Anton
    Hej! Om jag läser en kurs som ger mer meritpoäng tex moderna språk 3 och 4 då får 1,5 i meritpoäng. Om jag får E i betyg räknas det in i jämförelsetalet+ meritpoängen? Alltså blir det ett lågt jämförelsetal om jag får ett e vilket gör att jag kan sänkt fast jag får meritpoäng..

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Anton,
    kurser som behövs för behörighet och kurser som ger Meritpoäng räknas in i Jämförelsetal.
    Du kan inte få sänkt Jämförelsetal pga kurser för Meritpoäng. En kurs á 100 p. ger minst 0.5 i Merit och även om du skulle haft alla övriga betyg A - så sänks inte Jämförelsetal med 0.5 på grund av en E-kurs, utan du kommer i vilket fall få en höjning, om ens liten, men en HÖJNING om en kurs ger Meritpoäng.
    Om kursen krävs för BEHÖRIGHET till utbildningen & därför inte ger Meritpoäng, kan det bli sänkning av Jämförelsetal, ja. Men, utan behörighetsgivande kurser är du inte behörig och kommer inte in - därför är de kurserna nödvändiga.
    Har jag svarat på din fråga nu?
    Mvh
    Mikael SYV
    • Anton : Så mitt sänks inte då för jag behöver inte moderna språk till min utbildning egentligen men jag gör det för att få extra poäng för att komma in snbbare.
    • Mikael : Ett snabbare väg in på en högskoleutbildning kan vara genom Högskoleprovet. Moderna språk ger meritpoäng från steg 3. Moderna språk 3 och 4 tillsammans ger max merit inom Moderna språk, som är 1,5. F betyg ger inga meritpoäng. E betyg ger Meritpoäng och 10.0 i Jämförelsetal men givetvis är högre betyg bättre. Moderna språk 1 och 2 kommer inte räknas in i jämförelsetal, eftersom de kurserna inte ger Meritpoäng /undantag - om de kurserna ingår i Gymnasieexamen, som ger Grundläggande behörighet, då blir de på så sätt "behörighetsgivande" och de betygen räknas då in i jämförelsetal). Mvh Mikael SYV
    • Anton : Så om jag läser steg 3 och 4 i moderna språk och får ett E kommer jag bara på 1,0 i merit?
    • Liselotte : Moderna språk 3 och 4 TILLSAMMANS ger 1,5 Meritpoäng, som är max inom Moderna språk.
    • Liselotte : Skriver ett nytt svar till dig nu.
    Läs alla kommentarer
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Anton, antal meritpoäng är helt oberoende av vilket GODKÄNT betyg man får i kursen/kurserna.
    Betyg F ger inga meritpoäng, men betyg från E till A ger EXAKT SAMMA ANTAL just meritpoäng.
    Men eftersom de kurserna, som ger meritpoäng, räknas OCKSÅ in i Jämförelsetal - här påverkar de vad slut-beräkningen blir, så att säga.
    Jämförelsetal + Meritpoäng = Meritvärde
    Om du t.ex. har jämförelsetal på 15.0 (alla C-betyg i alla ämnen) och inga kurser för meritpoäng blir beräkningen som följer:
    15.0 + 0 = 15.0

    Om du "ovanpå detta" läser Moderna språk 3 och 4 och får C betyg även i de två kurserna, blir beräkningen:
    15.0 + 1.5 = 16.5

    Om du får högre betyg i Moderna språk 3 och/eller 4 - så ger de exakt samma antal meritpoäng men drar Jämförelsetal lite uppåt...
    och i annat fall - om du får D eller E i en eller båda kurserna, drar de Jämförelsetal lite neråt... men eftersom höjningen genom Meritpoäng är så pass stor, ligger du i vilket fall på "plussidan" om du får Meritpoäng.

    Lycka till med studierna! Liselotte SYV
    Liselotte