Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Adam!

    Bra att du trivs med utbildningen /skolan och programmet/ men tråkigt att du inte gillar dina klasskompsar.

    Du frågar på alla de gymnasieskolor där samma program finns - och det är rektor på den skolan, dit du vill byta, som kan svara på frågan om ledig plats finns och om skola kan i så fall ta in dig.

    Att byta så som du vill är tyvärr inte en rättighet, utan en Möjlighet (dvs det kanske är möjligt eller kanske inte).

    Det som är din rättighet är att söka om till åk1 och konkurrera om en ny plats med dina "gamla" grundskolebetyg.

    Du har också givetvis rätt att fortsätta läsa där du läser nu, men det är det du inte vill göra.

    Jag hoppas du hittar möjlighet att byta skola och att du kommer att trivas mycket bra på din nya skola!

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej Milla jag gåri trean nu på min gammla skola jag bytte aldrig och det är något jag ångar just nu trivs jag inte och jag vet itnte om det är försent att byta nu i trean bara skola men inte linje
    • Anna : Om någon skola har plats i åk3, kan du byta - om rektorn på den nya skolan tar in dig. Det är en MÖJLIGHET, inte en rättighet. Dvs du kan fråga och, om du har tur, kan du byta. Lycka till!