Agnes
    Jag går Teknikprogrammet på en skola i Halmstad, med inriktigt Arkitektur och Samhällsbyggande. När jag sökte den här linjen, gjorde jag det delvis för att slippa läsa biologi, det enda ämnet jag har haft F i under högstadiet och som jag verkligen har fobi för. När vi nu började tvåan, visade det sig att vi tydligen ändå skulle läsa biologi. (Design 1 hade byttats ut mot Biologi 1, utan att vi ens fått höra något om bytet)
    Jag har haft panikångest nu i en vecka för att jag inte vill läsa biologi. Det är helt orelevant för min framtid, och eftersom att vi just nu läser 9,5h matte/fysik i veckan, som jag verkligen vill satsa på, är jag inte beredd på att stressa ihjäl mig med ytterligare ett ämne för att jag ska kunna nå upp till ett E. Detta är ingen vanlig tonårshysteri, utan jag har seriös panikångest över det hela och inte kunnat sova på nätterna ordentligt, just för att jag oroat mig över det. Jag kan mycket väl tänka mig läsa något annat på egen hand, för jag har den självdisciplinen att göra det.
    Jag har pratat med rektorn, hon tog mig inte seriöst, och sa att "nejmen detta är något som jag får ta upp och fråga ifall du kan få särskilda tillstånd att inte läsa biologi". Jag blev djupt sårad.
    Jag har redan bestämt vad jag ska läsa på högskolan, ska ta ett tekniskt basår för att sedan läsa industriell design och därmed behöver jag höga betyg. Ett E/F sänker klart mina betyg mycket, och det har jag inte råd med. Behöver minst ett C och det kommer jag inte klara. Tänker dessutom troligtvis plugga ett år i japan, för att få mer internationell kunskap.
    Nu undrar jag, kan jag ta upp med min biologilärare eller någon att sätta ett "-" på kursen, så att kursen inte kommer med i mina betyg, och sedan komplettera under årets gång med en distanskurs i något annat ämne. ( Ersätta de 100p med någon annan kurs då helt enkelt, t.ex Japanska 1) Eller räknas ett - ändå med i betyget som 0 poäng? Hoppas Ni förstår hur jag menar.

    ( Biologi 1 är en kurs som ligger under "programfördjupning" som är unik för vår koncern LBS)

    MvH orolig och panikfylld tjej

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Agnes,
    om du tittar på Programplanen på Teknikprogrammet
    http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/TE.pdf
    så ser du att Biologi 1 och 2 finns inom Programfördjupningar
    och det en lång lista på kurser som man kan välja inom Programfördjupningar.
    Det som krävs är att summa poäng inom Programfördjupningar är 400 poäng, dvs du kan läsa vilka som helst kurser från den listan - bara summan av dem är 400 poäng.

    Jag har svårt att tro att det inte finns andra kurser att läsa på din skola. Du kan dock inte byta Biologi mot Japanska, men du kan läsa Filosofi, Animation eller Nätverksteknik mm. Se hela listan på länken ovan.

    För att få ut Gymnasieexamen måste du läsa följande: alla gymnasiegemensamma ämnen, alla programgemensamma ämnen /och Biologi ingår inte i de listorna på Teknikprogrammet/, sedan väljer man inriktning och 400 poäng inom programfördjupningar, väljer också 200 p. Individuellt val och temat för Gymnasiearbete. Summa poäng under 3 år på gymnasiet bör vara 2500p. Man kan läsa en utökad kurs och få 2600 p. Japanska kan du välja inom Individuellt val eller som en utökad kurs, men inte i stället för Biologi.

    Om du inte får läsa ANDRA KURSER FRÅN LISTAN PROGRAMFÖRDJUPNINGAR, kan du fråga om du får läsa Engelska 7, Historia 1a:2, 50 p., Matte 4 eller Fysik 2 /se under Garanterat valbara kurser till höger/. Engelska 7 ger dessutom 1.0 Meritpoäng - så det skulle vara ett bra utbyte för dig.

    I fall du känner att personal på din skola inte är tillmötesgående, kan du ta reda på om det finns platser på Teknikprogrammet på en annan skola och byta skola. I fall inte alla kurser "sammanfaller" perfekt mellan två olika skolor, går det att lösa genom att rektor på den nya skolan kan besluta om ett Individuellt anpassat program /där vissa regler gäller, men oftast går att lösa/.

    Önskar dig allt väl & håller tummarna!
    Julia SYV