Erik
    Hej, jag går andra året på ekonomiprogrammet och gjorde inför det år individuella val. Dels valde jag IdH2 men också Spanska 4 då meritpoängen lockade. Jag valde därför två val istället för ett var sagt att man skulle göra och min fråga är därför om någon av dessa kurser räknas som en utökad kurs eller om de förblir individuella val? Jag har hört att utökade kurser inte räknas med bland betyget utöver meritpoäng om dessa ej krävs för senare antagningar. Spanskan är mitt klart sämsta ämnen och jag undrar om detta då blir ett sådant ämne som kan undgå att räknas med senare, utöver meritpoäng så att säga?

    Tack på förhand
    Erik

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, om du lägger Spanska 4 som utökat så räknas den med ändå - alla meritkurser räknas med i snittet oavsett var de ligger. Lägger du Idrott 2 som utökat så räknas den inte med i snittet eftersom den inte är en meritkurs - om du inte skulle söka till en högskoleutbildning som kräver Idrott 2 - då räknas även den med i snittet. . /Lena, Syv