Hej Ebrar!
    jag är rädd att det inte finns någon enkel och samtidigt helomfattande förklaring som skulle ge svar på din fråga men jag ska nu, så gott jag kan, förklara om kurserna Historia 1b och Matematik 1b.
    Historia 1b - är en gymnasiekurs på 100 gymnasiala poäng. Det finns mindre kurser, Historia 1a1 och 1a2 (på 50 poäng vardera) som tillsammans "bildar" kursen Historia 1b. Hänvisning: Skolverket.se
    På de flesta svenska högskoleförberedande gymnasieprogram är kursen Historia 1b obligatorisk. Den måste alltså ingå i examensbevis från gymnasiet om man får ut examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram. På de yrkesprogrammen ingår som obligatorisk kurs Historia 1a1, 50 poäng, alltså endast "första halvan" av den historiekursen som är obligatorisk på de högskoleförberedande programmen.

    Matematik 1b
    Du får gärna läsa en sammanfattning om kurser i matematik på gymnasiet på https://www.fragasyv.se/info/matematik-pa-gymnasiet
    b-spår läses på följande gymnasieprogram:  EKSAHUES.
    Varje kurs i ämnet matematik på gymnasiet är på 100poäng. Att en gymnasiekurs kurs är på 100p. betyder att den kan på heltid läsas på fem veckor (eller på halvtid - på 10 veckor).
    På matteboken.se kan du se innehåll i kurserna i ämnet matematik. Vad gäller Matematik 1 - var god se matteboken.se/lektioner/matte-1
    Om du vill söka till svensk högskole-universitetsutbildning där matematik inte krävs för särskild behörighet, då är du behörig redan nu, vad gäller Matematik, för att du, i så fall, behöver inte mer matte än godkänt betyg i matematik 1a, 1b eller 1c (om du har, enligt information i din fråga) godkänt betyg "i matematik 1b" (eller, rättare sagt, motsvarande betyg). Om du vill eller behöver läsa mer matematik, sök läsa Matematik 2a eller 2b eller 2c.