Ellen
    Hej! Är väldigt sugen på att plugga till kriminolog och gick in och tittade lite på Malmös universitets hemsida och där hittade jag både kurser som ”Kriminologi grundkurs” och ”kriminologi fortsättningskurs” som var på 30 hp om jag inte minns helt fel. Men så fanns där också ”Kriminologiprogrammet” som är på 180 hp. Vill mest veta vad skillnaden är och vad för- och nackdelarna är mellan dessa?
    Mvh
    Ellen
    • Jelena : Man blir inte kriminolog efter en eller två terminer... men man får en uppfattning om vad det går ut på, så det är inte fel att läsa lösa/fristående kurser.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ellen,
    Ett program består av ett antal kurser.
    Ett program á 180 högskolepoäng består av kurser som man läser på heltid på 3 år, sex terminer.

    En kurs á 30 hp läser man på en termin, om man läser på heltid; eller på två terminer, om man läser på halvtid.
    Man hinner läsa väldigt mycket mer på sex terminer - jämfört med en termin eller två terminer.  Enskilda (fristående) kurser kan man läsa av olika anledningar, ex. om man vill läsa för att det är roligt; för att man vill lära sig ngt. nytt eller för att man vill ta in den kursen in i olika examina, exempelvis i Kandidatexamen - eller om man läser en kurs eller två utanför ett program för att bredda eller fördjupa sig.

    Om man endast läser en eller två kurser i kriminologi - blir man "ingenting speciellt", kan man säga... man blir inte en Kriminolog (studier på högskolenivå på ett år leder inte till någon examen... den kortaste tiden som leder till examina på högskolenivå/grundnivå - är 2 år).

    Att läsa en eller två kurser i kriminologi är, givetvis, inte "fel"... och kan vara bra på olika sätt, t.ex ser det bra ut i CV om man läste på högskolenivå. Och så får man testa hur det är att läsa på högskolenivå, om det passar en eller inte.