GOD

    Betyg från 2007, Samhälle Programmet. Estetisk 50P (G) (Man får inte räkna in den numera) Historia A 100P (G) Matematik A 100P (G) Engelska A 100P (VG) Media 100P (G) Naturkunskap A 50P (IG) Samhälle A 100P (IG) Svenska A 100P (IG) Moderna Språk 3, Tyska 100P (IG) Psykologi A 50P (IG) Religion A 50P (IG Totalt: G: 400 IG: 450 Användbara poäng: 550 2500 - 900 = 1600 2400 - 550 - 1850 Jag ska börja läsa Engelska 6 nu i Mars. 5 veckor kurs, vilket ger 100P. Den avslutas 22 April. 1850 - 100 = 1750 Sedan börjar jag Undersköterska utbildning i April, exakt när Engelska 6 är klar, 22 April. Och i det paketet ingår Svenska A eller 1, vilket är perfekt. Det paketet ligger på 1500 poäng och jag blir klar 2025-10-12 När det är klart så blir det 1750-1500 = 250 poäng kvar. Min fråga är: Då det står att slutbetyg gäller till 1 Juli 2025, så verkar det vara kört för mig att få ett slutbetyg från Komvux? Eller kan jag be dom att få plugga fortare, så att jag blir klar inom ett år eller liknande? För jag behöver dessutom 250p extra. Eller har jag fortfarande chans att få gymnasieexamens betyg istället om jag kör i den normala takten och blir klar i Oktober 2025 med Undersköterska utbildningen och sen plugga 2-3 snabba kurser för att få klart de 250 poäng som behövs? Vad exakt behövs i mitt fall med Undersköterska utbildningen för att liksom få ett examen eller slutbetyg, vilken väg tror du är mest rimligt för mig? Då jag är lite förvirrad hur allt fungerar, jag hoppade av i 2an på gymnasiet och flyttade till USA och började jobba där. Har glömt bort systemet helt här. Tack för hjälpen.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    vad är mål med dina studier? Vill du få yrkestitel Undersköterska? eller vill du få "fullständig gymnasiekompetens" för att t.ex kunna söka till utbildningar på de svenska universitet/högskolor?
    Yrkestitel undersköterska kan man ansöka om från 1 juli 2023 och för att kunna få ett positivt svar från socialstyrelsen behöver du inte ta ut ett slutbetyg eller gymnaseexamen. Se information på socialstyrelsen.se/skyddad-yrkestitel-for-undersköterska
    Men det ena uteslutet inte det andra för att du kan både få ut bevis på att du fått den skyddade titeln Undersköterska (från socialstyrelsen) och bevis på att du är högskolebehörig från komvux.

    Om du vill få Slutbetyg eller Gymnasieexamen (Examensbevis) från komvux, så bör du tänka på följande:
    det finns möjlighet att utfärda slutbetyg inom komvux på gymnasial nivå fram till den 1 juli 2025. Efter den 1 juli 2025 kan man bara utfärda gymnasieexamen för elever inom komvux på gymnasial nivå.
    Av din fråga förstår jag att du blir klar med kurspaketet undersköterska i oktober 2025 och då är det för sent för dig att kunna ta ut ett slutbetyg.
    För att kunna ta ut ett slutbetyg måste du samla ihop tillräckligt antal gymnasiala poäng innan 1 juli 2025; det är 2350 gymnasiala poäng du måste få ihop för att kunna få ut ett slutbetyg.
    Av information I din fråga gissar jag på att du kommer att behöva läsa mot examensbevis från komvux. Planering mot examensbevis gör du tillsammans med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Boka tid med SYV-en på komvux, det är ingen enkel sak att omvandla gamla kurser till de nya/nyvarande kurserna (det är inte alltid det går); du kan behöva läsa mer än de 250poäng som du skriver att du kommer ha kvar när du är klar med yrkespaketet "undersköterska". I vissa fall får rektor på komvux göra bedömning och fatta beslut om vilka kurser som får/kan tas in i ditt examensbevis.
    Det är ganska fritt men inte helt fritt vilka kurser som får ingå i examensbevis från komvux. Det beror också på vilken "variant" på examensbevis du siktar på... Min gissning är att du kommer läsa mot Yrkesexamen som undersköterska.
    Allmänt gäller: i examensbeviset från komvux ingår 2.400 poäng. Av dem 100poäng är en kurs Komvuxarbete. Av de resterande 2.300poängen gissar jag på att du kommer ta in alla de 1.500poäng från kurspaketet Undersköterska. Då återstår det ännu 800 poäng.
    Det är smart att inom de 800 "resterande poängen" att inkludera alla kurser som kommer krävas för behörighet till den eftergymnasiala utbildningen som du planerar att söka till. Till alla svenska högskole-universitetsutbildningar krävs att man har Grundläggande behörighet, men många utbildningar kräver även Särskild behörighet.
    Grundläggande behörighet får du om du tar ut examensbevis från komvux och har godkända betyg även i Svenska 2 och 3 och i Engelska 6. Du kan inkludera de tre kurserna inom examensbeviset, eller ha de betygen utanför ditt examensbevis - i båda fallen blir du behörig.
    Jobb som undersköterska kan du få även utan att du tar ut slutbetyg eller examensbevis från komvux. Du kan även komma in på vissa eftergymnasiala utbildningar utan att du  tar ut slutbetyg eller examensbevis från komvux, t.ex finns det många utbildningar inom yrkeshögskola (och även om det står att sökande ska ha fullständigt gymnasiekompetens så kan yrkeshögskoleutbildningar göra undantag och ta int även obehöriga);
    du får gärna kika på några exempel på utbildningar som kan ges inom yrkeshögskola:
    utbildning/yrkeshogskolan-hoga-kusten/psykiatrispecialiserad-underskoeterska-beroendekompetens
    utbildning/yrkeshogskolan-i-landskrona/hud-och-spaterapeut
    utbildning/yh-region-kronoberg/specialistunderskoterska-barn-och-ungdom
    utbildning/yh-region-kronoberg/medicinsk-vardadminstrator
    utbildning/kompetensutvecklingsinstitutet/stodpedagog
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/specialistunderskoterska-psykiatri
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/specialistunderskoterska-inom-multisjukdom
    utbildning/campus-nynashamn/socialpedagog
    utbildning/vardyrkeshogskolan/medicinsk-vardadministrator
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/instrument-och-steriltekniker

    Studie- och yrkesvägledare