Hej

    Hej! Jag har funderingar kring utlandsresor. Den senaste tiden har tänkt mycket på att plugga utomlands, men jag vet att det inte är enkelt.

    Min ena tanke är att plugga i Canada. Jag är inte riktigt säkert på vad jag vill studera till, men några exemple är läkare eller något inom företag och ekonomi. Var ska jag börja? Jag har sökt på många sidor, men det är flummigt anser jag, dessutom varierar priser och för vissa ingår boende, vissa inte. Om jag utbildar mig till något av ovanstående eller något annat yrke, kan jag bosätta mig i landet och börja arbeta där? Vilka är kraven för engelskan?

    Min andra tanke är Sydkorea, men jag tänker då bara plugga 6 månader eller 1 år. Tänker att det blir som ett sabbats-halvår/år då jag studerar det koreanska språket och uptäcker landet. Finns det några pålitliga hemsidor eller stipendier?

    Jag undrar om det finns något läkarprogram jag kan plugga i 1 år eller flera år. Tanken är sedan att fortsätta plugga i sverige efter en stunds studier i sydkorea. (Eller ta läkarexamen i sydkorea, men har läst att detta är nästan omöjligt i sydkorea för en som är från utlandet). Nu blir det flera frågor i en tråd...Jag ber om ursäkt för det, men tänkte frågorna hör ihop med varandra och att det blir onödigt att fråga flera frågor.

    • Hej : Jag vet att det flesta läkarutbildningar i sydkorea lärs ut på koreanska, men jag har börjat studera koreanska i några månader nu.
    • Anna : Det är bra att du började läsa ett nytt språk. ang.möjlighet att påbörja läkarutbildning utomlands och sedan kunna fortsätta på ett svenskt lärosäte, så är jag mycket tveksam till sådan möjlighet. Med störst sannolikhet kommer man efter en termin eller ett år, eller t o m 2-3 års studier på läkarprogramet utomlands söka "på vanligt sätt" till ett svenskt lärosäte att att utbildningen på det svenska läkarprogrammet kan bli kortare är också mycket tveksamt. Ev.ska man kunna hoppa över någon kurs, men kan också få svar från de utbildningsansvariga att inget från de utländska studier kan tillgodoräknas och man bör läsa alla 6 år på läkarprogrammet (från i år, 2021-höstterminen är läkarprogrammet i Sverige 6-årigt).

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alva!
    Du kan börja med att tänka på följande: Ska du studera i ett land utanför EU måste du ha ett visum. Kontakta landets ambassad för frågor om kostnad och handläggningstid. Ambassaden bör också kunna vara behjälplig (i alla fall kunna hänvisa till rätt instans) i frågor om att kunna jobba i landet (du frågar om du ska kunna bo och jobba i Kanada med läkarutbildning i det landet).
    Den kanadensiska ambassadens webbplats är www.sweden.gc.ca
    Tel: +46-(0)8-453 30 00
    Email: [email protected]
    ***
    Den sydkoreanska ambassadens webbplats är http://swe.mofa.go.kr/english/eu/swe/main/index.jsp
    Tel: +46-(0)8-545 894 00
    Email: [email protected]

    Kika gärna på följande webbplatser:
    ui.se/landguiden/lander-och-omraden/asien/sydkorea
    ui.se/landguiden/lander-och-omraden/nordamerika/kanada
    csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/utlandsstudier-med-studiemedel
    studera.nu/studera-utomlands/bra-att-veta-om-utlandsstudier
    studera.nu/studera-utomlands/praktik-utomlands
    studera.nu/studera-utomlands/utbytesprogram

    Vad gäller språken som talas i länder som du är intresserad av, så finns det studier i koreanska på de svenska lärosätena, se listan på kurser på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=koreanska (här tänker på att det kan ev finnas möjlighet till utbytesstudier - alltså att få åka till Syd.Korea som utbytesstudent...).
    Vad gäller bo och studera i Kanada, så är det bra att tänka på att delar av landet är fransktalande, kan du franska?

    De konkreta tipsen jag kan ge dig är följande:
    - läs så mycket koreanska, franska och engelska som du kan
    - kontakta Sydkoreans och Kanadas ambassader och be om tips och råd, ta bl.a reda på hur svårt blir det att få studerandevisum och om du ska kunna söka jobb i landet på studerandevisumet
    - försök spara så mycket pengar som möjligt: försök få sommarjobb/extrajobb, köp inget onödigt och be vänner och familj att ge dig penga-bidrag i stället för födelsedagspresenter och julklappar (hur man ens vänder och vrider på det, så blir det inte gratis att läsa utomlands).

    • Hej :

      Tack så mycket för svaret. Om jag istället bara frågar om att ta "Sabbatsår", menar då att läsa 0,5/1 år i sydkorea hur ser situationen ut för mig då? Finns det några hemsidor eller stipendier som erbjuder studier i sydkorea? Jag funderar på att läsa koreanska, men att läsa på engelska (T.ex. lära sig koreanska samtidigt få engelsk undervisning i andra ämnen som ex. ekonomi) skulle funkgera lika bra.

    • Julia : fråga gärna på sydkoreanska ambassaden. Du kommer ändå behöva vända dig dit för visumet. Kanske börja med att åka som turist till Sydkorea? Så, ser du på plats (om du inte varit där ännu) om du vill bo och studera där i upp till ett år. Frågan om stipendier är svår. Finns inga garantier att få, även om man söker överallt. Den tiden man lägger på att söka efter stipendier, som man sedan kanske inte får, kan man lägga på att genom extrajobbet spara pengar; det kan vara mer lönsamt.
    • Julia : Vilka studier Sydkorea erbjuder med undervisningsspråk engelska och vad villkor är för att kunna bli antagen har vi inga uppgifter om här på FRåGA SYV, tyvärr. FRåGA SYV specialiserar sig på studier och yrken i Sverige - detta för att det finns så otroligt många länder och mänden av info som vi skulle hålla oss á jour i, om vi skulle kunna svara på frågor om utlandsstudier och jobba i utlandet, är för stor. De resurser (bl.a tiden) har inte vi, tyvärr. :(
    • Hej :

      Tack så mycket för dem kloka tipsen. Jag förstår att det kan vara svårt att svara på mina frågor, men tänkte ändå att jag kan få lite hjälp med var jag ska börja. Jag har redan börjar jobba och spara pengar. Det gäller nu bara att hitta vägen dit ;) Tack så mycket för svaren.

    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer