Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31872 frågor besvarade.
Tips på frågeställningar?
4 Svar
Ordet "terror" kommer från latin och betydet "rädsla, fruktan" och definitionen av Terrorism som fenomen är att "skapa skräck för att uppnå ideologiska mål".
Undet Franska revolutionen år 1789 fick begreppet sina "rötter" och bred etablering samt kom in (som låneord) i många andra språk.
Vill du skriva om Terrorismens historia? eller om nutiden?
Terror har historiskt använts som metod i politisk kamp både av höger- och vänsterextremister.
Terrorismens historia - hur och när "det hela" började... - kan man t.ex inrikta sitt gymnasiearbete på.
Nätverkens byggande inom terrorism - hur funkar rekrytering av nya "medlemmar"? - kan man också skriva gymnasiearbete om.
Annars kan man välja ett visst land och/eller ett visst "åratal" - som t.ex:
"Terrorism efter år 2000 i USA" - och beskriva vad som hände under den perioden i just det landet och analysera varför det hände, samt uppge vilka slutsatser som drogs och vilka åtgärder som föreslogs och kom till stånd för att bekämpa terrorism.
Terrorism i ett psykologiskt perspektiv - kan man skriva om.
Terrorism: självmordsuppdrag - hur tänker man som är beredd att ge sitt liv för ... vad?
***
Ovan finner du lite "lösa tankar" kring ämnet. Kika också gärna på www.framtid.se/yrke/terrorexpert och om du vill kan du kanske skriva om yrken som "jobbar med..." eller snarare mot terrorism.
Man kan också inrikta sitt gymnasiearbete på "Rekryterare" och deras metoder, dvs personer som rekryterar till terrornätverk - hur gör de?
Här kommer några tankar kring frågeställningar från en psykolog:
- Kan vem som helst radikaliseras?
- Vilka skydds- och riskfaktorer (sociala, demografiska, psykologiska) gör att vissa är mer utsatta än andra?
- Politisk och religiös terrorism - likheter och skillnader?
Det kan också vara intressant att rikta in sig på en terrorgrupp och skriva om gruppens ideologi och historik. Förslag på grupper att analyser är: Islamiska staten, FARC gerillan, Jabhat Al-Nusrah, Boko haram eller the Order.
Vi fick svar från Förvaltningshögskolan vid Göteborgs universitet som lyder:
Man kan t ex skriva sina gymnasiearbeten om något mål eller delmål till de Globala Hållbarhetsmålen,
och med vilka styrmedel man ska kunna lösa någon av alla de olika utmaningarna.
http://www.globalamalen.se/om-globala-malen/
http://gmv.chalmers.gu.se/Aktuellt/julkalender
Hej!
Vi har nu fått svar från en sakkunnig i det aktuella ämnet. Hen föreslår några frågeställningar som du eventuellt kan använda:
1. Vilka samband finns mellan organiserad brottslighet och terrorism som våldsyttring?
2. Hur har terrorism definierats över tid? Finns det skillnader före/efter 11/9-2001?
3. Kan vissa definitioner av terrorism vara kontraproduktiva genom att faktiskt ge näring åt terroristorganisationer?
4. Vilka konsekvenser har kriget mot terrorn haft? Har terrorismen minskat sedan 11/9-2001?
5. Hur skiljer sig olika terroristorganisationer (Irgun/Etzel, Daesh/ISIL, Hamas, Boko Haram, ETA, IRA, Aum Shinrikyo, PKK, etc.) åt?
6. Hur kommer det sig att vissa terroristorganisationer (Hamas, Hezbollah) har ett stort folkligt stöd i områden som de verkar i?
*********************
OBS! du måste få temat för ditt gymnasiearbete godkänt av din handledare för gymnasiearbete på din gymnasieskola. I annat fall riskerar du att få underkänt i kursen och utan godkänt betyg i gymnasiearbete uppfyller man inte kraven för examensbevis.
En av de sakkunniga som vi har tillfrågat, svarar så här:
Nationella samordnaren arbetar för att värna demokratin mot våldsbejakande extremism (VBE), vilket inte är samma sak som terrorism. VBE är ett samlingsbegrepp för rörelser, ideologier eller miljöer som inte accepterar en demokratisk samhällsordning och som främjar våld för att uppnå ett ideologiskt mål. Våldet kan innefatta terrorism, men inte nödvändigtvis.
Terror, å andra sidan, är alltså en särskild taktik/metod för att uppnå ett politiskt eller ideologiskt mål. Det finns ingen entydig definition på terrorism, men ofta innefattar det attacker mot civila mål eller ”icke-stridande” i kombination med ett politiskt syfte. Vissa går så långt som Rosalyn Higgins, f.d. domare i internationella brottmålsdomstolen, och menar att terrorism är endast ett sätt att beskriva aktiviteter man generellt inte tycker om eller godkänner. Hur terrorism definieras och vad som klassas som terrorism är med andra ord högst politiskt och inom forskningen flitigt omdebatterat.
Mot den bakgrunden faller terrorism inte riktigt inom ramen för Nationella samordnarens ansvarsområden. Det är Säkerhetspolisen som ansvarar för att förhindra och avvärja terrorattacker i Sverige, och samverkar med Nationella Operativa Avdelningen (NOA), Samverkansrådet mot terrorism, och Nationellt Centrum för Terrorhotsbedömning (NCT).
Vidare läsning och kontakt:
- Säkerhetspolisens hemsida
- Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI)
- Försvarshögskolan (FHS) – har ett Centrum för Asymmetriska hot- och terrorismstudier (CATS) där bl.a. Peder Hyllengren och Magnus Ranstorp är verksamma
- Hamdi Hassan är sakkunnig expert på Utrikesdepartementet
- Justitiedepartementet ansvarar för Sveriges strategi mot terrorism
- Radicalisation Awareness Network (RAN) finns på EU-nivå och har oerhört mycket information
- Även Organisationen för Säkerhet och Samarbete i Europa (OSSE) kan ha intressant läsning.
Avdelningschef på Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor hälsar följande:
"Vår myndighet funderar en hel del kring vad samhället kan göra för att förebygga att unga personer känner sig attraherade av de (förenklade) budskap och "sanningar" som de olika formerna av våldsbejakande extremism står för. Vi har tagit fram material på det temat, men det finns också andra, både i Sverige och utomlands, som har kompletterande kunskap och perspektiv. (Förutom vårt material skulle jag rekommendera att ni länkar till nationella samordnaren mot våldsbejakande extremisms hemsida.) Utifrån detta skulle exempel på frågor att utgå från kunna vara:
Vad gör staten och kommuner för att förebygga våldsbejakande extremism?
Varför attraheras vissa personer av våldsbejakande extremism?
Hur kan kommuner göra för att involvera unga i det förebyggande arbetet mot våldsbejakande extremism?
Vad finns det för likheter och skillnader i hur länder i Europa försöker förebygga terrorism? Varför finns dessa olikheter?
Hur kan kommuner involvera civilsamhället i arbetet med att förebygga våldsbejakande extremism?
Vad kan EU göra för att förebygga våldsbejakande extremism?
På vilket sätt hotas vårt samhälle av terrorism?
Till sist:
Jämför två kommuners arbete med att förebygga våldsbejakande extremism utifrån hur de involverar unga och/eller civilsamhället.
Med förhoppning om att frågorna kan tjäna som inspiration!"
Hej! Ännu ett förslag som förhoppningsvis kan vara till någon sort hjälp för dig:
att du tittar på den nationella samordnaren mot extermism hemsida, där finns mycket information som kan ge uppslag till några idéer och teman för gymnasiearbete tror jag. https://www.google.se/#q=nationella+samordnaren+mot+v%C3%A5ldsbejakande+extremism
Förra året tog Socialstyrelsen fram ett stödmaterial riktat till Socialtjänsten som kan vara bra att titta på och som eventuellt kan ge upphov till några idéer:
http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2016/2016-5-2
Frågor och svar taggade med 'italienska' (14 st.)
-
Få extra merit?
Hej! Jag vill studera på civilingenjörsprogram efter sommaren men har inte tillräckligt med merit. Jag undrade om det går att gå på komvux och läsa vissa kurser som jag tidigare inte har läst och få betyg sedan höja min merit? T ex om jag...
Hej,om du går ut gymnasiet med examensbevis och med det kommer få grundläggande behörighet till högskolestudier då kommer nya gymnasiala kurser påverka ditt meritvärde (i BII,... Läs hela svaret -
Hur kan ja plugga avancerad italienska på universitet utan behörighet?
Jag har flitigt studerat Italienska själv p.g.a. att min släkt kommer från Italien och jag vill kommunicera med dem. Jag har ofta hälsat på dem och övat min italienska med dem och har till och med varit i Italien 3 veckor en gång där jag fick praktisera på ett företag. Jag har pluggat själv i 2...
Hej,jag undrar i vilket land som du helst vill jobba som Civilingenjör? Det kan vara mycket mer fördelaktigt för dig att skaffa högre utbildning i samma land där... Läs hela svaret -
Kan jag läsa italienska 1 på komvux även om det är mitt modersmål?
Hej Jag tänkte att läsa moderna språk 1 på komvux, eftersom modersmål finns inte så tänkte jag att ta moderna språk italienska 1 istället. Kan jag göra det även om det är redan mitt modersmål?
Hej,Det är inte förbjudet att läsa sitt modersmål som moderna språk. Men jag undrar vad syftet skulle vara med att - för dig - läsa Italienska 1? Min... Läs hela svaret -
Jobbmöjligheter efter kandidatexamen i italienska eller spanska?
Hej! Jag funderar på att ta en kandidatexamen i italienska eller spanska, och jag undrar hur begränsade mina jobbmöjligheter är efter examen med dessa språk? Blir jag tvungen att jobba som översättare eller språklärare i språken (yrken som inte känns intressanta), eller är det möjligt att ha...
Hejsan,Det finns ett antal yrken/tjänster där arbetsgivare brukar kräva "högskoleutbildning á minst 180 högskolepoäng", oavsett inom vilka... Läs hela svaret -
Japanska eller Italienska och SamBeteende?
Jag skulle vilja gå på ett gymnasium som har SamBeteende (relativt hög merit) och Japanska eller Italienska som individuellt val :)
Hejsan, det finns i Sverige över 350 gymnasieskolor som inför hösten 2021 kommer erbjuda söka SA/Beteende: se listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?SA/ beteendeAtt få läsa... Läs hela svaret -
Vilken nivå är italienskan på?
Hej, Jag går just nu årskurs 9 och läser spanska. Jag är intresserad av att byta till italienska på gymnasiet och undrar därför vilken nivå det är på kursen. Alltså om den är nybörjarnivå eller om man redan ska kunna grunderna?
Hej, Josefin,om du på gymnasiet börjar med ett nytt modernt språk - då är det Moderna språk 1, nybörjarkurs du börjar med; alltså behöver du inte ha några förkunskaper i det språket som du börjar läsa.VänligenL. -
Tenta av kurser på komvux?
Hej, Jag undrar om man kan tenta av kurser på komvux genom prover eller något liknande. Jag skulle vilja läsa Italienska 3 och 4 på komvux, jag har haft Italienska som modersmål på högstadiet och är säker på att jag inte skulle...
Hej!Du får leta var du kan göra Prövningar i Italienska 3 och 4. Det är inte förbjudet att göra prövning, även om man inte har några betyg, över huvudet taget. Prövningsavgift... Läs hela svaret -
vad ska hända om de inte ska ha den språk som jag läser nu?
Hej. om jag läser italienska nu och jag ska byta nästa år till gymnasiet som inte har den språk. vad kommer att hända efter?
Jo, om du byter till en skola som inte kan erbjuda läsa Italienska så kan du läsa ett annat språk, välja av de språken som den skola som du byter till, kan erbjuda att läsa.mvhJulia -
Kan man plugga Italienska steg 4 efter gymnasiet och få merit för det?
Hej! Jag går på samhällsvetenskapsprogrammet med inrikting beteendevetenskap. När jag började på gymnasiet valde jag att gå Italienska steg 1 och därmed ”starta” om med mitt moderna språk. Jag kommer nu under mitt sista år på gymnasiet studera Italienska steg 3 och undrar om jag på något sätt...
Hej Matilda, om du får godkänt betyg i Italienska 4 /eller i ett annat Modernt språk, steg 4/ har du rätt att få 1.0 meritpoäng. Var undervisning i... Läs hela svaret -
Italienska på gymnasiet utan lärare?
Hej! Finns det möjlighet att läsa italienska på gymnasiet och få betyg i det som ett individuellt val utan att det finns någon lärare? Finns det till exempel möjlighet att läsa på distans eller på komvux via gymnasiet?
Hej Julia,det är en intressant och viktig fråga! Men vi på fråga syv kan tyvärr inte ge dig ett konkret svar på den frågan. Vi hoppas du får gehör för dina... Läs hela svaret -
Hur många språk får man lära sig i åk 1 o 2 i humanistiska programmet?
Hej! Jag går i åk 9 och är lite orolig inför gymaniset. Jag vill lära mig italienska och koreanska i gymnasiet men det ser ut jättesvårt att kunna lära sig alla de språk i 3 år. Är det verkligen möjligt att kunna lära sig så många språk? :))
Hej, Eylem! Om lärare finns som kan undervisa och tillräckligt många elever väljer läsa språk, kan man på gymnasiet läsa väldigt... Läs hela svaret -
Kan man få meritpoäng för italienska steg 1?
Hej! Jag har tagit studenten och bor nu i Rom. Jag har läst en kurs italienska här men undrar om det är möjligt att få meritpoäng för italienska steg 1. Om inte vilket steg måste jag läsa för att få meritpoäng? Går det läsa den kursen direkt (t.ex. steg 3) eller måste jag läsa steg 1 och 2...
Hej viIma! Meritpoäng inom Moderna språk får man för steg 3 och 4 (eIIer om steg 3 krävs för behörighet tiII din utbiIdning på högskoIenivå - för steg 4... Läs hela svaret -
Komvux - Hinner jag läsa Italienska steg 1-4?
Hej! Jag ska söka in på komvux Januari 2015. Jag ska läsa Italienska steg 1 för att höja mina meriter. Kursen börjar den 5 jan och ligger på 5 veckor. Jag vill vara klar med kurserna Italienska steg 1-4 innan nästa ansökan till universitetet. Min fråga till er är: hinner jag läsa dessa kurser,...
Hej, jag råder dig kontakta syv på KOMVUX i din kommun för att göra upp en studieplan. Jag antar att du kommer att läsa på flex eller distans och då kan man på förhand komma överens om att så fort du får godkänt... Läs hela svaret -
Komvux - Får man 1 merit om man läser språk steg 1-4?
Hej igen! Jag har kollat runt lite och såg att meritpoäng för moderna språk upptill steg 4 ger 1.0 meritpoäng. Det verkar som om komvux utbildningar inte undervisar i Italienska steg 5 och därav räknade jag bort det. Hursomhelst, får man 1.0 meritpoäng om man läser Italienska steg 1-4 i komvux....
Hej, reglerna kring meritpoäng ser du här http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser och det är Max 2,5 meritpoäng du kan tillgodoräkna dig. Eng 7 ger 1,0 p. Moderna språk... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga