bambam
    hej. jag visste inte riktigt hur jag skulle skriva som rubrik.
    men jag undrade över sakerna man får lära sig på på humanistiska, vad det innebär liksom.
    vad menas med internationella relationer? vad menas men humanistisk och samhälls vetenskaplig specialisering? vad får man göra? och vad är gymnasiearbete?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, jag antar att du redan har läst på ganska mycket om Humanistiska programmet. Skickar ändå två länkar: info- om HU http://www.gymnasieguiden.se/program/HU
    och programplan http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/HU.pdf

    Gymnasiearbete är en obligatorisk kurs, som ingår i samtliga gymnasieprogram. Utan godkänt betyg i Gymnasiearbete kan man inte få ut Gymnasieexamen. Det är med gymnasiearbetet eleven knyter ihop sina studier på programmet & visar att hen är förberedd för yrkesliv eller högskolestudier.
    Här kan du se två exempel http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.181527!/Menu/article/attachment/HU1.pdf
    och http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.181529!/Menu/article/attachment/HU2.pdf

    *** *** ***
    En kurs INTERNATIONELLA RELATIONER, 100 poäng:
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

    Olika aktörer, deras mål och medel samt hur dessa samspelar inom utrikes- och säkerhetspolitik. Den moderna nationalstatens utmaningar som en internationell aktör.
    Olika teoretiska perspektiv på internationella relationer.
    Världskrigens och efterkrigstidens betydelse för etableringen av internationella institutioner. Olika former av organiserat samarbete mellan länder och sambandet mellan detta samarbete och den politiska och ekonomiska utvecklingen.
    Orsaker till och följder av samarbeten och konflikter.
    Internationell rätt. Möjligheter och svårigheter med att säkerställa såväl staters som individers rättigheter och säkerhet. Grundläggande internationella konventioner om mänskliga fri- och rättigheter och olika aktörers möjlighet till tillämpning.
    Globaliseringens betydelse för individer, grupper och samhällen samt möjligheter och utmaningar för miljö och resursfördelning.
    Samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
    Källkritisk granskning, tolkning och värdering av informationen från olika medier och andra källor. Källhänvisning enligt vanliga system.
    Muntlig och skriftlig presentation i olika former som är vanliga inom området, till exempel debatter, debattartiklar, vetenskapliga rapporter och essäer.
    *** *** ***
    Ämnet Humanistisk & Samhällsvetenskaplig Specialisering
    möjliggör en tvärvetenskaplig eller inomvetenskaplig fördjupning inom ett valt kunskapsområde. Det ger möjlighet till ett vidgat perspektiv på humaniora eller samhällsvetenskap genom fördjupade kunskaper inom området. Humaniora & samhällsvetenskap kan omfatta många olika akademiska discipliner, till exempel filosofi, genusvetenskap, historia, konstvetenskap, medier och kommunikation, nationalekonomi, psykologi, språk, språkvetenskap och statsvetenskap.

    Undervisningen i ämnet ska syfta till att eleverna fördjupar sina kunskaper inom ett valt kunskapsområde. Eleverna ska ges möjlighet att fördjupa ett vetenskapligt förhållningssätt, till exempel genom att diskutera teorier och pröva hypoteser. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda relevanta begrepp och metoder inom kunskapsområdet. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga att vara källkritiska samt resonera kring och presentera resultat. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att relatera de fördjupade kunskaperna inom humaniora eller samhällsvetenskap till omvärlden samt bidra till att de utvecklar förmåga att omsätta kunskaperna i handling.

    I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att på ett fördjupat sätt arbeta med vetenskapliga metoder inom humaniora eller samhällsvetenskap. I undervisningen ska eleverna dessutom ges möjlighet att uttrycka kunskaper & föra resonemang såväl muntligt som skriftligt samt med hjälp av modern informationsteknik.
    Undervisningen i ämnet ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
    Kunskaper om det valda kunskapsområdet;
    förmåga att bearbeta, analysera och diskutera kunskapsområdet ur olika aspekter samt att relatera kunskapsområdet till omvärlden;
    förmåga att använda begrepp, metoder och teorier i arbetet med kunskapsområdet & att tillämpa ett kritiskt förhållningssätt i arbetet med kunskapsområdet, att praktiskt omsätta kunskaper inom området i olika sammanhang, att presentera kunskaper inom området i olika sammanhang.

    Hälsningar
    Mikael SYV

    Frågor och svar taggade med 'gy11' (5 st.)

    • E

      Behörighet till läkarprogrammet (gy11)?

      Hej, Nu är det så att jag har bestämt mig för att söka in till läkarprogrammet. Dock gick jag samhällsprogrammet i gymnasiet och saknar behörighet för utbildningen. Jag har läst att naturkunskap1+naturkunskap2 inte motsvarar kemi1, fysik1 och biologi 1. Stämmer detta? Behöver jag göra en...

      Julia: : Hej E, du behöver betyg på nivå 2. Betyg på nivå 1 behöver du inte. Om du känner att du har kunskaper, anmäI dig i så faII direkt tiII prövningar i Kemi2, Fysik 2... Läs hela svaret
    • Kalle

      Kompletteringar?

      Hej Jag har ett fullständigt slutbetyg (2500p) men har ett IG i slutbetyget som jag skulle vilja bli av med, men nu när det är försent med att göra prövningar eller att läsa gamla kurser via komvux. Så tänkte jag att jag kunde läsa den nya motsvarande (gy11) kursen via komvux för att få ett...

      Mikael: : Hej Kalle, får du högre betyg i Matte 1 än den som du hade i Matte A, räknas det nya betyget in i stället. (Har man flera betyg i samma (eller i en motsvarande) kurs, är det alltid det högre betyget som... Läs hela svaret
    • Volodymyr

      Får man markera kemi och fysik 2 som utökade kurser när man läser NA?

      Hej! Håller på just och försöker fixa till mina betyg inför framtida universitetsstudier och befinner mig just nu i ett litet dilemma. Som det ser ut nu har jag ett snitt på över 18p utan merit, men jag läser 2700p. Från vad jag förstått ska jag i denna situation kunna markera två av kurserna...

      Anna: : Hej, se i Programplanen för NA här >> om du har betyg i Geografi 1 och Samhällskunskap 2, kan du "låtsas" att du läste Samhäll-inriktningen men har... Läs hela svaret
    • Julia

      Hur räknas meritpoängen?

      Hej! Jag började gymnasiet 2011 och undrar hur meritpoängen för moderna språk räknas? Jag vill ansöka till ekonomrogrammet på Handelshögskolan Göteborg. Måste jag läsa till steg 5 för att uppnå full merit 1,5 (det har jag läst att de med slutbetyg innan gy11 var tvungna att göra) eller räcker...

      Anna: : Hejsan, du som påbörjade gymnasiala studie år 2011, läste mot Examensbevis. Det som gäller för dig vad det gäller Meritpoäng - kan du läsa på den här platsen på... Läs hela svaret
    • Sara

      Hur många har sökt in från gy 11 och hamnat i Blex?

      Hej! Jag kommer att ta studenten nu i vår med det nya betygssystemet, och planen är att jag i höst ska läsa vidare på universitetet till Civilingenjör. För tillfället kommer mina poäng att ligga precis vid gränsen som var vid förra årets intagning i Urval 2, då jag kommer att få mellan 20,0 -...

      Lena: : Hejsan, du hittar dessvärre ingen statistik än på sökande eftersom GY11 inte har gått ut än och söket blir först klart i juli någon gång. Statistik kan vi nog inte få förren i aug-sept. Hur många... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga