Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32008 frågor besvarade.
Tips på frågeställningar?
4 Svar
Ordet "terror" kommer från latin och betydet "rädsla, fruktan" och definitionen av Terrorism som fenomen är att "skapa skräck för att uppnå ideologiska mål".
Undet Franska revolutionen år 1789 fick begreppet sina "rötter" och bred etablering samt kom in (som låneord) i många andra språk.
Vill du skriva om Terrorismens historia? eller om nutiden?
Terror har historiskt använts som metod i politisk kamp både av höger- och vänsterextremister.
Terrorismens historia - hur och när "det hela" började... - kan man t.ex inrikta sitt gymnasiearbete på.
Nätverkens byggande inom terrorism - hur funkar rekrytering av nya "medlemmar"? - kan man också skriva gymnasiearbete om.
Annars kan man välja ett visst land och/eller ett visst "åratal" - som t.ex:
"Terrorism efter år 2000 i USA" - och beskriva vad som hände under den perioden i just det landet och analysera varför det hände, samt uppge vilka slutsatser som drogs och vilka åtgärder som föreslogs och kom till stånd för att bekämpa terrorism.
Terrorism i ett psykologiskt perspektiv - kan man skriva om.
Terrorism: självmordsuppdrag - hur tänker man som är beredd att ge sitt liv för ... vad?
***
Ovan finner du lite "lösa tankar" kring ämnet. Kika också gärna på www.framtid.se/yrke/terrorexpert och om du vill kan du kanske skriva om yrken som "jobbar med..." eller snarare mot terrorism.
Man kan också inrikta sitt gymnasiearbete på "Rekryterare" och deras metoder, dvs personer som rekryterar till terrornätverk - hur gör de?
Här kommer några tankar kring frågeställningar från en psykolog:
- Kan vem som helst radikaliseras?
- Vilka skydds- och riskfaktorer (sociala, demografiska, psykologiska) gör att vissa är mer utsatta än andra?
- Politisk och religiös terrorism - likheter och skillnader?
Det kan också vara intressant att rikta in sig på en terrorgrupp och skriva om gruppens ideologi och historik. Förslag på grupper att analyser är: Islamiska staten, FARC gerillan, Jabhat Al-Nusrah, Boko haram eller the Order.
Vi fick svar från Förvaltningshögskolan vid Göteborgs universitet som lyder:
Man kan t ex skriva sina gymnasiearbeten om något mål eller delmål till de Globala Hållbarhetsmålen,
och med vilka styrmedel man ska kunna lösa någon av alla de olika utmaningarna.
http://www.globalamalen.se/om-globala-malen/
http://gmv.chalmers.gu.se/Aktuellt/julkalender
Hej!
Vi har nu fått svar från en sakkunnig i det aktuella ämnet. Hen föreslår några frågeställningar som du eventuellt kan använda:
1. Vilka samband finns mellan organiserad brottslighet och terrorism som våldsyttring?
2. Hur har terrorism definierats över tid? Finns det skillnader före/efter 11/9-2001?
3. Kan vissa definitioner av terrorism vara kontraproduktiva genom att faktiskt ge näring åt terroristorganisationer?
4. Vilka konsekvenser har kriget mot terrorn haft? Har terrorismen minskat sedan 11/9-2001?
5. Hur skiljer sig olika terroristorganisationer (Irgun/Etzel, Daesh/ISIL, Hamas, Boko Haram, ETA, IRA, Aum Shinrikyo, PKK, etc.) åt?
6. Hur kommer det sig att vissa terroristorganisationer (Hamas, Hezbollah) har ett stort folkligt stöd i områden som de verkar i?
*********************
OBS! du måste få temat för ditt gymnasiearbete godkänt av din handledare för gymnasiearbete på din gymnasieskola. I annat fall riskerar du att få underkänt i kursen och utan godkänt betyg i gymnasiearbete uppfyller man inte kraven för examensbevis.
En av de sakkunniga som vi har tillfrågat, svarar så här:
Nationella samordnaren arbetar för att värna demokratin mot våldsbejakande extremism (VBE), vilket inte är samma sak som terrorism. VBE är ett samlingsbegrepp för rörelser, ideologier eller miljöer som inte accepterar en demokratisk samhällsordning och som främjar våld för att uppnå ett ideologiskt mål. Våldet kan innefatta terrorism, men inte nödvändigtvis.
Terror, å andra sidan, är alltså en särskild taktik/metod för att uppnå ett politiskt eller ideologiskt mål. Det finns ingen entydig definition på terrorism, men ofta innefattar det attacker mot civila mål eller ”icke-stridande” i kombination med ett politiskt syfte. Vissa går så långt som Rosalyn Higgins, f.d. domare i internationella brottmålsdomstolen, och menar att terrorism är endast ett sätt att beskriva aktiviteter man generellt inte tycker om eller godkänner. Hur terrorism definieras och vad som klassas som terrorism är med andra ord högst politiskt och inom forskningen flitigt omdebatterat.
Mot den bakgrunden faller terrorism inte riktigt inom ramen för Nationella samordnarens ansvarsområden. Det är Säkerhetspolisen som ansvarar för att förhindra och avvärja terrorattacker i Sverige, och samverkar med Nationella Operativa Avdelningen (NOA), Samverkansrådet mot terrorism, och Nationellt Centrum för Terrorhotsbedömning (NCT).
Vidare läsning och kontakt:
- Säkerhetspolisens hemsida
- Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI)
- Försvarshögskolan (FHS) – har ett Centrum för Asymmetriska hot- och terrorismstudier (CATS) där bl.a. Peder Hyllengren och Magnus Ranstorp är verksamma
- Hamdi Hassan är sakkunnig expert på Utrikesdepartementet
- Justitiedepartementet ansvarar för Sveriges strategi mot terrorism
- Radicalisation Awareness Network (RAN) finns på EU-nivå och har oerhört mycket information
- Även Organisationen för Säkerhet och Samarbete i Europa (OSSE) kan ha intressant läsning.
Avdelningschef på Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor hälsar följande:
"Vår myndighet funderar en hel del kring vad samhället kan göra för att förebygga att unga personer känner sig attraherade av de (förenklade) budskap och "sanningar" som de olika formerna av våldsbejakande extremism står för. Vi har tagit fram material på det temat, men det finns också andra, både i Sverige och utomlands, som har kompletterande kunskap och perspektiv. (Förutom vårt material skulle jag rekommendera att ni länkar till nationella samordnaren mot våldsbejakande extremisms hemsida.) Utifrån detta skulle exempel på frågor att utgå från kunna vara:
Vad gör staten och kommuner för att förebygga våldsbejakande extremism?
Varför attraheras vissa personer av våldsbejakande extremism?
Hur kan kommuner göra för att involvera unga i det förebyggande arbetet mot våldsbejakande extremism?
Vad finns det för likheter och skillnader i hur länder i Europa försöker förebygga terrorism? Varför finns dessa olikheter?
Hur kan kommuner involvera civilsamhället i arbetet med att förebygga våldsbejakande extremism?
Vad kan EU göra för att förebygga våldsbejakande extremism?
På vilket sätt hotas vårt samhälle av terrorism?
Till sist:
Jämför två kommuners arbete med att förebygga våldsbejakande extremism utifrån hur de involverar unga och/eller civilsamhället.
Med förhoppning om att frågorna kan tjäna som inspiration!"
Hej! Ännu ett förslag som förhoppningsvis kan vara till någon sort hjälp för dig:
att du tittar på den nationella samordnaren mot extermism hemsida, där finns mycket information som kan ge uppslag till några idéer och teman för gymnasiearbete tror jag. https://www.google.se/#q=nationella+samordnaren+mot+v%C3%A5ldsbejakande+extremism
Förra året tog Socialstyrelsen fram ett stödmaterial riktat till Socialtjänsten som kan vara bra att titta på och som eventuellt kan ge upphov till några idéer:
http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2016/2016-5-2
Frågor och svar taggade med '"överlappning"' (9 st.)
-
Naturkunskap på komvux?
Hej, Jag läste natur på gymnasiet och har godkänt i Kemi 1 och biologi 1 men inte fysik 1 och 2 eller kemi 2 och biologi 2. Kan jag läsa naturkunskap 1 på komvux eller ska jag läsa naturkunskap 2?
Hej!för att svara på din fråga måste man veta vilken eftergymnasial utbildning du vill bli behörig till. En annan sak man måste vet är om du gick ut gymnasiet med Examensbevis eller med ett... Läs hela svaret -
Fristående kurser i min kandidat?
