Johannes

    Hej! Jag läste Naturkunskap 1 och 2 i gymnasiet (sam/estet). Idag behöver jag: Kemi2, Biologi2, och Fysik2. Jag sökte Kemi2 och Fysik2 på Komvux och blev antagen till Fysik2 men inte till Kemi2 med motiveringen att jag var obehörig.
    2 frågor:
    1) Hur kan jag ha blivit antagen till Fysik2 men inte Kemi2?
    2) Kan jag göra en prövning i Biologi2?
    Tack! Mvh Johannes

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Jag tror komvux gjorde fel. Du borde inte bli antagen till Fysik 2 (du du saknar godkänt betyg i fysik 1a). Att du inte blev antagen till kemi 2 är rätt; du har inte godkänt betyg i kemi1.
    Prövningar kan man anmäla sig till - i vilka kurser man vill, utan att ha fått några betyg, över huvudet taget. Dock är chansen liten att få godkänt betyg i en kurs som man inte har läst. Givetvis kan man skaffa sig kunskaper genom självstudier, men då har man "läst kursen", fast inte i skolan, utan på egen hand.

    Naturkunskap 2 innehåler delar av kurser kemi1, fysik 1a och biologi 1. Man läser naturkunskap 2 på 100 timmar (100 p. = 100 undervisningstimmar).
    Kemi 1 läser man också på 100 timmar; biologi 1 - likaså, på 100 timmar men fysik 1a är en större kurs som läses på 150 timmar. Alltså, om man läser kemi1, fysik 1b och biologi 1 läser man i 350 timmar. Jämför - Naturkunskap 2 läser man på 100 timmar, det är alltså ca en tredje del av kursen kemi1, ca tredje del av kursen biologi1 samt ca en fjärde del av kursen fysik 1a som man läser inom naturkunskap 2.
    Om man inte genom självstudier skaffat sig betydligt större kunskaper i de naturvet.ämnena - har man inte förutsättningar/förkunskaper att klara att få godkända betyg i de ämnena på nivå 2.

    ang. vilka förkunskaper som krävs och vilka kurser som komvux kan vägra att ta in på...
    Komvux vill inte ge plats på kurser om de inte har bevis på att man har förutsättningar (förkunskaper) att klara godkänt nivå på kurserna. Saknar man betyg i "underliggande" kurser, kan man ibland bevisa sina förkunskaper genom nivåbedömningstester.
    För den studerande, om hen tar studiemedel, kan det bli tråkigheter: ex. om det visar sig bli för svårt för dig pga du inte har tillräckliga förkunskaper och du ej får godkända betyg, kommer CSN neka dig studiemedel nästa gång du ansöker om studiemedel. CSN kräver att man klarar godkäda betyg i minst hälften av de studier för vilka man fick studiemedel för. Att komvux tog in dig på för svåra kurser, tror jag - tyvärr - ej kommer att "bita" på CSN.

    • : Tusen tack för ett oerhört informativt svar, Mikael! Så om jag förstår det rätt är jag inte "behörig" att söka exempelvis Biologi 2 på Komvux utan att först läsa Biologi 1, eftersom det är sannolikt att jag inte klarar kursen, men jag KAN göra en prövning i Biologi 2 utan att ha läst Biologi 1 och (med ett godkänt resultat) vara berättigad till en utbildning som kräver just Biologi 2? Jag kan även (i praktiken) övertyga Komvux till att anta mig till andra steget i en kurs, utan att ha läst det föregående. (Detta är aktuellt då jag har läst både Fysiologi och Farmakologi på universitetet utan svårigheter och har tid över till egenstudier).
    • Mikael : Det du skriver i din kommentar - stämmer.