Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31984 frågor besvarade.
Vad är ämnena på humanistiska?
0Poäng
bambam
hej. jag visste inte riktigt hur jag skulle skriva som rubrik.
men jag undrade över sakerna man får lära sig på på humanistiska, vad det innebär liksom.
vad menas med internationella relationer? vad menas men humanistisk och samhälls vetenskaplig specialisering? vad får man göra? och vad är gymnasiearbete?
*** *** ***
En kurs INTERNATIONELLA RELATIONER, 100 poäng:
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Olika aktörer, deras mål och medel samt hur dessa samspelar inom utrikes- och säkerhetspolitik. Den moderna nationalstatens utmaningar som en internationell aktör.
Olika teoretiska perspektiv på internationella relationer.
Världskrigens och efterkrigstidens betydelse för etableringen av internationella institutioner. Olika former av organiserat samarbete mellan länder och sambandet mellan detta samarbete och den politiska och ekonomiska utvecklingen.
Orsaker till och följder av samarbeten och konflikter.
Internationell rätt. Möjligheter och svårigheter med att säkerställa såväl staters som individers rättigheter och säkerhet. Grundläggande internationella konventioner om mänskliga fri- och rättigheter och olika aktörers möjlighet till tillämpning.
Globaliseringens betydelse för individer, grupper och samhällen samt möjligheter och utmaningar för miljö och resursfördelning.
Samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
Källkritisk granskning, tolkning och värdering av informationen från olika medier och andra källor. Källhänvisning enligt vanliga system.
Muntlig och skriftlig presentation i olika former som är vanliga inom området, till exempel debatter, debattartiklar, vetenskapliga rapporter och essäer.
*** *** ***
Ämnet Humanistisk & Samhällsvetenskaplig Specialisering
möjliggör en tvärvetenskaplig eller inomvetenskaplig fördjupning inom ett valt kunskapsområde. Det ger möjlighet till ett vidgat perspektiv på humaniora eller samhällsvetenskap genom fördjupade kunskaper inom området. Humaniora & samhällsvetenskap kan omfatta många olika akademiska discipliner, till exempel filosofi, genusvetenskap, historia, konstvetenskap, medier och kommunikation, nationalekonomi, psykologi, språk, språkvetenskap och statsvetenskap.
Undervisningen i ämnet ska syfta till att eleverna fördjupar sina kunskaper inom ett valt kunskapsområde. Eleverna ska ges möjlighet att fördjupa ett vetenskapligt förhållningssätt, till exempel genom att diskutera teorier och pröva hypoteser. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda relevanta begrepp och metoder inom kunskapsområdet. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga att vara källkritiska samt resonera kring och presentera resultat. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att relatera de fördjupade kunskaperna inom humaniora eller samhällsvetenskap till omvärlden samt bidra till att de utvecklar förmåga att omsätta kunskaperna i handling.
I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att på ett fördjupat sätt arbeta med vetenskapliga metoder inom humaniora eller samhällsvetenskap. I undervisningen ska eleverna dessutom ges möjlighet att uttrycka kunskaper & föra resonemang såväl muntligt som skriftligt samt med hjälp av modern informationsteknik.
Undervisningen i ämnet ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
Kunskaper om det valda kunskapsområdet;
förmåga att bearbeta, analysera och diskutera kunskapsområdet ur olika aspekter samt att relatera kunskapsområdet till omvärlden;
förmåga att använda begrepp, metoder och teorier i arbetet med kunskapsområdet & att tillämpa ett kritiskt förhållningssätt i arbetet med kunskapsområdet, att praktiskt omsätta kunskaper inom området i olika sammanhang, att presentera kunskaper inom området i olika sammanhang.
Min ena dotter går i åk 8. Hon har bl a aspergerdiagnos och är högbegåvad men väldigt långsam så hinner sällan klart med alla uppgifter såväl vid lektionsarbete som prov eller läxor. Hon har C-A i betyg och det finns ingen...
Anna: :
Hej Lisa,läs gärna en kort sammanställning och se en lista på gymnasieskolorna på gymnasieguiden.se/reportage/gymnasiestudier-för-elever-med-särskilda-behov och fundera över: vill/behöver... Läs hela svaret
Hej! Jag har en son som nu går i 9:an i södra Sverige med autism. Han har behörighet för ett nationellt program men vi är osäkra på att han klarar att bibehålla sina betyg i en större klass, nu går han i en liten skola med många...
Anna: :
Hej Kajsa!"Autism" används som ett samlingsnamn för många rätt olika tillstånd och det skiljer sig också i grad och omfattning, prognos för utveckling samt i vilka stödbehov eleven... Läs hela svaret
Om man bor i Vellinge och har ett barn med AST kan man ändå söka till en grundskola i Malmö som har skolor för elever med AST?
Om ja finns det grund kolor i Malmö för elever med AST?
Liselotte: :
Hej Camilla,
AST är ett brett begrepp och mycket handlar om grad och omfattning. Man måste känna till eleven för att kunna ge råd om vilka skolor som kan passa. Vi... Läs hela svaret