Alfred
    Går nu mitt tredje och sista år på gymnasiet och vill gärna plugga vidare på universitet och inom främst matematik. Jag har dock dålig koll på vilka mattelinjer som finns och vad de innehåller. Om ni vet skulle jag gärna vilja få veta det och vad kurserna innehåller samt vilken nivå de ligger på.
    • Mikael : Kan du tänka dig läsa i alla de olika svenska städer?
    • Alfred : Ja, antingen om det är nära mig så jag kan pendla eller så kan jag hyra studentbostad så platsen är ingen problem.
    • Anna : "nära dig" skriver du. Vilken eller vilka städer menar du då?
    • Alfred : I Stockholm bor jag så närliggande områden till Stockholm skulle jag ju kunna pendla till
    • Anna : Se mitt svar nedan och även ett utökat svar. :)
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alfred!
    Utbud av svenska högskoleutbildningar kommer att fastställas helt till 15 mars 2022 - det är då anmälningsperiod börjar till utbildningar (kurser och program) som startar hösten 2022. Anmälningsperiod brukar vara från 15 mars till 15 april kan dock bero lite på hur dagarna "faller" i förhållande till helger, t.ex om 15 april är lördag eller söndag brukar man förlänga anmälningsperiod i ett par dagar. För de exakta datumen se antagning.se/sv/anmal-dig-och-hall-koll/viktiga-datum

    Med det sagt, så är det inte omöjligt att se många utbildningar som redan har planerad start hösten 2022. För det går man på lärosätenas gemensam webbplats Studera.nu och lägger olika "filter" för att få fram listor på utbildningar. Anmälan gör man sen på www.antagning.se
    Det lär finnas många kurser och program inom "matematik" på de svenska lärosätena. Om man inte begränsar på ort, distans-ej distans, område inom ämnet matematik, studietakt etc, då lär man få fram väldigt långa listor.
    Man brukar kunna välja  se alla utb.inom matematik eller välja bland följande delområden:

    Alla utbildningar inom Matematik

    Logik

    Matematisk statistik

    Numerisk analys

    Statistik

    Hej igen,
    om man är i första hand intresserad av matematik, så kanske man vill bli Matematiker, Statistiker, Demograf eller lärare i matematik. Eller kanske Meteorolog? Du får gärna kika på info om yrken på www.framtid.se Börja med yrke Matematiker, och liknande yrken som presenteras längst ner i yrkespresentationen.