Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31938 frågor besvarade.
Vad är skillnaden mellan it tekniker och supporttekniker?
1 Svar
här nere beskriver jag vad IT-tekniker & Supporttekniker har för arbetsuppgifter:
IT-TEKNIKER
IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
SUPPORTTEKNIKER
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
LÖNEUPPGIFTER
Det är oftast individuell lönesättning & löner skiljer sig även bland olika delar av landet samt mellan stora och mindre företag. Medellön för Supporttekniker med ca 4 års arbetslivserfarenhet är ca 23 tusen i månaden för heltidstjänst & för IT-teknikern är motsvarande lön ca 26 tusen.
Önskar dig en fortsatt trevlig sommar!
Milla SYV
Frågor och svar taggade med 'yrkeskurser' (6 st.)
-
Börja som lärling år 3?
lärlingsutbildning inom gymnasiet är minst halva tiden på arbetsplats, men om man börjar först år 3 vilket jag förstått är möjligt, hur kan det då vara minst halva tiden?
Hej Lovisa!det är halva studietiden under den tiden som man är lärling som menas med "halva tiden". Om man är lärling under år3, då är det minst hälften av de studietimmar som... Läs hela svaret -
byta från naturvetenskap till vård och omsorg?
hej det är så att jag gått naturvetnskap i ett helt år nu och är väldigt missnöjd med mitt val och i ett tag ha velat byta till vård och omsorg jätte gärna,vill verkligen ha mer fördjupning om ämnen inom vården.Men undrar...
Hej Dav!om du vill läsa mot examensbevis från VO måste du få med dig alla de obligatoriska yrkeskurser och de är spridda på alla 3 årskurser, därför kommer du med... Läs hela svaret -
I vilka kurser kan man göra prövning i?
Hej, Händelse Elev fått yrkesexamen där cirka 1500 gymnasiepoäng av kurserna består av Godkänt på E Nivå. Flera av dessa kurser är yrkesämnen och eleven vill göra prövning i dessa i syfte att höja betyg och därmed...
Hej!Skolverket påstår att prövningar i kurser som finns pågående - måste erbjudas. Undervisning i vissa yrkeskurser kan finnas på komvux, men även i de kurser som ej... Läs hela svaret -
Får jag yrkesexamen om jag byter program?
Hejsan, Om man har läst ett högskoleförberedande program första läsåret (Åk1) och fått minst E i de gymnasiegemensamma ämnen + kärnämnena (Ma, Sv & Eng) och sedan bytar till ett yrkesprogram Åk2 , visst får man sin...
Hej Veronica,om du är 20 år, så tror jag inte du kan "byta program" inom gymnasieskola. Från 1 juli det kalenderåret man fyller 20 år "hör" man till komvux i stället... Läs hela svaret -
Yrkesförberedande gymnasieexamen?
Hej, Hur många poäng av en Yrkesförberedande gymnasieexamen måste vara yrkeskurser? Jag vet man måste ha 600 kärnämnen.
Hej David,det är skillnad mellan yrkesexamen på komvux och på en gymnasieskola. Det är något "friare" på komvux. För komvux /yrkesexamen/ gäller Yrkeskurser måste... Läs hela svaret -
Vård och omsorg praktik?
Hej. Om man går lärling på VO praktiserar man 2-3 dagar i veckan under alla 3 åren eller hur länge praktiserar man? Gäller de tex bara i några veckor eller gäller det under hela gymnasiet att man praktiserar?
Hej Frida! Om man läser som gymnasial lärling>>, läser man alla eller de flesta yrkeskurser på arbetsplatsen och bara kärnämnen - läser man in skolan. Det innebär att man ofta är i... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga