bambam
    hej. jag visste inte riktigt hur jag skulle skriva som rubrik.
    men jag undrade över sakerna man får lära sig på på humanistiska, vad det innebär liksom.
    vad menas med internationella relationer? vad menas men humanistisk och samhälls vetenskaplig specialisering? vad får man göra? och vad är gymnasiearbete?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, jag antar att du redan har läst på ganska mycket om Humanistiska programmet. Skickar ändå två länkar: info- om HU http://www.gymnasieguiden.se/program/HU
    och programplan http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/HU.pdf

    Gymnasiearbete är en obligatorisk kurs, som ingår i samtliga gymnasieprogram. Utan godkänt betyg i Gymnasiearbete kan man inte få ut Gymnasieexamen. Det är med gymnasiearbetet eleven knyter ihop sina studier på programmet & visar att hen är förberedd för yrkesliv eller högskolestudier.
    Här kan du se två exempel http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.181527!/Menu/article/attachment/HU1.pdf
    och http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.181529!/Menu/article/attachment/HU2.pdf

    *** *** ***
    En kurs INTERNATIONELLA RELATIONER, 100 poäng:
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

    Olika aktörer, deras mål och medel samt hur dessa samspelar inom utrikes- och säkerhetspolitik. Den moderna nationalstatens utmaningar som en internationell aktör.
    Olika teoretiska perspektiv på internationella relationer.
    Världskrigens och efterkrigstidens betydelse för etableringen av internationella institutioner. Olika former av organiserat samarbete mellan länder och sambandet mellan detta samarbete och den politiska och ekonomiska utvecklingen.
    Orsaker till och följder av samarbeten och konflikter.
    Internationell rätt. Möjligheter och svårigheter med att säkerställa såväl staters som individers rättigheter och säkerhet. Grundläggande internationella konventioner om mänskliga fri- och rättigheter och olika aktörers möjlighet till tillämpning.
    Globaliseringens betydelse för individer, grupper och samhällen samt möjligheter och utmaningar för miljö och resursfördelning.
    Samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
    Källkritisk granskning, tolkning och värdering av informationen från olika medier och andra källor. Källhänvisning enligt vanliga system.
    Muntlig och skriftlig presentation i olika former som är vanliga inom området, till exempel debatter, debattartiklar, vetenskapliga rapporter och essäer.
    *** *** ***
    Ämnet Humanistisk & Samhällsvetenskaplig Specialisering
    möjliggör en tvärvetenskaplig eller inomvetenskaplig fördjupning inom ett valt kunskapsområde. Det ger möjlighet till ett vidgat perspektiv på humaniora eller samhällsvetenskap genom fördjupade kunskaper inom området. Humaniora & samhällsvetenskap kan omfatta många olika akademiska discipliner, till exempel filosofi, genusvetenskap, historia, konstvetenskap, medier och kommunikation, nationalekonomi, psykologi, språk, språkvetenskap och statsvetenskap.

    Undervisningen i ämnet ska syfta till att eleverna fördjupar sina kunskaper inom ett valt kunskapsområde. Eleverna ska ges möjlighet att fördjupa ett vetenskapligt förhållningssätt, till exempel genom att diskutera teorier och pröva hypoteser. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda relevanta begrepp och metoder inom kunskapsområdet. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga att vara källkritiska samt resonera kring och presentera resultat. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att relatera de fördjupade kunskaperna inom humaniora eller samhällsvetenskap till omvärlden samt bidra till att de utvecklar förmåga att omsätta kunskaperna i handling.

    I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att på ett fördjupat sätt arbeta med vetenskapliga metoder inom humaniora eller samhällsvetenskap. I undervisningen ska eleverna dessutom ges möjlighet att uttrycka kunskaper & föra resonemang såväl muntligt som skriftligt samt med hjälp av modern informationsteknik.
    Undervisningen i ämnet ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
    Kunskaper om det valda kunskapsområdet;
    förmåga att bearbeta, analysera och diskutera kunskapsområdet ur olika aspekter samt att relatera kunskapsområdet till omvärlden;
    förmåga att använda begrepp, metoder och teorier i arbetet med kunskapsområdet & att tillämpa ett kritiskt förhållningssätt i arbetet med kunskapsområdet, att praktiskt omsätta kunskaper inom området i olika sammanhang, att presentera kunskaper inom området i olika sammanhang.

    Hälsningar
    Mikael SYV

    Frågor och svar taggade med 'jobb för socionom' (5 st.)

    • Harri

      Socionom utan att jobba med människor?

      Vilka yrkesval har man som socionom som inte är människobehandlande? Jag har jobbat som handläggare inom myndighet ett tag nu, men känner inte att det är hållbart och att jag är på gränsen till utmattning. Det administrativa arbetet som att...

      Milla : : Hej,jag gissar på att du kanske redan har socionomexamen men du skriver inte direkt om det, så det kanske är så att din situation är annorlunda och om du funderar på att söka till... Läs hela svaret
    • elev

      Vad kan jag jobba som om jag utbildar mig till socionom?

      Hej! Jag har funderat lite på socionom linjen. Jag gillar samhällsämnen i skolan och känner att denna linjen verkar vara den närmsta tillgängliga linjen som liknar det jag gillar mest. Men dock så har jag läst att man brukar jobba med tex missbrukare...

      Anna: : Hej, kika gärna på information i presentationen Socionomyrken. Det finns också ett antal yrken där man kan få jobb med en 3-årig högskoleutbildning inom... Läs hela svaret
    • Robert

      Finns det arbetsmöjligheter i Sverige med finsk socionomexamen?

      Studerar till socionom (YH) på en svenskspråkig högskola i Finland. Hurdana är arbetsmöjligheterna med en sådan examen i Sverige? Vad är man kvalificerad att arbeta som/med? Kan man arbeta som t.ex. skolkurator? Ni får gärna också nämna vart jag kan vända mig för att få svar på mer specifika...

      Julia: : Hej Robert! Vänd dig gärna till UHR; Universitets- och högskolerådet, för bedömning av utländsk utbildning: se information på... Läs hela svaret
    • Ellen

      Jobb familjehem=barnhem??

      Hej! Vad jag har förstått så har barnhem avvecklats i Sverige, men är ett familjehem ett liknande boende? Om inte, HVB hem i landet finns det bara för ensamkommande, missbruk, självskadebeteende eller finns det för föräldralösa barn? Eller är det vanliga att det hamnar i fosterhem direkt? Är...

      Daniel: : Hej Ellen,kika ex. på "yrke" familjehemsförälder >> - det är vanliga familjer som mot viss ersättning tar emot barn som är i behov av att bo i en familj; det finns olika typer av... Läs hela svaret
    • Tanya

      Vidareutbilda mig till efter socionomexamen?

      Hej! Jag går just nu tredje året på HT-linjen. Jag har dock fått insikt om att jag inte alls vill jobba inom detta, men tänkte ändå ta studenten och göra klart allt. Tänkte läsa samhällskunskap 1a2 så jag blir behörig till att söka socionom (läser redan matte 2 utökat). Har sett att man kan...

      Anna: : Hej Tanya! Det finns många olika möjligheter att vidareutbilda sig efter Socionomprogrammet. T.ex. http://utbildning.gu.se/kurser/kurs_information/?courseId=SW2210 Var i landet vill du studera? Någon/några... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga