charlotte
    Hej, tänkte söka en utbildning som har matematik 1b som krav, Är det samma som matematik A i gymnasiet? jag förstår inte heller riktigt skillnaden på 1 a och b och c. OM jag vill läsa upp matematik B vad är det då ? 2A? har under hela min skoltid svårt för matte. Tror dock det är inget jag kan få hjälp med idag. Men jag och min lärare i gymnasiet trodde jag hade dyskakili eller va de heter ,

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej!
    Matematik A är en gammal kurs som har tre st. motsvarande nya kurser: matematik 1a, 1b och 1c.
    Matematik B har motsvarande nya kurser matematik 2a, 2b och 2c.
    a,b och c är olika mattespår. a-spåret består av matte 1a och 2a och läses på gymnasiets yrkesprogram.
    b-spår är inriktat på Ekonomi och c-spår är inriktat på Naturvetenskap.
    Jag är nyfiken på vilken utbildning det är som har matematik 1b som kräv. Det är ovanligt med ett sådant krav.
    Om du vill läsa upp matematik B, skaffar du dig högre betyg i matematik 2a eller 2c eller 2b - vilken av de kurserna som helst och det högre betyget kommer räknas in i stället för matematik B-betyget. Du får gärna kika på https://www.fragasyv.se/info/matematik-pa-gymnasiet

    ang. Dyskalkyli
    På komvux i din kommun kan du väcka frågan om dyskalkyli-utredning. Det är speciallärare som kan göra den. Om det blir konstaterat att du har dyskalkyli, kan du ha rätt till extrastöd i mattestudier.

    • : Hej de är Paralegal på yrgo i göteborg. Det är ansökning till våren igen så om jag behöver studera 1b eller om de räcker med mitt matematik A ifrån gymnasiet. Krav : Svenska 2 Engelska 6 Matematik 1 b eller c Samhällskunskap 1 b
    • Anna : Jo, om du har godkänt betyg i matematik A så behöver du inte läsa matematik 1. Motsvarande kurs till Svenska 2 är Svenska B, till Engelska 6 - Engelska B och till Samhällskunskap 1b - Samhällskunskap A. Hur höga betyg man har i gymnasiala kurser (förutom det att de måste vara godkända betyg) spelar inte så stor roll vid ansökan till yrkeshögskola, därför att arbetslivserfarenhet och ansökningsprover/intervju och hur man i brevet motiverar varför man vill utbilda sig på just den utbildningen spelar också mycket stor roll. Antagning till yrkeshögskola görs på en så kallad "sammantagen bedömning" där betygen är endast en del.
    • : toppen tack för svar =)
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer