Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32049 frågor besvarade.
Vad är skillnaden mellan it tekniker och supporttekniker?
1 Svar
här nere beskriver jag vad IT-tekniker & Supporttekniker har för arbetsuppgifter:
IT-TEKNIKER
IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
SUPPORTTEKNIKER
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
LÖNEUPPGIFTER
Det är oftast individuell lönesättning & löner skiljer sig även bland olika delar av landet samt mellan stora och mindre företag. Medellön för Supporttekniker med ca 4 års arbetslivserfarenhet är ca 23 tusen i månaden för heltidstjänst & för IT-teknikern är motsvarande lön ca 26 tusen.
Önskar dig en fortsatt trevlig sommar!
Milla SYV
Frågor och svar taggade med 'Antagning till högskoleutbildning' (5 st.)
-
Hur många poäng har jag ?
Hej, Jag har utländsk gymnasieutbildning från Syrien och där har jag arabiska 7 matematik 1b, historia 1b, och samhällskunskap 1b Betygsmedelvärdet som jag har är 226 Högsta betyg är 260 och lägsta är 110 Jag har också svenska som andra...
Hej!Enligt de uppgifter som finns i din fråga så är du Behörig till socionomprogrammet om du fick besked från UHR att du har Grundläggande behörighet om du kompletterar med vissa kurser, t.ex... Läs hela svaret -
Hur funkar rangordningen?
Hej! Jag har sökt i följande ordning: 1. Kandidatprogram i medie- och kommunikationsvetenskap och journalistik UU 180 hp 2. Medie- och kommunikationsvetenskap A UU 30 hp KURS 3. Medie- och kommunikationsvetarprogrammet GU 180 hp. Min fråga är att om jag inte skulle komma...
Ja, Sanna, så förstår även jag reglerna som Antagning.se har. Om kursen som är på 30 hp skulle gå på 50% studiefart, 15 hp per termin då skulle sökande kunde antas... Läs hela svaret -
B1 eller B2? Urvalet ?
Hej! Jag undrar vilket urvalet kommer att gälla för mig antagning till universitet. Jag läser min gymnasiet examen på komvux. Men det finns några kurser som var avbrytas Men jag har ingen F betyg i nån ämnet.
Hej, enligt de nuvarande regler, är det så här:om minst två tredje delar av poängen i examensbevis från komvux är Komvux-kurser (alltså lästes på komvux och ej på... Läs hela svaret -
Kan jag ändra ordningen i min anmälan på antagning?
Jag vet att man kan ändra ordningen i din anmälan ända fram till sista anmälningsdag. vilket nu är sent och ändra. Men jag jag hörde att man kan stryka utbildningar. Men jag undrar hur länge gäller det med stycka utbildning. Är det tills idag...
Den specifika frågan är det bäst att du får svar från antagning.se direkt, för att det inte ska bli fel. -
sista datum för betyg?
Hej, Jag studerar upp mina betyg på komvux nu och skall enligt planeringen vara klar med studierna 15/6 jag undrar vilket sista datum som betygen måste finnas på antagning.se för att högskole-ansökan ska gå igenom?
Hej isak,enligt info på Antagning.se är sista dag för komplettering - den 21 juni 2018:
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga