Sara
    Jag är intresserad av både samhällsvetare och personalvetare. Främst samhällsvetenskapsutbildningen. Samhällsvetenskap är ett av mina favoritämnen. Det är intressanta arbetsuppgifter/arbetsroller på dessa utbildningar, karriärmöjligheter, och utveckling, samt att lönen +löneutvecklingen är bra.

    Utbildningarna som jag tycker är intressanta står det tyvärr att det är hög konkurrens på. Samtidigt känns inte så givande att behöva läsa till något annat som inte är kul enbart för att få ett jobb. Arbetet ska ju vara roligt och utvecklande också.

    I för sig gällande personalvetare står det att det ska vara balans, men den
    prognosen är osäker, och det har stått tidigare att det är svårt för nyexaminerade att få jobb.

    •Undrar därför om det finns andra utbildningar som kan ge likadana/liknande jobb??

    Och lite kring hur man kan göra ett smart val dvs inte bli arbetslös, men ändå kunna följa sitt hjärta?

    Mvh

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sara!
    både samhällsvetare och personalvetare är samlingsbegrepp som innefattar många olika yrken. Och det finns hundratals (kanske tusentals) olika utbildningar och olika möjligheter på arbetsmarknaden, inklusive att starta eget och bli sin egen arbetsgivare.
    Prognoser (vad gäller "svårt"/lätt att få jobb) är inte någon exakt vetenskap, utan mer eller mindre "kvalificerade gissningar" (ingen egentligen kan veta hur det blir i framtiden).
    Det finns många "liknande yrken" (som på olika sätt kan likna) "yrket" Samhällsvetare: Se gärna några exempel, nedan.

    Adoptionskonsult

    Arbetsmarknadshandläggare

    Demograf

    Etableringslots

    Etikettexpert

    EURES-rådgivare

    Europavetare

    Filosof

    Folkhälsoplanerare

    Genusvetare

    Graffitiexpert

    Historielärare

    Humanist

    Jurist

    Jämställdhetssamordnare

    Miljövetare

    Mobility Manager

    Modevetare

    Omvärldsanalytiker

    Politiker

    PR-konsult

    Rättssociolog

    Samhällsbiolog

    Samhällsbyggare

    Samhällsgeograf

    Samhällsutvecklare

    Samhällsvägledare

    Skolforskare

    Social hållbarhetsstrateg

    Socialantropolog

    Sociolog

    Socionom

    Statsvetare

    Studie- och yrkesvägledare, SYV

    Talskrivare

    Teolog

    Urbanplanerare

    Utredare på Skatteverket

    ***
    Titta också på "liknande yrken" (som på olika sätt kan likna) "yrket" Personalvetare:

    Administratör

    Arbetsförmedlare

    Beteendestrateg

    Genusvetare

    Headhunter

    HR-administratör

    HR-assistent

    HR-partner

    HR-specialist

    Konsult

    Personaladministratör

    Personalansvarig

    Personalchef

    Personalhandläggare

    Personalplanerare

    Personalspecialist

    Personaltjänsteman

    Rekryterare