Hej! Jag pluggar ekonomi och vill så småningom plocka ut en kandidatexamen, men just nu läser jag på SU (mina 30 första HP). Mitt mål är att byta till Uppsala efter terminen, och då medföljer två frågor: 1. Det är inga problem...
Hej,rekommendationen är att läsa alla sina 90 hp inom "huvudämnet" på samma lärosäte; detta för att inte riskera ha "överlappningar"; som du skriver i din... Läs hela svaret -
Gymnasiet examen utan naturkunskap 1a1 ?
Jag vänder mig till er med en fråga angående min behörighet för högskolestudier. Jag genomgår för närvarande Industritekniska programmet och har slutfört kurserna nedan: Datorstyrd produktion 1, Datorstyrd produktion 2 Engelska 5, Engelska...
Hejsan,du måste ta ut Examensbevis från komvux. Inom komvux läser man inte några "program" (det gör man på gymnasiet, ungdoms-gymnasiet, alltså). På komvux finns... Läs hela svaret -
Kan man läsa till en filosofie kandidatexamen i sociologi på distans?
Hej! Jag läser nu fristående kurser som ingår i det beteendevetenskapliga programmet på hkr. Till sommaren har jag läst Sociologi I, Kriminologi I och psykolgoi I. Jag måste nu välja ett huvudämne av dessa att ta en kandidat inom och tror att jag...
Utbud kommer fastställas i sin helhet till 15 mars 2023, ännu kan man inte se allt som blir sökbart till HT23. -
Naknak02 på Natur SAM?
Hej. Har en elev som går Natur inriktning natur sam (där Biologi 2 är obligatorisk). Eleven har uttryckt önskemål om att läsa naturkunskap 2. Får den kursen ingå i ett examensbevis på NA?
Hej Mia,godkända betyg i fysik1a, kemi1 och biologi1 ersätter (tillsammans) godkänt betyg i naturkunskap 2. Om eleven har godkända betyg i fysik1a, kemi1 och biologi1, så har eleven redan läst all... Läs hela svaret -
Läsa olika kurser på olika lärosäten?
Om man bygger en egen examen inom något ämne. Kan man läsa de tre stegkurserna på olika lärosäten? Till exempel svenska A på södertörns högskola svenska B på uppsala universitet och svenska C på södertörns...
Hej Emma!om ditt mål är att få ut kandidatexamen, blir det upp till det lärosäte där du läser kandidatkurs och tar ut examen - att bestämma vilka kurser som kan tas in.... Läs hela svaret -
Psykologi A och Psykologi I?
Hej syv! Jag ville läsa fristående kurser till examen och har kollat att det finns Psykologi A och Psykologi I (båda 30hp). Jag undrar om de är samma? Om jag till exempel läser Psykologi A på Södertörns högskola, kan jag sedan ansöka till...
Hej Fatima,det är bäst att du frågar studievägledare på de lärosäten där kurserna som du är intresserad av, alltså Psykologi A och Psykologi I ges.Kurser på... Läs hela svaret -
Läsa naturkunskap 2 på komvux?
Hej! Jag gick ut naturvetenskapliga programmet på gymnasiet med ett studiebevis & kompletterar nu mina betyg på komvux. Det jag har kvar nu är en 100 poängs kurs. Hade jag nu kunnat läsa naturkunskap 2 på komvux som min sista 100 poängs kurs? Trots...
Hej Julia!jag tror inte rektor på komvux godkänner att du skulle ta med kursen Naturkunskap 2 in i ditt examensbevis tillsammans med kurser i kemi och biologi. Saken är den att Nk2 innehåller delar av... Läs hela svaret -
Nya högskolepoäng trots upprepad kurs?
Jag har sedan tidigare läst en kurs i marknadsföring på 7.5 HP. Nu har jag bytt högskoleprogram och läser en kurs i marknadsföring och organisation på 15hp. Kommer jag att få 15 poäng till för denna kursen eller bara de poäng som tillräknas organisationsmomenten?
Hej Simon, vi på fråga syv kan tyvärr inte svara på just din fråga. Svaret beror på om innehåll i kurser du har läst/läser - "överlappar" varandra eller... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga