Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32196 frågor besvarade.
Vad är skillnaden mellan it tekniker och supporttekniker?
1 Svar
här nere beskriver jag vad IT-tekniker & Supporttekniker har för arbetsuppgifter:
IT-TEKNIKER
IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
SUPPORTTEKNIKER
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
LÖNEUPPGIFTER
Det är oftast individuell lönesättning & löner skiljer sig även bland olika delar av landet samt mellan stora och mindre företag. Medellön för Supporttekniker med ca 4 års arbetslivserfarenhet är ca 23 tusen i månaden för heltidstjänst & för IT-teknikern är motsvarande lön ca 26 tusen.
Önskar dig en fortsatt trevlig sommar!
Milla SYV
Studie- och yrkesvägledare
Frågor och svar taggade med 'civilingengörsprogrammet' (3 st.)
-
Räcker det för civilingenjörsutb?
Hej! Jag har just nu 20,58 i meritvärde och vill komma in på civilingenjörsutbildningen i bioteknik nästa höst, men jag har svårt att tyda antagningsstatistiken. Dessutom finns bara resultat från HT18 ute. Har jag en chans att komma in på tex KTH...
Hej,Antagningsstatistik för BIOTEKNIK, CIVILINGENJÖR (Chalmers tekniska högskola) visar att antagningsgräns låg HT-19 på 20.89 för BI, direktgruppen och på 20.94 för BII,... Läs hela svaret -
Kan man jobba på uni om man går på en heltid program?
Hej! Jag undrar om man kan jobba medan man går på en heltid program som Civilingenjörsprogrammet i teknisk datavetenskap?
Hej,många studerande på högskoleutbildningar arbetar vid sidan av sina studier - för att de tycker det är givande och roligt eller kanske ibland "bara" för att dryga ut... Läs hela svaret -
Skillnad - civilingenjör inriktning arkitektur och arkitektprogrammet?
Hej! Jag undrar vilka likheter och skillnader det finns mellan utbildningarna civilingenjör med inriktning arkitektur och arkitektprogrammet? Tack på förhand!
Hejsan, En viktig och intressant fråga du ställer! För att få det mest rätta svaret föreslår jag att du vänder dig till Chalmers, tekniska... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga