S.offan

    Hej jag undrar kring antagningen för läkarprogrammet. Jag har gått sam på gymnasiet och har tänkt mig att göra naturvetenskapligt basår. Däremot undrar jag om jag då enbart kommer kunna söka från BII gruppen eller även HP? De andra urvalsgrupperna förstår jag att jag inte kan söka med. Men visst ska jag kunna komma in med HP på läkarprogrammet trots att jag gör naturvetenskapligt basår?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Ja, du kommer med resultat från högskoleprovet prövas i HP-urvalet och här spelar det ingen roll om du har kompletterat för att bli behörig eller inte; Men viktigt att tänka på att högskoleprovet befriar inte från kraven på behörighet; även om man gör högskoleprovet och får högt resultat så måste man ändå ha både grundläggande och särskild behörighet till den sökta utbildningen på en svensk högskola eller universitet.
    Kika gärna på https://www.fragasyv.se/info/hogskoleprovet

    Studie- och yrkesvägledare