Marcus
    Vad är skillnaden mellan it tekniker och en supporttekniker? Vem har högst lön?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus,
    här nere beskriver jag vad IT-tekniker & Supporttekniker har för arbetsuppgifter:

    IT-TEKNIKER
    IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
    IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.

    Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.

    För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.


    SUPPORTTEKNIKER
    En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.

    LÖNEUPPGIFTER
    Det är oftast individuell lönesättning & löner skiljer sig även bland olika delar av landet samt mellan stora och mindre företag. Medellön för Supporttekniker med ca 4 års arbetslivserfarenhet är ca 23 tusen i månaden för heltidstjänst & för IT-teknikern är motsvarande lön ca 26 tusen.

    Önskar dig en fortsatt trevlig sommar!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare

    Frågor och svar taggade med 'samtal' (4 st.)

    • Kübra

      Yrken för beteendevetare?

      Hej, Jag heter Kübra, går andra året på sambeteende samt har två år kvar till att söka univeristet/alternativt högskola. Jag är en person som brinner för samhällsvetenskap och för att träffa och prata med människor,...

      Anna: : Hej!Du har ännu 2 år på gymnasiet och kan därför söka till eftergymnasial utbildning först till hösten 2021 och utbildningsutbud kan förändras... så, de programmen som finns... Läs hela svaret
    • nina

      Vad krävs för att jobba som kurator ?

      Hej skulle gärna vilja jobba som kurator har läst sociologi och psykologi och en del samtalsutbildningar. Har jobbat mycket med människor men finns det tips på utbildningspår ( ex kurser) så att man kan komma vidare är intresserad av alla utbildningar även privata alternativ/ N

      Julia: : Hej Nina,kurator >> är ett "samlingsnamn" för några olika yrken - ex. Skolkurator och kurator inom hälsovården/sjukhus >.Från 1 juli 2019 blir Kurator-inom-halso-och-sjukvarden i... Läs hela svaret
    • Rebecka

      Jobba som terapeut?

      Vilka vägar kan man gå för att bli någon form av terapeut, kurator, kbt-coach? Har förstått att de flesta såna utbildningar kräver att man har en utbildning inom området sedan tidigare, tex socionom eller läkare. Men undrar om det finns andra sätt att få jobba med stöd och samtal? Jag vet inte...

      Anna: : Hej, Rebecka, för att utreda diagnoser och ha "behandlande" samtal - måste man ha någon form av högskoleutbildning, dvs examen från högskola/universitet. Som undersköterska kan man läsa vidare... Läs hela svaret
    • Dilan

      Kan jag fortsätta kursen i 3an ?

      Hej! Jag går andra året på yrkesgymnasiet och i 1:an var jag tvungen att välja vilka kurser jag ville fortsätta. Jag ville inte fortsätta idrott i 3:an men just nu ser det ut som att jag kommer få F på idrotten. Kan jag välja gå kursen i 3an? Jag vill inte gå ut gymnasiet med F.

      Milla : : Hej Dilan! Jag förstår mycket väl att du inte vill få F betyg i ditt Examensbevis. Jag råder dig be läraren i Idrott att ge dig tid (en kvart eller 20 min) för ett personligt samtal... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga