Luigi
    Hej!

    Jag läser för tillfället Modermsål 1 (Arabiska) istället för Spanska 4. Vad är det som säger att jag inte får läsa Arabiskan som ett modernt språk för att kunna få 0,5meritpoäng? Jag snackade med min hemspråkslärare om det och hon sa att det går att göra det och att man till och med kan läsa modersmål 1 parallellt med Arabiskan som modernt språk och då få 0,5 meritpoäng. Min syv är sjukskriven den här veckan, därför ställer jag mig frågan till er!

    Om ni nu säger att skolan måste kunna ge mig den möjligheten att läsa Arabiskan som modernt språk men om min syv säger nej till det - finns det något jag kan hänvisa till? Någon skollag/liknande? För min hemspråkslärare säger att det funkar, så förstår inte varför skolan skulle säga nej. Är det en fråga om extra pengar (att det kostar extra om man ska läsa modernt språk Arabiska istället för modersmål 1 Arabiska? Varför skulle skolan ens säga nej till det?

    Tack på förhand

    PS. Allt säger att jag ska kunna läsa Arabiska som modernt språk, det enda som skulle kunna tala emot det är själva skolan - att rektorn/liknande säger nej. Är det ens rektorn som bestämmer? Kanske bäst och ta ett snack med honom.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Luigi!
    Från 1 juli i år (2015) är det enbart BEHÖRIGA i "rätt ämne" lärare, som får sätta betyg. Innan dess kunde obehöriga lärare sätta betyg.

    Frågan är om den läraren i arabiska som ni har på skolan är behörig i just Moderna språk (arabiska). Det klassas som ett annat ämne (jämfört med Modersmål (arabiska) med egen kursplan och andra betygskriterier.

    Att en behörig lärare saknas i "rätt ämne" - är en tungt vägande orsak att kunna säga Nej. För att i fall man låter eleverna läsa kurser där obehöriga lärare undervisar och sedan är det dags att sätta betyg och det inte finns en behörig lärare, då kan inte betygen sättas... och vad gör man då?

    Att trolla fram behöriga lärare kan inte rektor göra. Skolorna försöker samarbeta för att erbjuda elever de bästa möjligheter men det är inte alltid det går att tillmötesgå alla önskemål.

    Om SYV är sjukskriven, kan du prata med rektor på ditt program.
    Vi får hoppas att det löser sig på ett bra sätt för din del!

    Bästa hälsningar, lycka till och jag kommer att hålla tummarna för dig!
    ANNA
    • : Det är inte en lärare i min skola utan vi i min skola som går på den kursen läser den i en annan skola 20min ifrån den skolan jag går på. Men den läraren har jobbat som lärare i just Arabiskan (både som modersmål och moderna språk) i ca 30 år så utifrån det behöver jag nog inte oroa mig över läraren och han har själv sagt att han är behörig då han suttit betyg åt andra i moderna språk osv. Så varför ska min skola säga "nej"? Varför skulle de göra så? Vad kan de backa upp deras "nej" med? Kostar det mer pengar?
    • : Jag går på kunskapsgymnasiet - en friskola. Påverkar det beslutet/liknande på något sätt? på grund av att den ägs privat..?
    • Anna : Jag råder dig fråga på din skola och utifrån det du berättar så borde det inte vara några problem. I fall du får ett Nej, fråga varför. Sedan kan du i så fall återkomma till oss - så ska vi försöka hjälpa dig. Lycka till! ANNA
    • : Hej! Jag mejlade SYV idag. Hon sa att skolan eller språkcentrum inte erbjuder Arabiska som moderna språk. Skolan köper undervisningen i Modersmål från språkcentrum och så erbjuder de inte Arabiska som moderna språk. Det var det min SYV sa, jag mejlade henne och fick svar. Vad gör jag nu? För min lärare i Arabiska sa att det går och att vi skulle kolla med skolan. Ska jag kanske mejla språkcentrum för säkerhetsskull och kolla om det funkar med de? Eller hur gör jag?
    • : Ringde språkcentrum, de erbjuder tydligen inte Arabiska som moderna språk. Kan jag komma vidare härifrån eller är det stopp nu?
    • Mikael : Jag kommer att skriva svar på din kommentar nu.
    Läs alla kommentarer
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Luigi!
    Jag läste igenom din fråga, ett svar som du redan fick och sedan dina kommentarer och jag tänker så här: skulle jag befinna mig i din situation, så skulle jag göra så här
    1. prata med den läraren i arabiska som sa till dig att det går bra att läsa arabiska som Moderna språk, visa alla de svar du fick och be om råd och hjälp
    2. prata med rektor på ditt program (på din gymnasieskola)
    3. se dig för andra gymnasieskolor dit du kan byta, som erbjuder Modersmål (arabiska) - och har de en ledig plats på skolan, kan du byta skola i så fall.

    Hälsningar
    Mikael SYV
    • : hej! ang. punkt 1 och 2 - Okej, ska göra det, jag hör av mig så snabbt som möjligt. (Jag har modermsål idag och så snackar jag med rektorn imorgon!) Ang. punkt 3: Du menar de som erbjuder moderna språk i arabiska? För jag läser redan modersmål 1 arabiska. Det jag vill göra är att (i och med att jag går sam) så måste jag läsa 2 moderna språk, ett har jag läst spanska steg 3 och ett annat är ju då tanken att läsa arabiska steg 4/5/liknande för att då få meritpoäng. Och då läser jag modersmål 1 och modersmål 2 som individuella val. Det är planen.
    • Mikael : Det är en bra plan du har men den är beroende av att din skola fixar så att du kan läsa Moderna språk (arabiska). Om din skola inte fixar det, då måste du läsa ett annat modernt språk. Om du vill få max i Merit för moderna språk är det i så fall Spanska 4 du måste läsa. Jag menar att det är ju möjligt att byta skola till samma program/inriktning - till en skola som erbjuder arabiska som moderna språk (om du hittar en sådan skola och om det finns ledig plats där).
    • : Hm, ja, annars läser jag matte3b och får full pott iom att jag ska söka till juristprogrammet. För då får jag full meritpoäng (ma2b+3b+eng7+sp3=2,5mp)?
    • : Men får kolla hur jag gör (om jag ska byta skola) och så hör jag av mig till er här igen. Tack så länge
    • Mikael : Max i merit är 2,5 - det har du rätt i. Du uppnår full merit även utan Moderna språk 4. Det har du rätt i!
    • : Hej! Jag snackade med min hemspråkslärare och frågade lite och han sa att språkcentrum inte erbjuder moderna språk i arabiska. Han sa dock att (i och med att han är behörig lärare) så sa han att jag ska snacka med rektorn eller SYV och fråga om det är okej för de alltså för skolan att jag gör det. Alltså om jag förstod rätt av min hemspråkslärare så kommer jag bara göra nationella prov/en prövning/liknande och sen då få betyg. Det enda är att det kommer kosta pengar och jag går på en privatskola så är det kört för mig eller ska jag fråga rektorn?
    • : Jag har nu i alla fall mejlat min rektorn, har ju inget att förlora på det. Jag skrev såhär: "Hej! Jag går i ÅK 2 och läser sam-sam. I poängplanen står det att man måste läsa två stycken moderna språk. Jag läste Spanska steg 3 förra året och fick ett B. Under sommarlovet bestämde jag mig för att inte läsa Spanska steg 4 utan läsa Modersmål 1 (Arabiska). Just nu läser jag också det. Jag kom precis från lektionen och fick höra av läraren att det även går att läsa moderna språk i Arabiska. Nu är det så att språkcentrum inte erbjuder det men han sa att det går att läsa det om jag får ett godkännande av rektorn, av dig. Läraren är behörig och har alltså sedan tidigare haft prövningar (eller vad man nu ska säga) åt andra elever och det har funkat kanon. Nu undrar jag samma sak. Kan jag också få göra det? Anledningen till att jag vill göra det är att jag vill få meritpoäng." MIN YTTERLIGARE FRÅGA TILL ER, SYV, ÄR: Om rektorn nu säger "Nej" - vilken förklaring har rektorn? Att det är för dyrt?
    • Anna : Vi håller tummarna för att rektorn säger Ja! Om hen svarar Nej, fråga varför. Vi hoppas hen svarar Ja!
    Läs alla kommentarer