Anton
    Hej! Jag har precis börjat med ett par prövningar. Jag undrar hur länge tror ni att jag behöver läsa på en 100 poängskurs för att få MVG. Och tror ni att det finns en möjlighet att tenta av 5 50 poängkurser och 4 100 poängskurser tills 30 juni?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anton!

    På heltid läser man 20 gymnasiepoäng per vecka. Det är rimligt att kunna läsa 150% av studietakt (om man är motiverad och verkligen vill "satsa"!) då blir det 30 gymnasiepoäng per vecka.

    5 stycken 50-poängskurser utgör sammanlagt 250 poäng & 4 stycken 100 poängskurser utgör 400 poäng. Summan blir 650 poäng. Det är inte orimligt att kunna läsa in så många poäng på en termin. Allt beror på din motivation, din begåvning och dina förkunskaper!

    En 100 poängskurs läser man på heltid på 5 veckor. Du kan läsa på mer än heltid, om du vill och orkar.

    Vi önskar dig lycka till och håller tummarna!

    Julia Syv