Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32008 frågor besvarade.
Vad är skillnaden mellan it tekniker och supporttekniker?
1 Svar
här nere beskriver jag vad IT-tekniker & Supporttekniker har för arbetsuppgifter:
IT-TEKNIKER
IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
SUPPORTTEKNIKER
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
LÖNEUPPGIFTER
Det är oftast individuell lönesättning & löner skiljer sig även bland olika delar av landet samt mellan stora och mindre företag. Medellön för Supporttekniker med ca 4 års arbetslivserfarenhet är ca 23 tusen i månaden för heltidstjänst & för IT-teknikern är motsvarande lön ca 26 tusen.
Önskar dig en fortsatt trevlig sommar!
Milla SYV
Frågor och svar taggade med 'anställningsbarhet' (6 st.)
-
Hur ska man knyta ihop säcken för att bli anställningsbar?
Hej, Jag har läst alumnstudier för medie och kommunikationsvetenskap på Stockholms universitet där endast 67% av studenter fått jobb. När jag läser arbetsannonser efterfrågar många arbetsgivare universitetsutbildning, (inom kommunikation eller...
Hej!Det du skriver i din fråga visar på att du har gjort en omfattande research för att utforska olika utbildnings- och karriärmöjligheter inom medie- och... Läs hela svaret -
komma in på urvalstest jensen, hjälp?
Hej Jag sökte in till utbildningen inom IT-säkerhet på sen anmälan hos Jensen YH och fick beskedet att jag behöver genomföra ett urvalstest. Jag är otroligt taggad och verkligen önskar att jag kommer in. Jag undrar dock hur stor chansen är att...
Hej,jag tror du sökte till den här yrkeshögskoleutbildningen: utbildning/jensen-yrkeshogskola/systemutvecklare-inriktning-sakerhet-jensen-malmöAtt sen anmälan öppnade betyder att... Läs hela svaret -
Ha distansundervisning pga depression?
Hej, jag går andra året på handelsprogrammet. Jag är 19, har gått 2 år på IM för att jag misslyckades med matten pga av mina panikattacker och depression som gjorde att jag knappast gick till skolan. Just nu på gymnasiet mår jag...
Hej! SYV Milla ber dig ta kontakt med elevhälsan om inte det är så att du redan har den kontakten. ang.läsa på distans, så finns det flera problem med det: du går ett yrkes-,... Läs hela svaret -
Hur antas elev till yrkesintroduktion?
Hej, om elev söker yrkesintroduktion FT, hur går antagning till då? Är det utifrån andra aspekter än meritvärde? Eleven har alltför lågt meritvärde för att konkurrera med övriga sökanden. Eftersom sv ligger på...
Hej Emma!Det är komplicerat och kan ske på olika sätt i olika delar av Sverige. Det finns också olika "typer" av yrkesintroduktion: gruppbaserad yrkesintro och individ.baserad. I... Läs hela svaret -
Finns det bara i Göteborg?
Hejsan Jag vill söka till bank- och försäkringsrådgivare program på yrkeshögskola. Jag undrar om denna program finns bara i Göteborg eller finns det på andra ställen? Jag har läst lite om utbildningen och hur man kan komma in i utbildningen. Det står att man gör tester på svenska och engelska...
Hej Frank, förutom den YH du nämner i din fråga, finns den här >>> i StockhoIm. YrkeshögskoIeutbiIdninar får bara Iov att starta om prognosen är att det är gott om jobb för... Läs hela svaret -
PRIV eller yrkesintroduktion?
Jag har haft elever som sökt till gymnasiet nu, där enbart matematiken saknas. De är alltså behöriga till att söka programinriktat alternativ som ger dem chansen att studera upp grundskolematematiken under dessa tre år och förhoppningen är då att få sin yrkesexamen.. Men eftersom PRIV bara...
Hej Eline, på yrkesintro>> kan man Iäsa upp tiII 3 år och sedan gå över tiII ett NationeIIt program (om man bIir behörig) - och på så sätt kan man gå på... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga