Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31905 frågor besvarade.
Vad är skillnaden mellan it tekniker och supporttekniker?
1 Svar
här nere beskriver jag vad IT-tekniker & Supporttekniker har för arbetsuppgifter:
IT-TEKNIKER
IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
SUPPORTTEKNIKER
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
LÖNEUPPGIFTER
Det är oftast individuell lönesättning & löner skiljer sig även bland olika delar av landet samt mellan stora och mindre företag. Medellön för Supporttekniker med ca 4 års arbetslivserfarenhet är ca 23 tusen i månaden för heltidstjänst & för IT-teknikern är motsvarande lön ca 26 tusen.
Önskar dig en fortsatt trevlig sommar!
Milla SYV
Frågor och svar taggade med 'teknisk bastermin' (3 st.)
-
Teknisk fysik efter ekonomi programmet?
Är det en möjlighet att välja att läsa ekonomiprogrammet eller ekonomijuridik och på högskolan sedan läsa teknisk fysik?
Hej Emil; om vi tittar på särskild behörighet - t.ex till Civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik på Umeå Universitet, så krävs det godkända betyg i följande... Läs hela svaret -
Räknas studieresultated med från bastermin?
Hej, jag har nu till våren kommit in på en bastermin och läser 30 hp på ett universitet. Jag undrar om jag klarar av alla kurser tar jag då med mig studieresultat vidare till en utbildningen på högskolenivå. Ett exempel: Säg att jag får godkänt i alla ämnen nu under basterminen som är på...
Hej Mathias, om din bastermin innehåller gymnasiala kurser, vilket den borde göra - så är det inte högskolekurser, utan gymnasiala kurser. Högskolepoäng och gymnasiala... Läs hela svaret -
Vad gäller angående teknisk bastermin?
Hej! Jag är intresserad av att läsa till civilingenjör i Lund, men eftersom jag gick samhälle på gymnasiet behöver jag komplettera. Jag har läst Ma3 så en teknisk bastermin borde enligt vad jag förstått räcka, men vissa saker är lite oklara: 1. Ger en teknisk bastermin sämre kunskaper/gör...
Hej Jessica. eftersom du på gymnasiet ej blev behörig /fick inte rätt Särskild behörighet/ behöver du KOMPLETTERA. Och kommer därför att prövas i BII, kompletterings... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga