fall riskerar du att få underkänt i kursen och utan godkänt betyg i gymnasiearbete uppfyller man inte kraven för examensbevis.
En av de sakkunniga som vi har tillfrågat, svarar så här:
Nationella samordnaren arbetar för att värna demokratin mot våldsbejakande extremism (VBE), vilket inte är samma sak som terrorism. VBE är ett samlingsbegrepp för rörelser, ideologier eller miljöer som inte accepterar en demokratisk samhällsordning och som främjar våld för att uppnå ett ideologiskt mål. Våldet kan innefatta terrorism, men inte nödvändigtvis.
Terror, å andra sidan, är alltså en särskild taktik/metod för att uppnå ett politiskt eller ideologiskt mål. Det finns ingen entydig definition på terrorism, men ofta innefattar det attacker mot civila mål eller ”icke-stridande” i kombination med ett politiskt syfte. Vissa går så långt som Rosalyn Higgins, f.d. domare i internationella brottmålsdomstolen, och menar att terrorism är endast ett sätt att beskriva aktiviteter man generellt inte tycker om eller godkänner. Hur terrorism definieras och vad som klassas som terrorism är med andra ord högst politiskt och inom forskningen flitigt omdebatterat.
Mot den bakgrunden faller terrorism inte riktigt inom ramen för Nationella samordnarens ansvarsområden. Det är Säkerhetspolisen som ansvarar för att förhindra och avvärja terrorattacker i Sverige, och samverkar med Nationella Operativa Avdelningen (NOA), Samverkansrådet mot terrorism, och Nationellt Centrum för Terrorhotsbedömning (NCT).
Vidare läsning och kontakt:
- Säkerhetspolisens hemsida
- Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI)
- Försvarshögskolan (FHS) – har ett Centrum för Asymmetriska hot- och terrorismstudier (CATS) där bl.a. Peder Hyllengren och Magnus Ranstorp är verksamma
- Hamdi Hassan är sakkunnig expert på Utrikesdepartementet
- Justitiedepartementet ansvarar för Sveriges strategi mot terrorism
- Radicalisation Awareness Network (RAN) finns på EU-nivå och har oerhört mycket information
- Även Organisationen för Säkerhet och Samarbete i Europa (OSSE) kan ha intressant läsning.
Avdelningschef på Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor hälsar följande:
"Vår myndighet funderar en hel del kring vad samhället kan göra för att förebygga att unga personer känner sig attraherade av de (förenklade) budskap och "sanningar" som de olika formerna av våldsbejakande extremism står för. Vi har tagit fram material på det temat, men det finns också andra, både i Sverige och utomlands, som har kompletterande kunskap och perspektiv. (Förutom vårt material skulle jag rekommendera att ni länkar till nationella samordnaren mot våldsbejakande extremisms hemsida.) Utifrån detta skulle exempel på frågor att utgå från kunna vara:
Vad gör staten och kommuner för att förebygga våldsbejakande extremism?
Varför attraheras vissa personer av våldsbejakande extremism?
Hur kan kommuner göra för att involvera unga i det förebyggande arbetet mot våldsbejakande extremism?
Vad finns det för likheter och skillnader i hur länder i Europa försöker förebygga terrorism? Varför finns dessa olikheter?
Hur kan kommuner involvera civilsamhället i arbetet med att förebygga våldsbejakande extremism?
Vad kan EU göra för att förebygga våldsbejakande extremism?
På vilket sätt hotas vårt samhälle av terrorism?
Till sist:
Jämför två kommuners arbete med att förebygga våldsbejakande extremism utifrån hur de involverar unga och/eller civilsamhället.
Med förhoppning om att frågorna kan tjäna som inspiration!"
Hej! Ännu ett förslag som förhoppningsvis kan vara till någon sort hjälp för dig:
att du tittar på den nationella samordnaren mot extermism hemsida, där finns mycket information som kan ge uppslag till några idéer och teman för gymnasiearbete tror jag. https://www.google.se/#q=nationella+samordnaren+mot+v%C3%A5ldsbejakande+extremism
Förra året tog Socialstyrelsen fram ett stödmaterial riktat till Socialtjänsten som kan vara bra att titta på och som eventuellt kan ge upphov till några idéer:
http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2016/2016-5-2
Frågor och svar taggade med 'upplyssningstjänst' (12 st.)
-
Flera prövningar i en kurs efter att ha uppnått godkännt betyg?
Jag tog en prövning i matematik 3 och fick betyget C, senare tilläts jag ta en ny prövning och fick då betyget A. Nu påstår biträdande rektor att mitt betyg ska ändras tillbaka till C på grund av at prövning endast kan erbjudas om man...
Hej,du ställer en fråga som bör besvaras av en jurist och inte av en SYV. Mitt råd är att du eller dina vårdnadshavare kontaktar skolverket; det finns flera... Läs hela svaret -
Gå om nian, nya slutbetyg?
Hej! Jag undrar om ni kan hjälpa mig att reda ut hur det blir för en elev som går om åk 9, men rean fått slutbetyg i vissa grundskoleämnen. Kan han läsa dem igen och få nytt betyg, eller är det ändå det första slutbetyget som...
Hej Emma,ett slutbetyg från grundskola är ett dokument i vilket betygen i de olika ämnen finns samlade.Den generella regeln är den att om eleven har fler än ett betyg i någon kurs eller ämne... Läs hela svaret -
Kan man få tillbaka förlorad undervisningstid?
Hej! Det är så att jag är en gymnasie elev i åk2 och under mars så ställde skolan in alla våra tyska lektionen och enligt schemat är det inställd hela terminen ut. Vilket innebär att vi missar 675 minuters undervisningstid. Jag undrar vad...
Hej!Du får ställa din fråga till rektorn på din skola. Du kan också kontakta Skolverkets upplysningstjänst, tel.nr 08-527 332 00 och be att få prata med en sakkunnig... Läs hela svaret -
Moderna språk grundskolan?
Hej Vilka regler finns det gällande moderna språk i grundskolan? Vem eller vad bestämmer om en elev i årskurs 7 vill sluta med franska för att ha mer svenska och/eller engelska? Min son kämpar för att klara svenskan och vi känner att det är...
Hej Marguerite!Det Valentina skriver i kommentaren till din fråga, stämmer.Vi har tidigare fått den frågan från andra föräldrar och kontaktat Skolverket; fick svar om att det bör... Läs hela svaret -
Ingen prövning?
Min skola kan ej göra prövningar inom Mekatronik 1, Energiteknik 1, Dator och nätverksteknik och Administration av nätverks- och serverutrustning. Vad ska jag göra? Dessa är de enda kurser jag behöver göra en prövning inom för att höja...
Hej Samuel, har du kollat i varje kommun i hela Sverige?om UNDERVISNING i en kurs bedrivs, så säger skolverket att prövningar måste erbjudas. Om du hittar att det finns pågående undervisning i de kurser som... Läs hela svaret -
Yrkesutbildning : barn och fritid ?
Som yrkeslärare inom barn och fritidsprogram hos komvux. När ska jag sätta betyg, blir eleven godkänd med 50% eller 60% av det rätta svar. Eller varje lärare utgå från sitt sammanlagt bedömning av det som skett under hela utbildningsgång?
Hej Ruth,om betygssättning - är det lärarens kompetens, inte studie- och yrkesvägledarens. SYV sätter inte betyg.Läraren tolkar betygskriterier (efter sin bästa förmåga); men... Läs hela svaret -
Har en rätt att behålla sin grundskoleplats?
Har en rätt att behålla sin grundskoleplats om ens föräldrar vill flytta till annan ort en begränsad tid (1 år) och sedan flytta tillbaka? Skiljer sig reglerna mellan kommunal skola och friskola?
Hej Elina,det är en skol-Juridisk fråga. Kontakta gärna jurister på Skolverket. Ring Skolverkets upplysningstjänst: tel.nr 08-527 332 00 -
Kan man göra prövning på tyska 1 även om man läst ty på grundskolan?
Jag undrar om det finns möjlighet att göra en prövning i tyska 1 på gymnasienivå även om man har godkänt betyg i tyska på grundskolan? Kan man i så fall räkna med det i sin gymnasieexamen trots att det står tyska 3 på studieplanen )betyget för tyska 3 är F)?
Hej Kerstin,det är inte så lätt att ge ett svar på just den frågan.Olika gymnasiesklor gör olika - i en sådan situation. Det är en... Läs hela svaret -
Får hen inte göra nationella provet i matematik?
Hej min ungdom går andra året på gymnasiet och har fått F på de två senaste matematik proven. Har aldrig tidigare haft F. Nu säger skolan att hen inte får göra nationella provet pga av detta. Vi har anlitat privat läxhjälp för att hen ska lyckas få godkänt i Matematik. Var i lagtexten står det...
Hej Charlotta,mitt råd till dig är att kontakta Skolverkets Upplysningstjänst - tel.nr 08-527 332 00 och tel.tid kl.9.30-11.30 och kl.13-15 på vardagar. Du kan där berätta vad... Läs hela svaret -
F i nationellt Fysik 1 prov= underkänt på hela kursen???
Hej! Jag skriver angående min syster som går på naturvetenskapliga programmet(år 2) på gymnasiet. Det är nämligen så att hon har fått F på det nationella provet i Fysik 1. Detta prov gjordes i maj(29 maj tror jag för att vara mer exakt) hon fick svar från sin lärare den 12 juni via mail där han...
Betygssättningen ansvarar läraren för men ni kan också vända er till rektorn. Det är rektor som är ytterst ansvarig för allt som har med skolarbetet att... Läs hela svaret -
Gymnasium, papperslös?
Hej, hur söker man gymnasium om man är under 18 och papperslös, vart vänder man sig ?
Hej Sara, jag råder kontakta Antagningskansliet - i den delen av Sverige där personen vill läsa; kontaktuppgifter till alla gymnasieantagningskanslier finns på http://antagningskanslier.se Ett annat råd... Läs hela svaret -
Får läraren tvinga elever att göra allt hemma?
Får en lärare ge ett arbete som är betygsgrundande men sedan inte ge någon lektionstid att göra arbetet?
Hej Ludwig, jag är rädd att jag inte kan svara på din fråga. För det första, så är det inte studie- och yrkesvägledarens profession/kunskap att kunna... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga