Zubayer

    Hej I Gymnasiet och i grundskolan var de ämnen som jag hade intresse för och bra betyg i, Svenska, Historia, religion, retorik, samhällskunskap och liknande ämnen. I gymnasiet valde jag dock ekonomilinjen då samhälls linjen inte är lika bred som ekonomi linjen och hade kult i att studera ämnen som juridik, psykologi och en del andra ämnen. Jag fann dock att mina största intressen låg i det som har med människan och samhället att göra och tyckte inte alls om bokföring exempelsvis. Jag undrar nu om ni har några tips på bra och välutbildade kandidat programm som bygger upp på retorik, Svenska, historia och samhällskunskap etc med yrke som kmr ge ingångslön på minst 35 000 kr och gradvis uppåt. Hittills har jag varit funnit kognitionsvetenskap lockande samt statsvetenskap ( men mindre jämnfört med kognition då jag det programmet innehåller intressanta ämnen som programmering, psykologi, filosofi etc) men tex inte arkeolog och lingvistik program då lönen och efterfrågan är för låg. Tack! /// Zubayer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, det finns tusentals olika program på svenska lärosäten; det är omöjligt att ge en fullständig lista på utbildningar som motsvarar dina önskemål, vi kan inte heller ge ngn garanti ang. löner.
    Om du läser kandidatprogram i 3 år, kommer du söka jobb om 3 år och börjar jobba kanske tidigast om 3,5 eller 4 år och vad händer på arbetsmarknaden innan dess, är det nog ingen som vet.
    Du ber om tips på "bra" program - men det är "bedömning"/värdering på vad som är "bra" och "dåligt" och vad jag tycker är bra kanske du tycker är dåligt; vi behöver ju inte tycka olika.
    Jag tyckte att SYV-programmet var "bra" och sökte därför det och tog examen som studie- och yrkesvägledare.

    Vilka utbildningar och yrken som Du tycker är "bra" vet du bäst själv. Kika gärna på många olika yrken på www.framtid.se
    Lärosätenas gemensam hemsidag är www.studera.nu
    De sökbara högskoleutbildningar - www.antagning.se

    Allmän reflektion: det finns inga "dåliga" kandidatprogram i Sverige, för att om ingen tycker programmet är "bra" då kommer inte det att starta pga ingen söker till det och ingen vill jobba med den utbildningen! alltså, alla utbildningar som erbjuds på svenska högskolor/universitet är på ngt. sätt "bra" eller i alla fall någon tyckte att de var "bra"! :)
    Vänligen
    Julia

    • : Bra svar
    • Mikael : vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!