Sofija
    Hej,

    Jag är färdigutbildad beteendevetare och arbetar idag som rekryterare. Vill dock jobba som kurator. Har jobbat på skola som vikarie och på äldreboende men verkar som det inte räcker som tillräcklig erfarenhet. Jag är aktuell för en tjänst som avlösare/ledsagare för barn som är intellektuellt funktionsnedsatta. Är detta en bra början för att sedan kunna jobba som kurator? Är orolig att jag tackar ja till ett jobb som kanske inte ens påverkar möjligheten för att sedan arbeta som kurator.

    Det jag helt enkelt undrar över är.. vilka jobb är bra att börja på och skaffa erfarenhet av för att sedan blir kvalificerad för att söka en tjänst som kurator?

    Mvh
    Sofija

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sofija!

    Det är upp till en arbetsgivare att bestämma vem av sökande till kurators-tjänst som är mest lämpad till att få jobbet.

    Allt som oftast prioriteras det personer med grundutbildning "Socionom" - kanske av en "gammal tradition" eller för att det är en bred och gedigen utbildning som arbetsgivare dessutom känner väl till.

    Den bästa erfarenhet när man söker tjänst som kurator är att man tidigare har arbetat som just kurator och helst på samma typ av arbetsplats: ex om man vill jobba som kurator på en skola, då är det mest meriterande att ha jobbat som kurator på en skola

    Frågan är då - hur man ska få jobb om en viss utbildning prioriteras som du tyvärr inte har och när en viss erfarenhet krävs när man inte kan få jobbet för att just skaffa sig den erfarenheten? Det kan kännas som "Moment 22" men jag har två förslag:

    1. jämför din utbildning (kurs för kurs) med det som man läser på Socionomprogrammet och i fall det är många kurser som har liknande innehåll, kan du framhäva det när du söker jobb som kurator + att du kan kanske läsa till någon kurs som du saknar men om ingår i Socionomutbildningen (detta för att din utbildning ska likna, så mycket som möjligt, Socionomprogrammet);

    2. sök tjänster som kurator; du har chans att få kanske i första hand de mindre attraktiva korta vikariat och/eller deltidstjänster eller "delade tjänster" där man måste resa mellan flera olika arbetsplatser och ändå inte kommer upp till en heltidstjänst - på så sätt kan du skaffa dig rätt arbetslivserfarenhet.

    Min bedömning är att om du har jobbat som just Kurator (även om det är i bara några få månader på deltid) - väger mer i arbetsgivarens ögon än all annan arbetslivserfarenhet, men all arbetslivserfarenhet är givetvis bättre än ingen erfarenhet. Det vet du själv. Det behöver inte jag påpeka för dig, eller hur? :)

    Jag råder dig att läsa i platsannonserna där arbetsgivare annonserar efter en kurator. En vanlig formulering i sådana annonser lyder: Vi söker dig som har socionom utbildning eller annan för uppdraget relevant utbildning. Gärna erfarenhet av arbete som skolkurator.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig.

    Vänligen

    Liselotte SYV

    Liselotte
    • : Hej!
    • : Jag hoppas det är ok att jag spinner vidare i denna tråd. Jag är utbildad socionom och arbetar som biståndshandläggare. Jag vill gå vidare till arbete som kurator eller liknande. Det känns verkligen som moment 22 när tjänsterna nästan alltid inkluderar att man läst samtalsterapi (steg 1). Hur kvalificerar jag mig? Vilka lämpliga utbildningar finns i samtalsmetodik? Att som privatperson gå in och bekosta sin utbildning kan omöjligt vara enda möjligheten, eller? Att börja sitt arbete som kurator utan varken erfarenhet eller teoretisk kunskap om hur ett samtal kan föras känns inte etiskt. Några tankar? /Evelin
    • Liselotte : Vissa arbetsgivare kan ibland satsa på sina anställda och betala hela eller delar av deras utbildning. En annan möjlighet kan finnas inom ditt fackförbund. Om du är medlem i facket, kan det finnas stipendier och någon sort "utbildningsfond" för fackmedlemmar att ansöka pengar ifrån.
    • Liselotte : Det är bättre att skriva en egen fråga - därför att den som stäIIde den ursprungIiga frågan kommer få epost med besked att Nu kom det kommentar tiII din fråga! - och den personen kanske inte är intresserad av att läsa det som du frågar efter och det som jag svarar till dig. Men kika här https://www.umu.se/utbildning/kurser/grundlaggande-psykoterapiutbildning/ och Utbildning i grundläggande psykoterapi kan till exempel även finnas vid vissa landsting.
    • : Tack för det snabba svaret! Ja, jag missade visst vitsen med en egen fråga för jag var nu tvungen att söka efter denna tråd för att läsa svaret. Jag ska kolla upp dina tips! Tack!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer