bambam
    hej. jag visste inte riktigt hur jag skulle skriva som rubrik.
    men jag undrade över sakerna man får lära sig på på humanistiska, vad det innebär liksom.
    vad menas med internationella relationer? vad menas men humanistisk och samhälls vetenskaplig specialisering? vad får man göra? och vad är gymnasiearbete?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, jag antar att du redan har läst på ganska mycket om Humanistiska programmet. Skickar ändå två länkar: info- om HU http://www.gymnasieguiden.se/program/HU
    och programplan http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/HU.pdf

    Gymnasiearbete är en obligatorisk kurs, som ingår i samtliga gymnasieprogram. Utan godkänt betyg i Gymnasiearbete kan man inte få ut Gymnasieexamen. Det är med gymnasiearbetet eleven knyter ihop sina studier på programmet & visar att hen är förberedd för yrkesliv eller högskolestudier.
    Här kan du se två exempel http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.181527!/Menu/article/attachment/HU1.pdf
    och http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.181529!/Menu/article/attachment/HU2.pdf

    *** *** ***
    En kurs INTERNATIONELLA RELATIONER, 100 poäng:
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

    Olika aktörer, deras mål och medel samt hur dessa samspelar inom utrikes- och säkerhetspolitik. Den moderna nationalstatens utmaningar som en internationell aktör.
    Olika teoretiska perspektiv på internationella relationer.
    Världskrigens och efterkrigstidens betydelse för etableringen av internationella institutioner. Olika former av organiserat samarbete mellan länder och sambandet mellan detta samarbete och den politiska och ekonomiska utvecklingen.
    Orsaker till och följder av samarbeten och konflikter.
    Internationell rätt. Möjligheter och svårigheter med att säkerställa såväl staters som individers rättigheter och säkerhet. Grundläggande internationella konventioner om mänskliga fri- och rättigheter och olika aktörers möjlighet till tillämpning.
    Globaliseringens betydelse för individer, grupper och samhällen samt möjligheter och utmaningar för miljö och resursfördelning.
    Samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
    Källkritisk granskning, tolkning och värdering av informationen från olika medier och andra källor. Källhänvisning enligt vanliga system.
    Muntlig och skriftlig presentation i olika former som är vanliga inom området, till exempel debatter, debattartiklar, vetenskapliga rapporter och essäer.
    *** *** ***
    Ämnet Humanistisk & Samhällsvetenskaplig Specialisering
    möjliggör en tvärvetenskaplig eller inomvetenskaplig fördjupning inom ett valt kunskapsområde. Det ger möjlighet till ett vidgat perspektiv på humaniora eller samhällsvetenskap genom fördjupade kunskaper inom området. Humaniora & samhällsvetenskap kan omfatta många olika akademiska discipliner, till exempel filosofi, genusvetenskap, historia, konstvetenskap, medier och kommunikation, nationalekonomi, psykologi, språk, språkvetenskap och statsvetenskap.

    Undervisningen i ämnet ska syfta till att eleverna fördjupar sina kunskaper inom ett valt kunskapsområde. Eleverna ska ges möjlighet att fördjupa ett vetenskapligt förhållningssätt, till exempel genom att diskutera teorier och pröva hypoteser. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda relevanta begrepp och metoder inom kunskapsområdet. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga att vara källkritiska samt resonera kring och presentera resultat. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att relatera de fördjupade kunskaperna inom humaniora eller samhällsvetenskap till omvärlden samt bidra till att de utvecklar förmåga att omsätta kunskaperna i handling.

    I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att på ett fördjupat sätt arbeta med vetenskapliga metoder inom humaniora eller samhällsvetenskap. I undervisningen ska eleverna dessutom ges möjlighet att uttrycka kunskaper & föra resonemang såväl muntligt som skriftligt samt med hjälp av modern informationsteknik.
    Undervisningen i ämnet ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
    Kunskaper om det valda kunskapsområdet;
    förmåga att bearbeta, analysera och diskutera kunskapsområdet ur olika aspekter samt att relatera kunskapsområdet till omvärlden;
    förmåga att använda begrepp, metoder och teorier i arbetet med kunskapsområdet & att tillämpa ett kritiskt förhållningssätt i arbetet med kunskapsområdet, att praktiskt omsätta kunskaper inom området i olika sammanhang, att presentera kunskaper inom området i olika sammanhang.

    Hälsningar
    Mikael SYV

    Frågor och svar taggade med 'utredare av grova brott' (6 st.)

    • Lo

      Kan man läsa sig till en juridik kandidat utan program?

      Hej! Jag har alltid drömt om att plugga juridik och undrar om det finns andra vägar till en kandidatexamen inom juridik (förutom programmet). Har tidigare hört att man med vissa utbildningar kan "plocka ihop"/ läsa ihop en examen med flera fristående...

      Milla : : Hej,jag förstår av din fråga att du skulle velat komma in på juristprogrammen men du har lägre meritvärde än det som brukar ge plats på juristprogrammet,... Läs hela svaret
    • Milla1331

      Vilken väg till brottsutredare?

      Hej! Jag har gått ut gymnasiet där jag läste naturvetenskapliga linjen. Jag vet vad jag vill bli men vet ej hur jag ska gå till väga då det står olika på olika sidor. Jag vill bli brottsutredare inom grova brott (helst mordutredare). Spelar det...

      Milla : : Hej!Det vi vet om yrket Mordutredare (utredare av grova brott) berättar vi i presentationen av yrket på framtid.se/yrke/mordutredare och det finns olika vägar in i det yrket; det bästa är,... Läs hela svaret
    • elev

      Vilken utbildning ska jag välja?

      Jag tror att jag skulle vilja arbeta som en mordutredare/utredare för grövre brott, men jag är inte säker. Detta på grund av att jag är intresserad av statsvetenskap med. Jag vet inte vilken jag ska välja och vart jag ska läsa. Jag behöver...

      Anna: : Hej Olivia,En förutsättning för att kunna bli ”Mordutredare/utredare av grova brott” är antingen genomgången utbildning på Polishögskolan eller... Läs hela svaret
    • Mariam

      Jag vill plugga till mordutredare?

      Hej, jag har tagit studenten och vill jobba som mordutredare, jag vill inte bli polis, och jag vill bli den som utreder brottet och analyserar. Så jag undrar hur jag ska ta mig t väga?

      Anna: : Hej Mariam,om du vill bli Mordutredare (utredare av grova brott) men ej vill eller kan läsa polisutbildningen, då föreslår jag att du läser Kriminologi. Det är inte helt uteslutet att på... Läs hela svaret
    • Elev

      Kan jag bli kriminolog?

      Hej. Jag vill bli kriminolog (utredare grova brott). Jag har läst att man kan läsa kriminolog III, för att kunna bli det. Men för att bli polis får man t.ex inte ha ADD. ADHD. DIBETES TYP 1 OSV. Jag har ADD, kan jag då bli kriminolog för grova brott? Eller är det samma sak där? Vill så gärna...

      Anna: : Hej!du nämner ADD i din fråga och troligtvis kan du inte bli polis med den diagnosen du har. Du skriver om att du vill bli utredare av grova brott. Du fick redan bra/rätt svar från Julia SYV. Men jag vill komma... Läs hela svaret
    • Hannah

      Hur blir jag en morddetektiv?

      Jag undrar vad jag behöver för grunder för att bli en morddetektiv, jag har velat bli en morddetektiv väldigt länge. Jag vill börja plugga kriminologi i Örebro så jag undrar om jag behöver plugga kriminologi eller inte för att kunna bli en...

      Anna: : Hej Hannah,kika gärna på framtid.se/yrke/mordutredarePolisutbildningen är en "bra väg" att gå - för det finns en viss chans att efter några år som polis, få intern... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga