Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31979 frågor besvarade.
Vad är skillnaden mellan it tekniker och supporttekniker?
1 Svar
här nere beskriver jag vad IT-tekniker & Supporttekniker har för arbetsuppgifter:
IT-TEKNIKER
IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
SUPPORTTEKNIKER
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
LÖNEUPPGIFTER
Det är oftast individuell lönesättning & löner skiljer sig även bland olika delar av landet samt mellan stora och mindre företag. Medellön för Supporttekniker med ca 4 års arbetslivserfarenhet är ca 23 tusen i månaden för heltidstjänst & för IT-teknikern är motsvarande lön ca 26 tusen.
Önskar dig en fortsatt trevlig sommar!
Milla SYV
Frågor och svar taggade med 'kontakta antagning.se' (7 st.)
-
Har jag matematik A?
Hej! Jag tog studenten 1996 på estetiska programmet. På mitt slutbetyg står Matematik, inget mer. Kurskoden är 355000. Motsvarar detta matematik A?
Hej Linus,gymnasiala kurser i matematik som gymnasieelever läser idag (de första gymnasieelever som började i det nuvarande gymnasiesystemet började årskurs 1 på gymnasiet året 2011) heter: Matematik... Läs hela svaret -
Grundläggande behörighet slutbetyg från 2003?
Hej! Jag har varit inne på Antagning.se och läst och vill bara dubbelkolla med er. Om en elev har ett slutbetyg från 2003, omvårdnadsprogrammet, då är hen behörig om hen har lägst betyget G i kurser som motsvarar 90 % av ett fullständigt...
Hej Emma,information på www.antagning.se borde vara rätt och aktuell. Hur informationen bör tolkas kan man ibland ha olika åsikter om. Problemet är bara att det är den tolkning... Läs hela svaret -
Hur gör jag om jag vill vara kvar som reserv?
Hej! Jag kom in på mitt tredje alternativ och de två innan är jag reserv på, om jag tackar ja till dit jag kommit in, blir jag då struken från de jag sökt innan? Tänkte om de gick att vara kvar som reserv och se om man kommer in på...
Hej Sandra,om din fråga gäller utbildningar på högskolor/universitet i Sverige, kontakta gärna Antagning.se - tel.nr 0771-550720 tel.tid kl.9-16 på vardagar.Detta för att... Läs hela svaret -
Jag har inte ett konto hos antagnings hemsida, har dem en epost?
Hej, Jag har inte ett konto hos antagning.se, har dem en epost som man kan skicka frågor till?
Man kan ställa frågor till Antagning.se via frågeformulär på antagning.se/sv/fragor-och-kontakt/#humany-antagningen=/contact -
Hur syns mitt nya betyg när jag söker universitet?
Hej! Jag fick ett felaktigt betyg i en kurs när jag gick i gymnasiet. Dessvärre blev det inte åtgärdat av läraren förrens nu (tog studenten förra året) Jag har sökt till universitet inför höstterminen, och min lärare påstår att han har ändrat betyget nu. Hur kan universitet jag sökt till se...
Hej Lena;se vad som syns på "mina sidor" - på Din inloggning på Antagning.se. Det är samma som du ser, som personal på Antagning.se ser. Att det sätts ett felaktigt betyg... Läs hela svaret -
Universitet besked ?
Hej! Jag kollade på antagning.se Vi fick vår andra besked förrigår. Jag är reserv 1. Då va Antal sökande som blev antagna 28. Jag kollade idag igen , då blev antal sökande 21. Betyder det att folk hoppade av? Och att de ringer mig? För hur kan antal sökande bara minskas efter 2 dagar ?
Mitt råd till dig blir att du Kontaktar Antagning.seTel.tid är kl.9-16 på vardagar och tel.nr är 0771-550 720. Det är Antagning.se som vet vad som hände och det är därför dem du bör... Läs hela svaret -
Avgångsbetyg från 1991?
Ett fullständigt avgångsbetyg från 1991 innehållande 2 årskurser svenska, en årskurs matematik + en årskurs matematik tillval, 2 årskurser samhällskunskap, två årskurser engelska + andra ämnen ska ju motsvara grundläggande behörighet. Räknas samhällskunskapen som motsvarande till...
Hej Anna, om jag förstår det rätt så ska personen som har de betygen söka till högskola. Det är Antagning.se som gör bedömning om personen är behörig eller inte - både... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga