Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31938 frågor besvarade.
Vad är skillnaden mellan it tekniker och supporttekniker?
1 Svar
här nere beskriver jag vad IT-tekniker & Supporttekniker har för arbetsuppgifter:
IT-TEKNIKER
IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
SUPPORTTEKNIKER
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
LÖNEUPPGIFTER
Det är oftast individuell lönesättning & löner skiljer sig även bland olika delar av landet samt mellan stora och mindre företag. Medellön för Supporttekniker med ca 4 års arbetslivserfarenhet är ca 23 tusen i månaden för heltidstjänst & för IT-teknikern är motsvarande lön ca 26 tusen.
Önskar dig en fortsatt trevlig sommar!
Milla SYV
Frågor och svar taggade med 'välja tema för gymnasiearbete' (3 st.)
-
Vad kan man jobba med efter gymnasiet?
Hej! Jag går mitt sista år på frisörlinjen. Jag vill inte jobba som frisör efter gymnasiet. Vad kan jag jobba med som har en bra lön och bra arbetstider. Funderar på att ta truckkort. Finns det några korta utbildningar man kan gå för att...
Hejsan, du skriver att du vill ha "en bra lön och bra arbetstider." det är dock olika vad man tycker en "bra lön" och "bra arbetstider" är. T.ex kan man som personlig assistent jobba två... Läs hela svaret -
Arbeta på gymnasieguiden?
Hej! Jag är utbildad SYV och arbetar på gymnasiet just nu. Men jag är nyfiken på ert arbete. Hur arbetar ni? och hur kan man komma i kontakt med någon som anställer då jag är intresserad :) Tack ska ni ha!
Hej Anna och tack för visat intresse för vår verksamhet.Jag ser att du mailat på [email protected] och jag kommer att svara där.Med vänlig hälsning, Kristoffer -
välja gymnasiearbete?
Jag kommer börja med gymnasiearbete och måste välja ämne. Jag har valt entrepenörskap men behöver förslag att fördjua mig i från detta ämnet.
Hej Jessica!Kika gärna på yrkespresentationen entreprenor-egenforetagareVad är en "entreprenör"? Det är en person som tar initiativ till och organiserar en nyskapande verksamhet. Och en form av... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga